Håller på och bygger en lite större webbsida och är så j*vla less på alla IE anpassningar man måste göra så har istället börjat fundera på hur man motiverar besökarna att byta upp sig. Jag kan hålla med dig, IE7 och nedåt är bedrövliga. En väg runt det kan vara att inte tillåta css om användarna surfar dit med IE. En tråkig sida - javisst - men innehållet är där. Väldigt intressant statistik, jag trodde dock att IE förlorat mera popularitet än så vid det här laget. Bland webbutvecklare är andelen nästan 50%: Ja usch man tycker ju att åtminstone webbutvecklare ska ha vett att använda en riktig webbläsare. <b>Någon som vet hur det går med "rättegången" eller vad man ska kalla det mot microsoft om att dom inte ska få ge med IE som defaultwebbläsare i windows 7?</b>Börjar det inte bli dags att vi dissar IE?
Nu har jag så att om man surfar in på sidan med IE så dyker ett meddelande upp som säger att deras mjukvara inte är kompatibel med webbsidan. Jag stänger inte ut dem, de kan fortfarande se sidan men meddelandet dyker upp samt en länk till en sida som närmare förklarar hur de uppgraderar till en riktig webbläsare.
Jag tycker det är på tiden att vi webbutvecklare bojkottar IE tills dom faktiskt seriöst satsar på att följa standards.
I verkligheten är det ju förstås inte riktigt så enkelt, kunderna blir inte glada ifall deras webbsida inte fungerar för alla som besöker sidan.
När jag nu för tiden gör hemsidor privat åt kunder så erbjuder jag dem rabatt ifall de inte vill ha speciellt IE-stöd.Sv: Börjar det inte bli dags att vi dissar IE?
IE8 däremot är ännu så länge en hit (vad jag kan se). Microsoft säger själva (igen) att den ska följa W3-standarden, och jag hoppas.
Hur som helst har IE redan tappat i populäritet till Mozilla-läsarna. Från 78% för två år sedan till 67% idag:
http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=1&qpdt=1&qpct=4&qptimeframe=M&qpsp=98&qpnp=25Sv:Börjar det inte bli dags att vi dissar IE?
Det är också synd att opera, som är en alldeles förträfflig webbläsare som enligt mig till och med passerar firefox i prestanda och användbarhet har så liten popularitet.
Jag har själv ingen erfarenhet av IE 8 eftersom min dator vägrar installera det så jag vet inte hur bra den följer standarden.Sv: Börjar det inte bli dags att vi dissar IE?
http://w3schools.com/browsers/browsers_stats.aspSv:Börjar det inte bli dags att vi dissar IE?
Någon som vet hur det går med "rättegången" eller vad man ska kalla det mot microsoft om att dom inte ska få ge med IE som defaultwebbläsare i windows 7?Sv: Börjar det inte bli dags att vi dissar IE?
Är det nån annan än Opera som vill det? Läste nyligen om att Mozilla inte var intresserad av att inkludera Firefox i Windows som standard. Om det stämmer vet jag inte.
Personligen anser jag att Microsoft får skicka med vilken webbläsare dom vill. I Windows 7 ska man tydligen kunna avinstallera IE, och det räcker gott.
/Thomas