När jag dricker sprit så groggar jag i princip alltid på energidryck och då och då så får man höra hur dåligt det är att göra det. Har för mig att en polare testade någon SodaStream-dryck som var ganska lik. Googlade lite på det och jag gissar att det är smaken som kallas X-Stream. Jag minns inte riktigt hur lika det var, men det kan kanske vara värt ett test. Gissar att det är nyttigare, men man vet ju aldrig... Ja, X-stream har jag varit intresserad av tidigare eftersom det skulle bli billigare än energidryck. Är det taurin och koffein som är dom farliga ämnena? Kanske du ska kika här Det var faktiskt den artikeln som gjorde att jag slängde ut frågan här idag. Dock ser jag inte hur den skulle besvara min fråga? Oppsan, läste frågan lite slarvigt! Jag har aldrig tyckt att ren sprit är gott, men jag drack det oftare rent förut. Nu klarar jag inte av det. Förr drack vi "svåringar". Sprit (finlandia eller liknande) blandat med jordgubbskräm. Gärna den med hela bitar. Eller en BOMB <b>Jag dricker för att bli onykter, smaken är nått ont som helst ska bort</b> Jag dricker inte öl, just för att jag inte gillar smaken. Det är sällsynt att det inte finns alternativ, även om man måste nöja sig med päroncider ibland (finns det någon tråkigare smak?). Öl smakar illa, vin smakar illa, sprit bränner, mjölk lenar. Gissa vilket jag föredrar... Jäger funkar bra med öl (ett glas mellanmörk öl + en snaps jäger, släpp jägerglaset i ölen och låt det sjunka ner, känn hur jägersmaken blir intensivare i takt med att du dricker).Ersättning till energidryck?
Hurvida det faktiskt är dåligt vet jag inte, men eftersom det egentligen bara är smaken jag vill åt och inte själva energidelen (som jag antar är det dåliga?) så kanske det finns nått lämpligare alternativ?
Och nu vill jag inte ha tips på andra saker att ha som groggvirke, utan enbart nått som smakar som Red Bull och inte innehåller dom energigivande ämnena.
/ThomasSv: Ersättning till energidryck?
/JohanSv:Ersättning till energidryck?
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4679216.abSv:Ersättning till energidryck?
Har aldrig druckit Red Bull så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Kan du inte dricka som en riktig karl då? Alltså som snaps.Sv:Ersättning till energidryck?
Jag dricker för att bli onykter, smaken är nått ont som helst ska bort :-)
Sv: Ersättning till energidryck?
glas selterglas, större modell av Whiskeyglas
6 cl Conjak
1 msk florsocker, omröres
Fyll upp med Champagne
Hittills värsta effekten jag både sett och provat som inte verkar så farlig då man dricker den.
Absolut värsta startern
Men sedan.....
Så glöm energidrycker om det bra är energi till festen man vill ha
mvh RolandSv: Ersättning till energidryck?
Wow, vi är två med denna inställning! Jag trodde jag var ensam med att tycka vin/sprit är olidligt äckligt. Öl går ner, men det blir inte gott förrän efter fem-sex öl minst...med andra ord, jag måste bli salongsberusad, för att kunna bli onykter :-)Sv:Ersättning till energidryck?
Sprit är bäst, då kan man grogga på det man för tillfället vill ha. Energidryck tar bort spritsmaken väldigt bra och det är alltså det jag vill åt, inte någon energi.
En annan favorit är jäger + energidryck. Dock tror jag att det är den enda kombinationen man kan göra med just jäger. Har iofs inte testat nått annat, men känns inte som att jägersmaken passar med så mycket.
Sv: Ersättning till energidryck?
Vill man bara bli full och samtidigt slippa spritsmaken så är följande recept suveränt:
1 kvarting med 35-40% rent brännvin
1 stort ölglas (minst 50 cl)
Anansjuice (väl kyld) + 7up (väl kyld)
Häll kvartingen i ölglaset, fyll upp med lika delar ananasjuice och 7up, njut på så kort tid som möjligt.
En höjdare om man gillar söta drinkar (mellis):
2 delar melonlikör
4 delar ren sprit
Fyll upp med Sockerdricka eller fruktsoda och is
En höjdare för den riktiga mannen:
1 del underberg
Avdelning äcklig öl föräras med receptet på OBÖL, en flaska ljus öl, två matskedar oboy, rör ihop och "njut"...
Avdelningen "gillar inte pilsner" (kan inte namnet):
3 delar äppelcider
1 del wiskey (inte för rökig)
4 delar champange
Avdelning "seriösa raggningsförsök" (geting):
1 del bananlikör
2 delar gin
6 delar ginger ale
Avdelning "jätteseriösa raggningsförsök" (en variant på san francisko):
1 del bananlikör
2 delar vodka
6 delar apelsinjuice