Nu finns IE8 att ladda ner från http://www.microsoft.com/sverige/windows/internet-explorer/default.aspx. Får se om microsoft fixat buggen som gjorde att jag inte kunde installera det. Nej nu, måste säga att jag är imponerad (för att vara microsoft). Den fixade sidan som jag jobbar med just nu utmärkt trots en stor del avancerad javascript/css. <b>Finns inte som 64 bit svenska</b> När skall Microsoft skapa en webbläsare som klarar av XHTML? Tydligen inte ännu... <b>När skall Microsoft skapa en webbläsare som klarar av XHTML? Tydligen inte ännu...</b> Tackar för länken till svensk IE8 för 64 bit. <b>Jag antar att du syftar på att IE inte klarar att ta emot det som application/xml?</b> <b>Visst, men då tolkas sidan inte som XML, så det funkar t.ex. inte att skriva <a name="ankare" /> eller <script src="..." />.</b> OT: Då måste väl diven avslutas ändå. Lite OT kanske men... Jag kör opera, har ingen aning om vad den skickar iväg, om den gör det. Jodå, vad tror du google tjänar pengar på och vad tror du MS vill försöka ta upp konkurrensen med. De sparar informationen för att kunna skicka riktad reklam till dig. Dina beteenden betalar företag mycket för. <b>FF skickar till google</b> <b>Någon som vet en bra guide hur man skriver en webbläsare från grunden utan att använda ngn komponent eller liknande.</b> FF skickar ingen info till Google, men Chrome gör det dock, men olika mycket beroende på hur man ställt in. Mycket är ju ändå anonym data som spårar en användares väg i, till och från olika hemsidor utan att specifikt spåra all information om en specifik användare. Jag antar att det sker på sessionsbasis. <b>Haha, du inser väl att du skulle behöva 100+ man i flera år för att kunna göra en webbläsare som uppfyller samma funktioner som Explorer, Firefox, Opera etc, om du ska skriva allt från grunden.</b> <b>Behöver inte alla dessa funktioner. Behöver nog inte ens 5% av funktionerna. :)</b> Jag tror inte någon av dom stora webbläsarna skickar information i smyg, och speciellt inte när man har aktiverat funktioner som InPrivate. All "extra" trafik upptäcks ganska snabbt av användarna, och visar det sig att tex InPrivate inte är så privat (utan snarare tvärt om) som man tror så orsakar det säkert större skada än att strunta i den extra inkomsten som den hemliga övervakningen skulle inbringa. <b>Du ökar bara på min stora besvikelse över vad pellesoft blivit sista 1-2 åren. Ett ställe där man knappt vågar säga något för att nån alltid hoppar på en och är otrevliga. Jag skulle kunna skriva nåt liknande tillbaka och hålla på med en onödig diskussion men jag orkar inte. Jag ville bara försöka förklara och tipsa om den nya funktionaliteten i IE8. Bara för att jag använder ett ord (hemlig), så är hela min argumentation "dum".</b> <b>Bara att få en sida att visas som den ska se ut, alltså parsa HTML-koden är flera års jobb.</b> Kanske finns någon färdig parsing/renderings-funktion där ute. Antagligen inte i klass med riktiga webbläsare men kanske något. Testa Iron (http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php). Det är Chrome utan alla kopplingar till Google. <b>Testa Iron (http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php). Det är Chrome utan alla kopplingar till Google. </b> <b>Jag undrar fortfarande om det finns något ställe där man har påbörjat något dyl för att kunna skriva en egen webbläsare, även om det tar mig 100 år. </b> Tror du missförstår mig. Trodde inte på att hitta en hel tutorial där ute, utan någon för att komma igång. Vi är 10 pers som funderar på att sätta igång något som open source och då kunde en webbläsare vara bra. Inte sagt att vi blir klara med allt, men man kan lägga ut kod för andra att bygga vidare på. Jag tänkte om det fanns någon som hållt på eller liknande där man kan ta del av erfarenheter och undvika fällor samt spara tid. Finns så många webbläsare redan, och varje ny webbläsare betyder ett nytt helvete för oss webbutvecklare att supporta. Till och med chrome som använder samma rendererare (eller nått) som safari (tror jag det var) behöver sina egna speciallösningar i vissa fall. Jag tror det bästa är att använda en befintlig open source-webbläsare om ditt mål endast är att kunna konfigurera bort sånt du inte vill ha, t.ex. kopplingar till företagens servrar. André: jag tycker du ska se chrome som en egen browser: Mm, helt egen är den ju inte. Jag vet att de har egen JS-motor. Eller så att webkit är en bra renderingsmotor, och det finns ingen anledning att ha en uppsjö av dem? =) Varför uppfinna hjulet igen? En stor fördel med att många använder samma renderingsmotor är ju att sidorna visas lika. Oavsett om renderingsmotorn följer standarden eller inte så slipper man i alla fall många problem. Webkit ligger iofs väldigt bra till när det gäller att rendera korrekt, det är väl just Opera och Webkit som ligger bäst till? Jo, i alla fall Webkit är väl bland dom bästa. Men poängen var mer att om bara "alla" använder samma motor så slipper man många problem eftersom eventuella fel kommer att ge samma resultat. Skulle gärna se att alla använder samma, konkurrensen ligger ju inte i renderingen utan snarare verktygen runtom. Om alla använde samma skulle det dessutom ge mycket större utvecklingsmöjligheter, som det är nu tycker jag att webben utvecklats väldigt långsamt, det accelererar dock känns det som. Nja, lite konkurrens är nog alltid bra, annars finns det ju risk att utvecklingen stannar upp. Om W3 gör en ny standard så kanske den enda renderingsmotorn inte lägger ner nån energi på att fixa stöd för standarden om det inte finns nån konkurrens. <b>Det är nått liknande med CSS3 har jag för mig. Och inte ens CSS2.1 är väl helt och hållet klart, om jag inte minns fel? Undrar när den kommer till windows 7, den jag har är fortfarande beta <b>Undrar när den kommer till windows 7, den jag har är fortfarande beta</b> <b>Undrar när den kommer till windows 7, den jag har är fortfarande beta</b> <b>"Windows 7 users will receive an updated IE8 as part of the next Windows 7 milestone"</b> Hans har iaf inte fått svar på sin fråga än (dvs hur man gör en webbläsare) <b>Trevligt, någon som vet när den där milstolpen kommer??</b>Internet Explorer 8 Final
Sprid nyheten så att vi kan få bort IE6 och IE7 så snabbt som möjligt :-)
/ThomasSv: Internet Explorer 8 Final
Sv:Internet Explorer 8 Final
Den verkar inte så där helvetes seg som ie 7an heller (förutom den långa installationen som även krävde reboot).
Det är absolut ett steg i rätt riktning.Sv:Internet Explorer 8 Final
Till Vista finns 64-bit Svenska. Menar du till XP?
http://download.microsoft.com/download/3/1/B/31BBD645-73E5-4192-B9C2-AEB38CF13BFF/IE8-WindowsVista-x86-SVE.exe
http://download.microsoft.com/download/F/1/A/F1AAFDF2-B77C-49CF-8A6A-6F5D3C4447BD/IE8-WindowsVista-x64-SVE.exeSv: Internet Explorer 8 Final
Jag antar att du syftar på att IE inte klarar att ta emot det som application/xml? Har för mig att jag läste att XHTML-standarden nu tillåter att det levereras som text/html.
Efter några sökningar i Google så kan jag inte hitta den sida som påstod det, utan snarare det omvända, så jag blir lite osäker.
Installerad och klart
Men vart ställer man om så man får tillbaka så man kan välja mellan tidigare visade sidor.
Alltså rullningslisten överst på sidan visar nu endast bara senaste inmatade adressen. Tidigare kunde man här bläddra mellan senaste besökta adresser.
mvh RolandSv: Internet Explorer 8 Final
Nästan rätt... MIME-typen är application/xhtml+xml.
<b>Har för mig att jag läste att XHTML-standarden nu tillåter att det levereras som text/html.</b>
Visst, men då tolkas sidan inte som XML, så det funkar t.ex. inte att skriva <a name="ankare" /> eller <script src="..." />.
<b>Efter några sökningar i Google så kan jag inte hitta den sida som påstod det, utan snarare det omvända, så jag blir lite osäker.</b>
http://www.w3.org/TR/xhtml-media-types/Sv:Internet Explorer 8 Final
När blir det ett faktiskt fel av att skriva så där? Jag antar att "alla" XHTML-sidor levererar det som text/html så att inte IE-användare utesluts, och XHTML är väl ganska vanligt och hittills har jag inte sett någon sida som skulle ha visats fel pga felaktigt levererad XML.
Sen är det givetvis synd att standarder inte kan följas pga IE, men så länge det inte orsakar faktiska problem så känns det inte så viktigt.
/ThomasSv:Internet Explorer 8 Final
<a name="ankare" /> är lite avlegat, då det ses "bättre" att använda sig av ID-propertyn som "ankare"
<div id="content">
...
länkSv: Internet Explorer 8 Final
<a name="ankare" /> känns minst lika bra som <div id="ankare" /> eller <div id="ankare"></div>.
Någon som vet en bra guide hur man skriver en webbläsare från grunden utan att använda ngn komponent eller liknande. IE8 skickar information om vad ni gör till MS, FF skickar till google mm. Vad är alternativen för oss som värdesätter anonymitet?Sv: Internet Explorer 8 Final
Hur som helst tror jag inte att någon av webbläsarna som sparar vad du gör sparar informationen så den kan kopplas tillbaka till dig.Sv:Internet Explorer 8 Final
Sv: Internet Explorer 8 Final
Det är jag väldigt skeptisk till. Om du syftar på funktioner som att kontrollera phissingsidor så är det ju ganska naturligt, hur ska dom annars kunna göra kontrollen? Menar du något av mer hemlig karaktär så kan du ju alltid ladda ner källkoden till FF (eftersom det är open source), kontrollera om den gör något fuffens och i så fall ta bort det.
Sen är jag även skeptisk till att IE skickar något av värde till Microsoft. Sånt upptäcks ganska snabbt och företagen förlorar nog mer på det än dom tjänar.
Självklart sparas dina surfvanor via cookies och liknande, men det är ju en annan sak.
Haha, du inser väl att du skulle behöva 100+ man i flera år för att kunna göra en webbläsare som uppfyller samma funktioner som Explorer, Firefox, Opera etc, om du ska skriva allt från grunden.
<b>IE8 skickar information om vad ni gör till MS, FF skickar till google mm. Vad är alternativen för oss som värdesätter anonymitet?</b>
I IE8 finns nu för första gången ett InPrivate-läge som gör att ingen information skickas tillbaka.
En del hävdar att det är en medveten attack av Microsoft för att hindra Google från att kunna ha riktad reklam.
I detta läge sparas inget heller ner på din hårddisk, så inte ens med tillgång till din dator kan nån se var du varit (om det nu är så hemligt).
Obs, det är ju inte så att webbläsaren skickar information direkt till Microsoft, Google etc. Det är ju när du är inne på deras respektive sidor/sökmotorer eller andra sidor med deras reklam eller analysverktyg på som de kan monitorera dina vanor.Sv: Internet Explorer 8 Final
Detta är dock mer spekulation än fakta.Sv:Internet Explorer 8 Final
Behöver inte alla dessa funktioner. Behöver nog inte ens 5% av funktionerna. :)
<b>I IE8 finns nu för första gången ett InPrivate-läge som gör att ingen information skickas tillbaka.
En del hävdar att det är en medveten attack av Microsoft för att hindra Google från att kunna ha riktad reklam. I detta läge sparas inget heller ner på din hårddisk, så inte ens med tillgång till din dator kan nån se var du varit (om det nu är så hemligt).</b>
Har inte ett dugg med om det är hemligt eller inte. Varför stänger du ytterdörren när du är hemma? Det mesta du gör är väl inte hemligt? Varför stänger du dörren när du går på toa? De flesta vet väl vad du gör? Ursäkta mitt ordval, men den argumentationen huruvida något man gör är hemligt eller inte är så dum att ord inte finns för att uttrycka detta.
<b>Obs, det är ju inte så att webbläsaren skickar information direkt till Microsoft, Google etc. Det är ju när du är inne på deras respektive sidor/sökmotorer eller andra sidor med deras reklam eller analysverktyg på som de kan monitorera dina vanor.</b>
http://www.idg.se/2.1085/1.204620/sa-kartlaggs-du-av-din-webblasare-nar-du-surfar/
http://www.idg.se/2.1085/1.178967/
Alla håller nog inte med dig. De säger att en viss enskild information sparas och inte sprids vidare. Vad är det som säger att det förhåller sig så? Och en tillräckligt bra hacker kan ju ta till sig informationen. Och säg inte att dessa system är idiotsäkra, det tyckte Apple om sina krypteringar också och se hur det gick med dessa.
FF skickar absolut information till google. Har själv inte google som sökmotor, men har spårat att information skickats till google trots det.
Även om företagen inte använder sig av informationen så vill jag inte att allt jag gör ska loggas, även om jag sitter och skriver ett inlägg på pellesoft.
Sv: Internet Explorer 8 Final
Bara att få en sida att visas som den ska se ut, alltså parsa HTML-koden är flera års jobb.
<b>Har inte ett dugg med om det är hemligt eller inte. Varför stänger du ytterdörren när du är hemma? Det mesta du gör är väl inte hemligt? Varför stänger du dörren när du går på toa? De flesta vet väl vad du gör? Ursäkta mitt ordval, men den argumentationen huruvida något man gör är hemligt eller inte är så dum att ord inte finns för att uttrycka detta.</b>
Du ökar bara på min stora besvikelse över vad pellesoft blivit sista 1-2 åren. Ett ställe där man knappt vågar säga något för att nån alltid hoppar på en och är otrevliga. Jag skulle kunna skriva nåt liknande tillbaka och hålla på med en onödig diskussion men jag orkar inte. Jag ville bara försöka förklara och tipsa om den nya funktionaliteten i IE8. Bara för att jag använder ett ord (hemlig), så är hela min argumentation "dum".
Huruvida vissa webbläsare skickar information är jag inte så insatt i och jag bryr mig inte.
Men visst skulle det vara väldigt hemskt om webbsidor visade reklam för en, som man är intresserad av!Sv: Internet Explorer 8 Final
Även om du och jag och resten av oss här på PS skulle bli lurade så finns det många personer som inte är lika lättlurade och som mer än gärna skulle sätta dit storföretag som Microsoft och Google om dom hade chansen.
Nu vet jag inte om jag ska bli ramsned eller vad. Jag frågar vänligt om det finns en guide eller liknande för att komma igång med att skapa en browser och du kommer med motargumentation och försöker dissa idén. När jag då motargumenterar dina motargument (en diskussion jag inte var ute efter) så försöker du förringa detta med en billig härskarteknik och förhöja dig själv samtidigt som du i nästa steg fortsätter att argumentera. Skulle vilja säga att det är det beteendet som gör att man blir less. Om du börjar argumentera för något, då får du räkna med att bli motargumenterad.
<b>Men visst skulle det vara väldigt hemskt om webbsidor visade reklam för en, som man är intresserad av!</b>
Du har fortfarande inte förstått min poäng. Om min argumentation är det viktigaste, läs genom den 2 ggr till och låt den sjunka in. Jag undrar fortfarande om det finns något ställe där man har påbörjat något dyl för att kunna skriva en egen webbläsare, även om det tar mig 100 år.
<b>Även om du och jag och resten av oss här på PS skulle bli lurade så finns det många personer som inte är lika lättlurade och som mer än gärna skulle sätta dit storföretag som Microsoft och Google om dom hade chansen.</b>
Varken Google eller Microsoft har dolt att man gör detta, de har inte pratat högt om det bara. Och ingen har försökt förneka det heller. Funktionen är jättebra för de som önskar den, men för oss som inte önskar den så borde det finnas ett alternativ. Det närmaste idag är väl Lynx, men grafiken är ju inte så lysande i den :).Sv:Internet Explorer 8 Final
Nu blandar du ihop parsning och rendering. Parsningen skulle kunna vara enkel, men försvåras av att en majoritet av alla webbsidor har felaktig HTML-kod. Renderingen är ännu värre.Sv: Internet Explorer 8 Final
Sen vill du antagligen ha javascript-stöd men det har jag ingen aning om hur man går till väga med.
Annars har ju chrome porrsurf-läge som inte lämnar några spår. Förhoppningsvis skickar den inget till google heller så kanske lättast att köra med det.Sv: Internet Explorer 8 Final
Tack, den ser riktigt intressant ut.Sv: Internet Explorer 8 Final
Du är uppenbarligen inte tillräckligt insatt i programmering för att förstå hur avancerat det är. Jag har pysslat en hel del med koden från redan befintliga webbläsare på mitt jobb och det är mer avancerat än man kan tro, mkt pga det som de andra nämner, att koden hela tiden måste vara förlåtande för kass HTML.
Att sen skriva en JavaScript-motor är förmodligen lika mycket jobb till. Och att nån skulle skriva en guide verkar helt otroligt för mig och jag har aldrig hört talas om nån.
Om man söker på det så hittar man mest såna här sidor:
http://www.gaiaonline.com/forum/computers-technology/how-to-create-your-own-web-browser-from-scratch/t.48244549/
När jag ser såna här frågor ser jag direkt framför mig en fjortonåring som precis börjat programmera och tror att det finns färdig kod till allt. Det är inte ovanligt att de kommer med frågor på forumet som tex, "Vad är koden för att göra en mp3-spelare som WinAmp?"
<b>Nu blandar du ihop parsning och rendering. Parsningen skulle kunna vara enkel, men försvåras av att en majoritet av alla webbsidor har felaktig HTML-kod. Renderingen är ännu värre.</b>
Nja, jag skrev det lite snabbt, det jag menade var hela vägen från text till bild. Alltså både parsningen och renderingen.Sv:Internet Explorer 8 Final
Även om många tonåringar säkert ställer liknande frågor så är det en del seriösa. Jag själv är 38 år och har programmerat till och från sen Vic 20. Proffessionellt bara sen 2003. Det kan inte du veta, och ingen klandring, men det är inte bara tonåringarna som programmerar ;)Sv: Internet Explorer 8 Final
Så gör oss en tjänst och släng inte ut flera på marknaden. :pSv: Internet Explorer 8 Final
Projektet med Chrome som tipsades om längre upp verkar ju vara rätt spår.
De flesta företag idag som behöver en "ny" webbläsare verkar ju alla bygga den på WebKit, vilket har både HTML och JavaScript-motor. Så rent praktiskt är det bara UI:t man behöver utveckla själv. Jag har gjort detta på plattformen Symbian och det är inte så mycket jobb, så om ni vill spara tid som ni säger är det en bra väg att gå. Även Chrome är ju byggt på WebKit, så jag ser inte den som en egen browser.Sv:Internet Explorer 8 Final
1) De använder webkit för renderingen
2) För javascript har de en egen motor
3) Parsning och rendering är väldigt uppdelat iom. uppdelning i flera processerSv: Internet Explorer 8 Final
Att inte ens Google kan göra nåt som lilla Opera har gjort :)
Det är helt enkelt så att de inte hade tid, de ville ha ut webbläsaren tidigare, för resurser har de nog.Sv:Internet Explorer 8 Final
Men givetvis är det ju bäst om dom helt enkelt följer standarden.
Sen så önskar jag inte att alla går över till Webkit heller, det är bra med konkurrens. 50/50 mellan Webkit och Gecko kan väl vara bra marknadsandelar? :-)
Aporopå W3 så är ju det en bromskloss av största klass. HTML5 påbörjades 1997 och beräknas vara klart 2022. Det är nått liknande med CSS3 har jag för mig. Och inte ens CSS2.1 är väl helt och hållet klart, om jag inte minns fel?
Vad är det som tar sån fruktansvärt lång tid?
Vad är det som tar sån fruktansvärt lång tid?</b>
Tyvärr exakt samma problem som C++-standarden. Jag hävdar ju att C++ är vida överlägset Java, C# och VB.NET, men eftersom standarden tar så lång tid så sackar det alltid efter.
Problemet är ju egentligen samma som för grundforskning. Vem ska lägga pengar på det?
Finns inget omedelbart att tjäna på det, och det kostar en hel del.Sv: Internet Explorer 8 Final
Är ju inte helt omöjligt att den kommer samtidigt som Win7...Sv:Internet Explorer 8 Final
"Windows 7 users will receive an updated IE8 as part of the next Windows 7 milestone"
Trevligt, någon som vet när den där milstolpen kommer??Sv:Internet Explorer 8 Final
:-)
Förutom då att använda färdiga API:er som WebKit
(Vilket jag måste säga ändå låter som den enda teoretisk möjliga vägen framåt för Hans om han trots allt bestämmer sig för att börja med att konstruera en egen webbläsare)
Men om Hans ändå vill göra det från grunden, skulle jag vilja säga att en bra början vore att skriva koden som kan tolka HTML och validera att HTML-koden är korrekt.
Så som http://validator.w3.org/.
Glöm rendering, CSS, javascript, nätverksprotokoll, trådning, input/output, och själva GUI:t för webbläsaren. Det lär bli krångligt så att det räcker ändå.
Din uppgift är alltså att skriva ett program som ska klara att:
1. Läsa in HTML-text och konvertera den till en intern objektmodell (DOM) som går att traversera i rekursivt. Bara detta är en hyffsat avancerad uppgift även för mycket erfarna programmerare.
Rimligtvis skapar du egna klasser för FORM, TABLE, DIV, osv. (Jmf med IE-DOM t.ex). Du bör implementera arv osv.
2. Kontrollera att denna samling objekt följer regelverket för HTML.
T.ex. att <TR> måste finnas innanför en <TABLE> osv. Du hittar alla regler på w3c.org.
Börja gärna! så får vi se hur långt du har kommit om ett halvår! :)Sv:Internet Explorer 8 Final
"Microsoft: Windows 7 RC kommer i maj"
http://www.idg.se/2.1085/1.220661/microsoft-windows-7-rc-kommer-i-maj
/Thomas