Har ett rätt löjligt argumet med en kompis. Hon säger att alla programmerare skriver först vänsterparantesen "(" sedan innehållet, och sedan slutparantesen ")". Skriver alltid båda först. Mycket lättare, och man behöver bara använda skifttangenten samt flytta fingrarna upp dit en gång. Samma gäller {} och []. Har gjort det så länge jag programmerat. När jag programmerar skriver jag i princip alltid båda på en gång, just för att inte tappa bort sig i nästling. I ren text däremot brukar jag inte skriva båda på en gång; risken för att tappa bort sig i nästlade paranteser är inte sådär jättestor direkt :) jag skriver också parenteser först så jag slipper förvirra bort mig när det blir ett gäng. Då kommer jag och hävdar, lite rebelliskt, motsatsen till er. Jag kör nästan alltid i den ordningen grejerna kommer. Det kan ha att göra med att jag undviker nästlade grejer i den mån det går. Undantaget för min del är kodblock; Jag kör enligt Niklas modell, slutparentesen sist men måsvingen i slutet av kodblocket direkt. Har ingen aning om varför jag gör så, det bara känns mest naturligt... Jag använder Delete, Home, och End ganska flitigt också. Ja, jag gör ju det. Tänkte om det kanske fanns korrelation mellan kodediterandet där, för jag vet att nästan alltid när jag står bakom någons axel och ser dem skriva kod så blir jag lite frustrerad när de är ineffektiva vad gäller själva editerandet. En lösning på det i VS skulle kunna vara att dubbelklicka på ett ord i taget och därefter dra det ner dit det ska vara. Jag använder "Niklas-metoden" för parenteser och måsvingar. Ta bort ord gör jag med flera tryck på backspace, men ska en hel rad bort så trycker jag Home, Shift+Pil ner, Delete. Drag-and-drop gör jag aldrig med text, då blir det Ctrl+X/Ctrl+V. <b>En lösning på det i VS skulle kunna vara att dubbelklicka på ett ord i taget och därefter dra det ner dit det ska vara. </b> Jag påstod inte heller att det skulle vara lika bra, bara att det var ett alternativ :DHur skriver ni paranteser?
Hon har själv inte mycket erfarenhet av programmering, bara lite vb (som knappt använder paranteser).
Personligen skriver jag alltid båda paranteserna först och sedan innehållet. Tycker det blir enklare, speciellt när man jobbar med många nästade paranteser.
Hur gör ni?Sv: Hur skriver ni paranteser?
En del IDE kan man få att skriva sluttecknet automatiskt när man skriver det första tecknet och dessutom flytta markören in emellan, men det tycker jag är ovant.
Men jag tycker även det är en fördel i vanlig text eftersom man då aldrig glömmer den sista.Sv:Hur skriver ni paranteser?
Sv: Hur skriver ni paranteser?
Samma med måsvingar och hakar, då vet man att man har dem med sig.Sv:Hur skriver ni paranteser?
if(...)
{
...
}
där skriver jag måsvingarna först, däremot parenteserna i den ordning de kommer.
Hur gör ni när ni suddar text? "Backspace->Backspace->Backspace" eller CTRL+Backspace?
Samma sak med scrollning? Kör ni tangentbord eller mus?
Det kan vara så för mig att jag undviker varje extra tangenttryckning - vilket i sin tur kan komma sig av lisp. Jag blir vansinnig när grejer tar längre tid att skriva än de behöver.Sv: Hur skriver ni paranteser?
/JohanSv:Hur skriver ni paranteser?
T.ex. för att radera hela raden jag är på; Shift+Home och sen Delete eller Backspace.
Använder ni dem?Sv: Hur skriver ni paranteser?
Med Emacs börjar man med mycket märkliga vanor. Om man till exempel har ett ord mitt på en rad som ska bytas ut så stegar jag aldrig fram till den, utan söker efter ordet. Och hamnar man i en situation, typ:
project = x();
company = y();
employee = z();
Och av någon anledning ska omvandla det till
"project", "company", "employee"
(ungefär såna här grejer händer ju titt som tätt), så blir jag oerhört frustrerad i VS, jag startar emacs direkt och gör det där.Sv:Hur skriver ni paranteser?
Använder ni drag & drop i text?Sv: Hur skriver ni paranteser?
/ThomasSv: Hur skriver ni paranteser?
Sorry, men ytterligt krångligt, skulle jag säga, och i synnerhet med att lägga på citationstecken och kommatecken...
I Emacs blir ovanstående Alt-X->"replace-regexp"->\(.*\)=.* CTRL-Q CTRL-J ENTER "\1", ENTER
Vilket förstås kan verka rörigt för en oinvigd. Alt-X tar fram "utför kommando enligt namn", sen börjar man skriva in kommandot "replace-regexp", men det är autocomplete med TAB, så det går väldigt fort.
Sen är det egentligen bara det regular expression man behöver använda, dvs /.*=.*{enter}/, och ersätt det med första .* inom citationstecken, separerat med kommatecken.
Allt hamnar på en rad, precis som man vill ha det, och man missar inte någon liten detalj.
Det roliga är att mycket klassiska Emacs-trick går att göra i VS, men man skulle aldrig få för sig att göra det, det känns för krångligt. Sen när man kommer på hur man kommer runt begränsningarna går allt snabbare i vs också.Sv:Hur skriver ni paranteser?