Det är så att jag funderar på att går ur facket (if metall i mitt fall). Inte mycket till svar där! Större del går till facket. (läs pampar) Sverige är väl fantastiskt! Inga problem. Problemet med Alfa kassan är att den är svindyr. Kostar typ dubbelt så mycket som AEA kassan. Men har man ingen alls så är det ju ett val. Hej Bo, helt hysteriskt. Men det står "Avdelningsstyrelsen beslutar även om uteslutning på grund av bristande betalning enligt stadgarna § 13 mom. 3." Jag vill minnas från min tid i facket att man kunde gå ur men att det då tog 6 månader innan man raderades ur rullarna. Fast det här var 10 år sen och jag har inte jobbat fackligt sen dess så det kan ha ändrats. Jag gick ur facket och a-kassan förra året. En tidigare kollega höll på i 3 månader för att få akassa utbetald, skrev in sig på bemanningsföretag men aldrig jobbade - och just den anledningen gjorde att hon inte fick en krona. Det arbete hon gjorde för att försöka få ut några pengar övertygade mig att om jag skulle hamna där, skulle jag aldrig orka och palla med att arbeta mot ett system som verkar helt skruvat. Har varit arbetslös 1 vecka i mitt liv, hoppas det är enda veckan .. En länk i dagens DN, bara hälften kommer få a-kassa. Se http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/maria-crofts-en-del-kommer-ga-i-konkurs-1.844667A-kassans olika delar?
Tror inte jag kommer att få någon nytta av dem då jag bara har några år kvar till pensionen.
Men först så vill jag gärna veta hur de olika delarna fördelas,
akassa, facket, administration o.s.v.
Någon som känner till arbetslöshetskassans olika delar.
Kanske det finns någon bra länk om detta? Sv: A-kassans olika delar?
Att vara utan A-kassa idag är mycket dumt!
Att vara med i A-kassan kan vara rent meningslöst. tex min sambo som är mammaledig och blev uppsagd får bara räkna in sin föräldraersättning som grund för kommande a-kasse ersättning ....
Först sjukgrundande ersättning som inte tas ut med fulla veckor för att dra ut på föräldraledigheten. Sedan 80% på det.... vad är det för idioter som diskriminerar föräldralediga som sägs upp pga arbetsbrist?Sv:A-kassans olika delar?
<citat>Att vara utan A-kassa idag är mycket dumt!</citat>
Jag ska INTE gå ur a-kassan, jag tänkte bara gå ur facket.
Jag undrar bara hur stor del av akassan som utgörs av fackavgiften.Sv: A-kassans olika delar?
Du missar ev någon försäkring, annars är det inte mycket som man missar, och du har rätt, fortsätt med A-kassa.Sv:A-kassans olika delar?
http://ifmetall.siteseeker.se/?q=uttr%E4de&t=simple&oenc=ISO-8859-1&ls=2&d=0&d1=01&d2=1&d3=1970&d4=06&d5=04&d6=2009&s=0&so=1&h=0&hn=10&hd=1&i=sv&kurl=http%3A%2F%2Fwww.ifmetall.se%2Fifmetall%2Fkongress%2F2008%2Fmotion3.nsf%2F89b6a2f566c99419c1256e9f0031cb40%2F45651395370efabac12573ae005ca03d%3FOpenDocument&knum=1&p=frame&b=1&c=0&cc[]=126&t=s&l=0&ll=-2&f=0&ff=0&ua=33ce6d977a6c4956067e317d16888ace
Verkar som jag själv inte får bestämma om jag vill utträda.Sv: A-kassans olika delar?
Du kan gå med i en oberoende A-kassa.
Alfa - kassan exempelvis...Sv:A-kassans olika delar?
- MSv: A-kassans olika delar?
Betyder det inte att om du inte betalar så kommer det att upphöra ändå?Sv:A-kassans olika delar?
Sv: A-kassans olika delar?
Jag har också varit på företag som gått i konkurs och mitt fack har varit där. De frågade, finns det ingen chans att han kan få jobba kvar- nä. Ok, och tack och hej. Aldrig någonsin har heller någon löneförhandlat åt mig, funderat på att godkänna eller neka övertidsarbete. Så för mig är det bara en stor organisation som inte gör ett jotta som man betalar stora summor till - jag är förstås inte insatt men vad tusan har mitt fack gjort för mig och andra under mina 25 år som facklig medlem i HTF?
Jo en sak, jag har snott Unionens parkeringsplatser ett 10-tal gånger och fått riktigt härliga "vi skickar polisen på dig" -varningar. Men det var det värt med tanke på att jag varit med och betalt deras p-platser ;)
Hihi, jag é inte bitter ;)Sv:A-kassans olika delar?