Detta är vansinne! Håller med om att det är för höga ersättningar och att det ur respektive företags perspektiv Jag håller med Lars. Vad företaget gör med sina pengar är deras ensak. Man får utgå ifrån att personerna som får dessa höga pensioner gör ett så pass bra jobb att minst samma summa mer tjänas tillbaka än om dom inte hade blivit anställda. Just när det gäller HM och Ericsson så bryr jag mig föga eftersom det är ett privat företag och jag kan välja bort deras tjänster om jag vill och det finns rätt många andra konkurrenter som jag kan välja istället.Korruption och Stöld!
Jättepensioner till bolagsledningar
Flera storbolag har kvar enormt frikostiga pensionsavtal till sin högsta ledning. I SEB och Handelsbanken
kostar pensionerna till nuvarande och tidigare ledning sammanlagt 3,4 miljarder kronor.
Det handlar om så kallade förmånsbaserade pensioner, av samma typ som för AMF:s förre vd Christer Elmehagen,
som garanterar vd en del av sin slutlön livet ut.
De som leder pensionsligan är, räknat på en livslängd på 85 år:
Arne Mårtensson, f d Handelsbanken, 225 miljoner,
Thorleif Krarup, f d Nordea, 165 miljoner,
Kurt Hellström, f d Ericsson, 155 miljoner,
Annika Falkengren, SEB, 139 miljoner,
Lars O Grönstedt, f d Handelsbanken, 139 miljoner
Rolf Eriksen, H & M, 137 miljoner.
Avtalen gör att avsättningen till pensioner ofta är lika höga eller högre än lönen.
I den kategorin är H & M:s avgående vd Rolf Eriksen i särklass skriver tidningen.
Klädjätten gjorde i fjol en reservering på 60 miljoner kronor till hans pension fyra gånger hans fasta lön.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...el_2724479.svd
3400 miljoner blir c:a 370 kronor per svensk till dessa <b>hönsjärnor.</b>
Börjar man räkna på övriga avtal och bolag inom näringslivet gissar jag att summan kommer att
stiga till 5 - 6 tusen för varje svensk. <b>Helt sjukt!</b>
Citat:
<citat>Garanterar vd en del av sin slutlön livet ut </citat>
Dessa <b>GIRIGBUKAR</b> borde få som vi vanliga dödliga (folkpension o atp),
De ska kunna klara sig ändå, dessutom har de alltid en massa uppdrag även efter pensionen. Sv: Korruption och Stöld!
snarare är kontraproduktivt en bra investering. Nu är det bara så att dessa pengar,
med undatag av kanske AMF, inte riktigt drabbar svenska folket, utan bara försämrar
företagets bokslut. Aktieägarna är de riktiga förlorarna då vinsten försämras. Sv: Korruption och Stöld!
Jag är högst tveksam till att det är en lönsam affär för företagen, men jag är inte alls insatt i det och inte heller påverkar det mig.
Det enda "farliga" är väl om deras höga löner gör så att statliga bolag tvingas betala samma belopp till deras chefer. Men innan det faktiskt händer (kanske redan är ett faktum?) så bryr jag mig inte.
/ThomasSv:Korruption och Stöld!
När det gäller Bankerna och "Pensions-bolagen" så är det värre, konkurrensen är inte tillräckligt stor och jag är helt beroende av dessa företag för att kunna "överleva" i dagens samhälle. Det är ju inte konstigt att man betala dyra avgifter för att sköta sina bankärende själv när cheferna skall ha många miljoner i bonusar varje år.
När det gäller statliga bolag och politiker så har jag bara en sak att säga, de skall ha bra lön undertiden de jobbar och när deras anställning är slut så får de väl gå till A-Kassan som alla andra och spara undan till sin pension själv som alla andra...
- M