Får en pressfotograf vara på platser eller ta kort på saker som en vanlig person inte får göra (om man räknar med att pressfotografen inte har fått något specifikt tillstånd)? Det borde inte vara någon skillnad, vi har ju inte, så vitt jag vet, begreppet pressfotograf i juridisk mening här. Däremot skulle jag kunna tänka mig att det kan vara så att en pressfotograf som publicerar fotona genom en tidning som har utgivar-vad-det-nu-heter har större spelrum på vad han/hon kan publicera utan att bryta mot lagen Förbud mot fotografering på sk platser gäller nog alla. Däremot på allmän plats så har jag för mig att det är fritt fram. <b>Däremot har nog pressfotografer (eller akrediterade journalister/fotografer) en helt annan möjlighet till presskonferenser eller andra tillställningar där man har en publik del och en pressdel (läs bättre platser för rapportering/fotografering).</b> Lite info finns här http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm Den där sidan tog ju upp allt, tackar! Vi har dock inte någon officiell presslegitimation i Sverige, organisationer kan dock ge ut egna, fast de blir inte mer officiella för det. Däremot kan man tänka sig att organisatörer av t.ex. en presskonferens kan välja att erkänna pressleg ifrån vissa organisationerPressfotografer mot svenssonfotograf?
Och om en pressfotograf får göra det, vad är det i så fall som avgör att en person är pressfotograf?
/ThomasSv: Pressfotografer mot svenssonfotograf?
Sv:Pressfotografer mot svenssonfotograf?
Man kan tex inte kräva att bli raderad om man skulle råka bli fotad.
Däremot har nog pressfotografer (eller akrediterade journalister/fotografer) en helt annan möjlighet till presskonferenser eller andra tillställningar där man har en publik del och en pressdel (läs bättre platser för rapportering/fotografering).Sv: Pressfotografer mot svenssonfotograf?
Men även en pressfotograf måste väl ha nån typ av inbjudan till tillställningen? Eller finns det tillfällen då pressfotografer generellt får komma men inte vanliga personer, och vad gör att man räknas som pressfotograf vid det tillfället?
Skulle det räcka med att man har en hobbysida på internet som publicerar nyheter och liknande? Eller krävs det något mer "officiellt"?
/ThomasSv:Pressfotografer mot svenssonfotograf?
Du kan även googla på presslegitimation.Sv: Pressfotografer mot svenssonfotograf?
Sen förstår jag inte varför jag inte postade frågan på Fotosidan, jag är ju medlem där också... men man är väl så van att fråga om allt möjligt här :-)
/ThomasSv:Pressfotografer mot svenssonfotograf?