Jag behöver lite tips och råd om att flytta en site från en toppdomän till en annan. hmmm... nu vet jag inte riktigt vad du menar med en flytt, men du kan utan problem låta 2 olika domäner peka på samma mapp på webservern. Ok. Men det ställar alltså inte till något strul med sökmotorer eller så? Filerna skall inte flyttas fysiskt som jag förstår det?! Bra iaf.Flytta site från en toppdomän till en annan.
Domännamnet är exakt samma. Det är en flytt från .EU till .SE det är frågan om.
Det jag främst tänker på är faran med att tappa placeringar (eller värst av allt försvinna ett tag) i sökmotorerna. Jag får en stor del av min trafik direkt via sökmotorerna.
Mitt upplägg är som följer:
-Kopierar hela siten till nya domänen (se)
-Sätta 301 Moved Permanently -> domän.se/aktuellsida för alla mina sidor på nuvarande siten (eu)
- ta bort sitemap etc på eu siten.
-Uppdatera eventuella interna länkningar som av någon anledning innehåller domännamnet (vad det nu skulle va bra för )
.EU domänen skall alltså ersättas helt med .SE
Att ha dem parallellt ett tag tror jag inte på då det förmodligen blir duplicate content osv.
Tips/råd?
/FredrikSv: Flytta site från en toppdomän till en annan.
Så jag kan ha addressen www.gladh.nu och www.gladh.org att peka på samma mapp på samma webbserver. På det sättet kan du köra med både .se och .eu samtidigt.
- MSv:Flytta site från en toppdomän till en annan.
Flytt låter lite dramatiskt. Det är bara en ersättning av .eu till .se det är frågan om. Men om de båda kan gå till samma katalog utan bieffekter är det ju kanoners.
/Fredrik
edit:
enl http://www.seo.se/rwdx/phpbb2/viewtopic.php?t=115 så är det nog att föredra att inte peka mot samma katalog utan köra 301 redirect om man vill vara säker på att den nya toppdomänen är den som kommer synas i sökmotorerna.Sv: Flytta site från en toppdomän till en annan.
I en htaccess-fil (om du har tillgång till det) skall du definiera att varje request till en viss host (domän) skickar status 301 och samtidigt omdirigeras till en annan host, men samma url.
En googlesökning ger dig bra svar:
http://www.google.se/search?q=htaccess+redirect+from+a+domain+to+another.
Helst skall du inte använda fler domännamn till samma innehåll då du kan "straffas" för "duplicate content", utan använd EN huvuddomän och de andra får omdirigeras till huvuddomänen.