I morse åt jag filmjölk till frukost. Fildelning är ju inte olagligt, det är bara om filen inte är korrekt inköpt som du inte får dela med dig av den. Och katten borde ju räknas som närmsta "vänner" så jag tror du klara dig undan. Det kan dock finnas speciella regler för Arlas Jordgubbsfil! Jag är också orolig. Men om man tar filen och lägger upp lite i 5 skålar, späder upp den med mjölk och rör runt. Efter några dagar har det blivit ny fil. Då har jag ju 5 nya, då kan man ju åka fast för spridning av filen också om grannen eller jobbarkompisen vill ha. Det Joacim beskriver liknar gammaldags filbunke. Var finns djurens rätt i detta?! Dyrt blir det också måste ju köpa två förpackningar med fil, en till mig och en till katten. Tror nog att de flesta kor är rätt tacksamma över <b>Hur är det med biblioteken kan man ju också fundera på? Vari ligger skillnaden liksom?</b> När man lånar ett ex av en bok på biblioteket så tar man del av <b>Du får kopiera skivan till dina vänner</b> Lärare får väl egentligen inte visa film för sin klass heller. Men det verkar de helt skita i. Åtmisntone på den tiden jag gick i skola som inte var så hemskt länge sen. <b>Biblioteket lånar ut sina exemplar, dom kopierar inte ut några böcker. På samma sätt så får du ju låna ut din inköpta skiva eller film hur mycket du vill, men du får ju inte ge ut en kopia på den. Jag har en del utländska kristna vänner som är negativa till piratverksamhet. Men när någon fyller år brukar de sjunga "Happy birthday to you". Det är upphovsrättsintrång. Polare som delade fil med cellgrannen på Kumla.Orolig!
Katten fick lite grann också.
Kan jag nu bli anmäld för fildelning eller klarar jag mig?Sv: Orolig!
- MSv:Orolig!
Det är ett helvete att köra på motorväg och undvika att fildela.
Folk tutar på mig som galna.
Min son är Filkand så han klarar sig.
Fö. tycker jag nog att det finns anledning till att fila på den lagen lite till.Sv: Orolig!
Sv:Orolig!
Här delar jag ut (s.k. fildelning) ett recept på filbunke, har själv provat detta, mycket gott.
http://www.kokaihop.se/recept/filbunkeSv: Orolig!
Konsumtion av fil borde helt enkelt förbjudas.
Filen kommer från kossan som äger upphovsrätten.
När du äter fil, har du då frågat kossan om tillstånd att använda filen, som hon skapade?
Nej, just det. Illegal fildelning!Sv:Orolig!
Hur långt är straffet för fildelning för jag tror jag råkade ta hans i morse och ge honom av min.
Jaja, tystnar min penna så sitter jag på kåken...
Hur är det med biblioteken kan man ju också fundera på?
Där kan man snacka om att snuva författare på sålda ex av sina böcker. Men det är det ingen som tänkt på under alla dessa år. Vari ligger skillnaden liksom?Sv:Orolig!
att få sina mjölkstinna juvrar tömda. Har för mej
att en ko som sinar inte mår så bra heller.
Vad det hänger på (inte kon alltså) är väl Ifall kalven
är intresserad av att dela med sig av mjölken gratis.
Sv: Orolig!
Biblioteket lånar ut sina exemplar, dom kopierar inte ut några böcker. På samma sätt så får du ju låna ut din inköpta skiva eller film hur mycket du vill, men du får ju inte ge ut en kopia på den.
Så nej, det är ingen skillnad.
/ThomasSv:Orolig!
innehållet i den och memorerar det.
Det behåller man sen efter att man lämnat tillbaka boken.
Är det OK att utöva högläsning inför andra av en lånad bok då?
Hörde av en (på TV) som satt på Kumla, att han nekades att låna en video
som han skulle spela upp och visa för de andra på kåken.
Beskedet han fick var att sånna visningar endast får ske i slutna sällskap.
Hur def. dom ett "slutet sällskap" i så fall?
Mitt ex var musiklärare. Hon sa att reglerna säger att man inte får
kopiera ur notböcker hur som helst, men att det är OK att skriva av
det själv och sen kopiera fritt.
Nåra tankar runt ämnet, bara. :-) Sv: Orolig!
Jo det vet jag, men det är inte så intressant i biblioteksexemplet. Sen så är det ju faktiskt inte den typ av kopiering vi pratar om eftersom det som sagt redan är tillåtet idag :-)
/ThomasSv: Orolig!
Sv:Orolig!
Så nej, det är ingen skillnad.</b>
Jodå man får ge ut en kopia av sin film eller skiva enligt lagstiftningen, det betalar vi dessuom avgifter för men biblioteken fungerar lite annorlunda:
Varje gång du lånar en bok så betalas en ersättning till författaren ut (så långt helt ok) så vida författaren är svensk och bosatt i sverige. Utländska författare kan känna sig lurade på sina pengar ty de får inget alls annat än en försäljning, förvisso till flera bibliotek men inte till flera läsare..Sv: Orolig!
http://en.wikipedia.org/wiki/Happy_Birthday_to_You#Copyright_statusSv:Orolig!
Blev ett himla väsen. (på vakterna alltså)
De komma aldrig fram till vad det var som var allvarligast, i att delade fil eller att de filade på gallren.
Nu är de fria och pratar ofta om fildelning, att de aldrig ger sig, det som blev sådant väsen.
/Roland