Lika viktig som att knäcka AL Quida *LOL* De har ju inte kontroll. Grödorna sprider sig som en farsot och slår ut de vanliga. I Mexico hotas hela majsproduktionen, i Sydamerika är det ett flertal spannmål som håller på att slås ut, likadant i Asien och Afrika. Fortsätter det så kommer företaget skaffa indirekt monopol på all spannmålsproduktion i världen. Ingen dröm precis. Miljöpartiet driver en politik mot genmanipulerade grödor och andra organismer (GMO), så du borde nog rösta på Mp. <b>Låter man dem inte vara reproducerbara, hamnar bönderna helt i händerna på Monsanto, eftersom de då inte kan spara frön till nästa år utan måste köpa nya.</b> <b>Det borde inte vara något större problem, bönderna har ju alltid alternativet att använda vanliga grödor istället. <b>Dom stämmer jordbrukare direkt med svåra följder om dom hittar GMO på bondens åkrar. GMO sprider sig som en farsot och det är svårt att svära sig fri från att det inte finns GMO i utsädet.</b> Det är just det som är det stora problemet. Den sprider sig snabbt och slår ut de vanliga grödorna och man har lagt in en liten genkod för att man ska kunna identifiera grödorna. Ha generellt inget emot genmanipulerat jag heller, men här är ett företag som vill skaffa sig monopol på spannmål, bomull mm i hela världen. OK hur skall Vi/Jag fatta dig ? MMM.......... läsvärt men ! fullständigt djä.... "bullshit" Tege: Men du pratar om det som att det måste vara <b>monopol</b>styrt? <b>Varje gång du köper ett ägg, så gynnar du monopolet ägt av oljebolaget Shell.</b> Jag är lite tveksam till att Shell har monopol på värphöns som du skriver. Eftersom jag känner till flera leverantörer så borde det innebära att de har en gemensam ägare för att det ska bli monopol. Det är mycket möjligt att det är så, men du behöver peka på lite mer "bevis" för att övertyga mig. <b>Jag är lite tveksam till att Shell har monopol på värphöns som du skriver.</b> <b>Case closed</b> <b>Inlägg raderat.</b> <b>Ha generellt inget emot genmanipulerat jag heller, Knäck Monsantos !
Dom försöker få total kontroll på sina genmanipulerade grödor bl.a majsgrödor.
Om någon går till val på detta upprop så röstar jag på dom i EUvalet.Sv:Knäck Monsantos !
Just det så länge dom inte sprider ut det i naturen så är det Ok.
Sanna mina ord som "KrösaMaja" skulle ha sagt.
Jag är skeptisch.......Sv: Knäck Monsantos !
Sv: Knäck Monsantos !
Personligen ser jag ingen fara i att äta GMO, men när det gäller odling finns problem. Låter man dem vara reproducerbara kan de inplanterade generna sprida sig till mer naturliga organismer. Låter man dem inte vara reproducerbara, hamnar bönderna helt i händerna på Monsanto (och liknande företag), eftersom de då inte kan spara frön till nästa år utan måste köpa nya.Sv:Knäck Monsantos !
Det borde inte vara något större problem, bönderna har ju alltid alternativet att använda vanliga grödor istället.
Folk är nog aldrig beredda att betala mer för genmanipulerade grödor än för "äkta".
/ThomasSv: Knäck Monsantos !
Folk är nog aldrig beredda att betala mer för genmanipulerade grödor än för "äkta". </b>
Jag är inte så mycket emot själva GMO det är deras fula affärsmetoder som upprör mig.
Dels har Monsanto jordbruksspioner ute över hela världen som kollar att deras produkter
inte används utan dyr licens till dom. Dom stämmer jordbrukare direkt med svåra följder
om dom hittar GMO på bondens åkrar. GMO sprider sig som en farsot och det är svårt att
svära sig fri från att det inte finns GMO i utsädet.
Den enskilde bonden kan inte konkurera med sitt utsäde som behöver mycket mer
efterbehandling ogräsbekämpning mm. än GMO.Sv:Knäck Monsantos !
Ok, där har vi ett stort problem. Men kan det hålla som bevis att det finns GMO på åkern? Om den nu kan sprida sig.
/ThomasSv: Knäck Monsantos !
Sv: Knäck Monsantos !
Är det Ok att ett företag i USA har patent på våra grödor ?
Skall jag bli stämd av ett jätteföretag för att jag odlar min mat med grödor som finns.
Samma som OpenSource blir så djä... arg att någon tar patent på något som gagnar oss alla.
Allt Vi uppfinner skall vara till glädje för hela vår community.
Klart att upphovsmannen skall ha ära, men inte monopol.Sv: Knäck Monsantos !
Phuuuuu..... Dessa vilsna stjälar.Sv: Knäck Monsantos !
En grej är det om man är beroende av en leverantör. Äggproducenterna är ju beroende av mat till höns, och (om det du säger stämmer, det har jag ingen koll på) då också "nya höns". Spannmålsproducenter får köpa sitt utsäde, lika väl som att de köper traktorer eller hyr in personal. Som programmerare är vi beroende av hårdvaruproducenter.
Det är självklart att vi inte producerar allting från grunden, det är varken kostnadseffektivt eller praktiskt.
Hur råvaran är producerad kan man också alltid ifrågasätta, det kanske är väldigt oetiskt - det kan man som konsument uppmärksamma och göra ett aktivt val om det finns alternativ.
Om det är ett monopol så finns det konkurrenslagar som ska hindra det, och om det ändå kvarstår ett monopol så är det väl bara att fixa lite nya höns och sälja själv om du är så inne på det?
Ring uppdrag granskning så kommer det fram hur marknaden ser ut, och sen kan du sälja TegeHöns? Såvida Shell inte saboterar så bör det ju gå bra?
Det är lite som Microsofts monopol - en grej är att vara störst (eller den enda som finns), men att aktivt motarbeta andra via sabotage är något helt annat.
Men skillnaden är att Monsantos först och främst vill <b>patentera</b> DNA, dvs. något som både kan uppstå naturligt, och genom oavsiktlig korsbefruktning (som är omöjlig att kontrollera), och på så sätt kräva in pengar överallt.
Utöver det får producenterna inte heller använda samma utsäde nästa år även om det skulle gå (och det kan ju också lätt ske av misstag), något som jag antar knappast gäller för det du pratade om (att det inte _går_, som du nämnde, är en helt annan sak).Sv: Knäck Monsantos !
Hmm, vilket monopol? Jag känner till två leverantörer av värphöns, har båda dessa samma ägare? Jag kan ju missat det, men visa gärna information som styrker ditt påstående.
<b>Dessutom så får du så, skörda och rensa manuellt, För det finns inga maskiner som kan hantera så små kärnor.. </b>
Är det där någon form av ironi som jag inte förstår mig på?
/JohanSv: Knäck Monsantos !
Sedan skriver du att det inte finns maskiner som kan hantera den storlek av kärnor du får från vilda sädesslag så att du måste så, skörda och rensa manuellt. Då jag har ganska mycket (relativt de flest andra besökare här) erfarenhet inom området så vet jag att kärnor i storleksordningen 1-2 mm diameter inte är något problem med dagens såmaskiner, skördetröskor och rensverk. Att dessa kärnor skulle vara mindre än så har jag väldigt svårt att tro...
Eftersom jag anser att du har helt fel på denna punkten funderade jag på om du hade en tanke på djupare innebörd som jag missat.
/JohanSv:Knäck Monsantos !
De har monopol på förpackningen som innesluter vitan och gulan. ;-)Sv:Knäck Monsantos !
Mogen diskussionsteknik... Först kommer du med ganska "sensationella" påståenden, när man sedan ifrågasätter sanningshalten så svarar du genom att ändra texten i ett befintligt inlägg till "Case closed" (minns inte vad det stog där innan, men om det hade stått "Case closed" är jag säker på att jag reagerat på det).
Väntar med spänning på källor som styrker dina påståenden, för det skulle vara intressant att veta om det verkligen är på detta sätt. Men utan det så blir det lite svårt att lite på dina inlägg i framtida diskussioner.
/JohanSv:Knäck Monsantos !
Braaaaaaaaaaaaaaa för det var ett djä... "bullshit" att läsa.Sv: Knäck Monsantos !
men här är ett företag som vill skaffa sig monopol
på spannmål, bomull mm i hela världen.</b>
Bra Hans det var egentligen hela budskapet i min tråd.