Valet på söndag den 7/6 Det är bara skitstövlar som inte röstar !!! > Det är bara skitstövlar som inte röstar !!! Skitstövlar är bara de som röstar av gammal vana. Varför rösta om du inte har en aning om vad du röstar på? Min flickvän tänker rösta blankt, vilket är bra då hon känner att hon inte har någon koll. Håller med helt och hållet. <b>Mörkblått är fint.. :)</b> Är det kanske så att man skall rösta lika som i Riksdagsvalet ? <b>Är det legalt att rösta blankt ? eller är man även då en sketstövel (bullshit)</b> Jasså Sven, du har ingen åsikt, och blank du är som ett dasspapper.. Sven: Menar du att man ska lotta bland valsedlarna, för att sedan ställa sig i röstningsbåset och stoppa ner ett totalt okänt partis röstsedel i röstkuvertet..? Är det bättre än att inte rösta alls? Hade jag haft en bild på Sven, så kunde jag skriva ut och klippa till en egen valsedel, han älskar ju valar, så det borde ju passa. Jag röstade på piratpartiet kl 09.35 idag. Min flickvän röstade blankt, även om hon tvekade. Det stod mellan piratpartiet eller att rösta blankt såvitt jag förstod. Jag tyckte hon skulle rösta blankt eftersom att hon inte var säker. Jag tog fem valsedlar och blandade med textsida neråt. Valsedlarna ligger upplagda i vallokalen, I alla fall för de partier som fick mer än 4% i senaste riksdagsvalet (tror jag), dvs de stora partierna. Alla andra partier får själva beställa valsedlar och lägga ut dem i vallokalerna. Det är upp till partierna att själva dela ut valsedlar i brevlådor och annat om dom vill det. Fast det kan bli väldigt mycket jobb för små-partier som dessutom måste ombesörja att det finns valsedlar i vallokalen. <b>röstkort behövs dock bara om man förtidsröstar, på själva valdagen räcker det med legitimation</b> Jag hade inget med mig, bara legitimation. De kollade på en lista och hittade mig, och sen var det inte mer med det. Men dom ville se röstkortet innan jag fick något kuvert. Kan ju dock ha varit bara för att kontrollera så att jag var vid rätt vallokal. <b>Det är bara skitstövlar som inte röstar !!!</b> Menade röstkortet. <b>Kan nästan bara hålla med, att rösta borde vara en lagstadgad plikt så länge folk dör för rätten att få rösta.</b> Om det skall bli personval, måste presentationen bli bättre på kanditaterna. Det går INTE att profilera sig som - Jag vill minska mängen införsel av sprit som privatperson - (KD) <b>Varför skulle det inte vara samma rättighet att INTE rösta som att rösta?</b> Samma gamla vanliga trams när det här ämnet kommer upp. Hmm Niklas, det var det jag misstänkte, men nu tvingade Sven mej till att rösta <b>Och även om man faktiskt har gjort ett aktivt val att inte gå och rösta, så betyder det inte att man har gjort aktivt val att "inte utnyttja rösträtten".</b> <b>...men i ljuset av vad som hände i tyskland när Hitler kom in den tyska riksdagen...</b>Hmm hur gör man ?
Har inte sett/hört någon debatt på TV/Radio
Endast fått information och val-blanketter ifrån Sverige Demokraterna.
Sett någon ful reklam på TV med maud från Folkpartiet.
Vet igentligen inte vad valet går ut på ? In/Ut EU ?
Sedan finns ju alltid blankröstning.
Eller soffliggare ?
Kanske jag kan radera hela Söndagen ? så det blir Måndag direkt !! ;-)Sv: Hmm hur gör man ?
Jag har respekt för alla som kan förändra till det bättre.
Gör din röst hörd !
Ni som tillhör den mörkblå sidan kanske skall ta Er en funderare på om
marknadskrafterna alltid löser våra problem.
När dom faller faller dom tungt. Kom inte och tigg stålar från mig arma skattebetalare.,!
RÖSTA 7 juni !. Visa att lilla Sverige har åsikter !
Om inte annat se det som en landskamp ! Vi skall ha högst valdeltagande !
Då Blir Vi Respekterade över hela Europa. !
SvenSv:Hmm hur gör man ?
Rätt!
> Ni som tillhör den mörkblå sidan kanske skall ta Er en funderare på om
> marknadskrafterna alltid löser våra problem.
Mörkblått är fint.. :)Sv: Hmm hur gör man ?
Sv:Hmm hur gör man ?
Rösträtten är en demokratisk rättighet, fine, men att <b>låta bli att rösta</b> är en demokratisk <b>skyldighet</b>, om alternativet är en röst på något random parti som man inte är insatt i. Sen kan man förstås ha olika anledningar för att rösta.
Jag har t.ex. röstat emot förändring, och det har ju ingenting att göra med det faktiska partiet jag röstade på. I det fallet var det "the least bad", snarare än de jag vill ska styra landet.Sv: Hmm hur gör man ?
Håller med om att färgen är fin, men mörkblå politik förstår jag mig inte på. De konservativa går i taket och talar om slöseri med skattepengar när önskemål om höjd ersättning till arbetslösa kommer på tal, men har sin trognaste väljarkår bland företagsledare som sparkar hundratals anställda och sedan kvitterar ut skyhöga bonusar.Sv:Hmm hur gör man ?
Eller kan man vara Röd på det ena och Blå på det andra valet ?
Sedan förstår jag inte nivån på detta val !
Exempelvis :
Kristdemokraterna - Vi vill minska mängden sprit som kan införas av privatperson -
Centern - Vi måste skydda jordbruksstödet -
Jissus, vilka valplosker, måste väl ändå finnas viktigare och mer omfattande manifest.
Appråpå "Skyldighet att rösta - Sketstövlar
Är det legalt att rösta blankt ? eller är man även då en sketstövel (bullshit)Sv: Hmm hur gör man ?
Jaaaaaaaaaa. Då har du anslutit dig till sketstövlarna.
Jag har ingen egen åsikt , jag är blank som ett dasspapper.
Och din röst kan användas precis som den är (blank). Torka röven med. !Sv:Hmm hur gör man ?
Roligt, skämtsamt och kul gubbe (nyss 70), dessutom. he he.
Okay då, tar väl en valblankett i högen, kanske JL,
för man vill ju inte vara en sketstövel (bullshit)Sv:Hmm hur gör man ?
Om ja: Ponera att partiet är för total anarki, borde man inte rimligtvis veta det innan man röstar på det? Det kan ju vara så att man kanske inte riktigt vill ha total anarki i Sverige..? (Ersätt "total anarki" med valfri annan korkad idé, typ åsiktsregistrering, avskaffande av yttrandefriheten etc.)
Slutsats: Man måste veta _vad_ man röstar på för _att_ rösta. Allt annat är stenkorkat.Sv: Hmm hur gör man ?
Sv: Hmm hur gör man ?
Vet ej vilket parti det blev.
En röstning via slumpgenerator, kan man väl kalla det för ?
For x = 1 to 5Sv: Hmm hur gör man ?
Röstade nej till EU engång i tiden .... är inte heller omyndig eller ej obehörig att rösta.... men vist f*n skall man få hem en valsedel i brevlådan? Sv:Hmm hur gör man ?
Edit: Om du inte menar röstkortet, för det ska man få hem i brevlådan, om man är röstberättigad. Om man inte får det kan man ringa till valmyndigheten så fixar dom det (röstkort behövs dock bara om man förtidsröstar, på själva valdagen räcker det med legitimation). Lite för sent nu dock.
Edit 2: Det är de partier som fått mer än 1% av rösterna i hela landet i ett av de 2 senaste riksdagsvalen som får valsedlar utlagda av röstmottagarna i vallokalen. Inte 4% som jag skrev.Sv: Hmm hur gör man ?
Så har jag också förståt det men när jag röstade på valdagen så ville dom se mitt röstkort ändå. Jag hade det med mig så jag visade givetvis det, men undrar vad som hade hänt om jag inte hade haft det.
/ThomasSv:Hmm hur gör man ?
/ThomasSv:Hmm hur gör man ?
Kan nästan bara hålla med, att rösta borde vara en lagstadgad plikt så länge folk dör för rätten att få rösta. Vet man inte vad man ska rösta på kan man lägga i valkuvertet tomt alternativt fylla i en egen röstsedel med sitt egna namn.
<b>Ni som tillhör den mörkblå sidan kanske skall ta Er en funderare på om
marknadskrafterna alltid löser våra problem.</b>
Om du röstar på S så kan det vara värt att känna till att i 98.7% av alla frågor som EU-parlamentet röstat i så har M och S haft exakt samma åsikt. Det jag vill ha sagt är att i EU-valet är prsonvalskrysset viktigare än i något annat val och höger / vänster-frågor vad gäller svenskt vidkommande är i stort sett ointressanta.
Personligen hade jag svårt att välja vad jag skulle rösta på, det stod mellan en vänsterpartist och en piratpartist...Sv: Hmm hur gör man ?
Skall genast ringa till valmyndiheten och fråga om de tagit bort mina rättigheter eller om de skall ta Posten i örat.Sv: Hmm hur gör man ?
Varför skulle det inte vara samma rättighet att INTE rösta som att rösta? Personligen så har jag röstat i alla val utom i kyrkovalen (och som jag längre inte har någon rösträtt i), men jag anser ändå att det är helt ok att inte rösta.
En utebliven röst är ju inget aktivt ställningstagande emot demokrati som tex en röst på ett icke demokratiskt parti skulle vara. Anser man att det ska vara en skyldighet att rösta för att värna om demokratin så måste man också vilja förbjuda icke demokratiska partier och då är det ju ingen riktig demokrati längre.
Sen håller jag med Niklas om att fler borde avstå från att rösta (på valfritt sätt: blank röst, felaktig röst eller ligga kvar i soffan) eftersom många inte är insatta i politik.
/ThomasSv: Hmm hur gör man ?
Man måste få en bättre helhet av kanditaten, likt USA. Sv:Hmm hur gör man ?
I en demokrati är man begåvad med rätten att uttrycka sin åsikt i ett öppet val om man inte utnyttjar den rätten så gör man ett aktivt val att inte utnyttja den rätten eller som jag ser på saken: man säger aktivt att man är emot demokratin som ide. Är man emot demokratin som ide så är att inte rösta helt okej men då måste man ju samtidigt aktivt föra fram ett alternativ som är rimligt eller åtminstone lika bra allt annat är att skita alla de som dör för att få demokratiska rättigheter i ansiktet...Sv: Hmm hur gör man ?
<b>I en demokrati är man begåvad med rätten att uttrycka sin åsikt i ett öppet val</b>
<b>om man inte utnyttjar den rätten så gör man ett aktivt val att inte utnyttja den rätten </b>
Nej. Man kan lika väl missa valet. Eller glömma av det.
Och även om man faktiskt har gjort ett aktivt val att inte gå och rösta, så betyder det inte att man har gjort aktivt val att "inte utnyttja rösträtten".
Även om du har full rätt att gå omkring och prata med dig själv så säger du inte att du har gjort ett aktivt val att inte utnyttja den rätten, du låter bara bli att gå runt och prata med dig själv.
<b>eller som jag ser på saken: man säger aktivt att man är emot demokratin som ide.</b>
Med betoning på "som du ser på saken". Man säger inte alls att man är emot demokratin som idé, man säger bara att man inte ville rösta i ett val. De enklaste skälen; "Jag orkar inte", "Vet inte vad jag ska rösta på" osv. är naturligtvis inga markeringar mot demokratin. Det kan vara dåliga anledningar - men de är inte anti-demokratiska.
<b>Är man emot demokratin som ide så är att inte rösta helt okej men då måste man ju samtidigt aktivt föra fram ett alternativ som är rimligt eller åtminstone lika bra</b>
Varför måste man det? Om jag är mot demokrati och vill ha något annat så kan jag utan problem sitta på min kammare och vara mot demokrati utan att berätta det för någon, jag skadar ingen genom att göra det.
Betänk "fikafredag"-regeln, där någon från ett rullande schema tar med sig fika på fredagar, alla som är med på schemat får ta av fikan, och på din avdelning har det bestämts att alla ska vara med.
Dina skyldigheter är att bidra med fika, dina rättigheter är att äta fikan. Så länge du uppfyller dina skyldigheter så kan du utnyttja dina rättigheter. Om du låter bli att utnyttja dem måste du inte komma med förslag om en kafeteria, du kan bara låta bli att vara med på fikan.
Röstning är ingen skyldighet, det är en rättighet.
Att rösta utan att veta vad man håller på med är hundra gånger värre än att inte rösta alls.Sv:Hmm hur gör man ?
för att inte bli sketstövel.
Jag var inte insatt i val-frågan och fick lotta,
Kändes inte bra..Sv:Hmm hur gör man ?
Självklart finns det undantag, min poäng var och förblir att rätten att rösta är ett privilegium man skall utnyttja i så hög utsträckning det går.
<b>De enklaste skälen; "Jag orkar inte", "Vet inte vad jag ska rösta på" osv. är naturligtvis inga markeringar mot demokratin.</b>
Det är svårt att argumentera emot men i ljuset av vad som hände i tyskland när Hitler kom in den tyska riksdagen är båda argumenten ganska veka, nazisterna var aktivt emot demokrati redan då och använde det som ett verktyg för att skapa en totalitär stat, om alla de som inte orkade eller inte visste vad de skulle tagit ställning då hade WW2 kanske inte ens hänt. Så även ett passivt ställningstagande kan verka kontraproduktivt mot demokratin, syftet med det passiva ställningstagandet kanske inte var vad det blev men resultatet talar sitt tydliga språk
Ang. fikafredag-regeln så håller jag med men jag köper inte att det skulle vara en parallell till demokratin av den enkla anledningen att med rösträtten påverkar du alla, även de som inte är med och röstar.
<b>Att rösta utan att veta vad man håller på med är hundra gånger värre än att inte rösta alls.</b>
Det håller jag med om till 100%, har man ingen åsikt kan man dock gå och lägga en blankröst. Det är en svår process att skaffa sig en åsikt man kan stå för men det är faktiskt inte en speciellt svår process att ta ställning för sin åsikt.Sv: Hmm hur gör man ?
I det fallet så hade väl blankröster inte hjälpt heller? Sen är det ju faktiskt en demokratisk rättighet att rösta på ett nazistiskt parti och självklart är det då lika demokratiskt att avstå från att rösta och på så sätt hjälpa dom den vägen.
/Thomas