Jag undrar över de s.k "svarta lådorna". Det måste ju vara klart genomförbart idag men skulle tro (utan att alls vara insatt i flygbranschen) att det handlar om pengar. Att centralt lagra datan för alla resor som alla flygplan gör blir nog ganska stora mängder samtidigt som olyckor ändå händer ganska sällan. Visst har det med pengar att göra, men kanske inte på det sättet man tänker. Problemen ligger i att många nyare system inte är amerikanska. Ryssarna har ju patent på GPS-lösning för flyg som är överlägsen radarn. Om den hade används hade man vetat att planet störtat och exakt vart nästan innan piloten själv visste om det. Dock är radarn en amerikansk patent och därför vägrar de gå över till GPS då det skulle minska inkomster och därmed jobb i USA. mmm... jag har tänkt mycket i samma banor. Det har sedan flera år funnits förslag om en sekundär flight-recorder, placerad i planets bakdel, som automatiskt skall skjutas ut ur planet vid olyckor. Kanske landa med fallskärm, och naturligtvis ska den flyta. Detta har dock inte införts ännu vad jag vet. Problem med att utgå från den plats där planet försvann från radarn (förutom de brister med radartekniken som redan påpekats) är ju också att planet ibland kraschar för att det brytits sönder i luften på tusentals meters höjd, och då sprids vrakdelar ut över stora områden. Sedan kan jag tänka mig att om en svart låda släpps från ytan mitt i atlanten så lär den nog inte landa precis rakt nedanför på säg 5000 meters djup, det lär väl finnas undervattensströmmar som ser till att den flyttas en bit bort från "dropsiten". Det sistnämnda kanske inget stort problem... <b>btw är det inte Håkan Lantz som uppfann det nya gps-baserade positioneringssystemet för flygplan?</b> Kan berätta att Vi på helikopter ställde upp och testade Håkan:s lösning noga. Kan det vara så djä... illa att dom flög för sakta. <b>Kan det vara så djä... illa att dom flög för sakta. <b>eller vad jag mer fruktar är ett terrordåd</b> <b>Finns det verkligen nån som kan tro det? Har vi inte haft tillräckligt med skrämselpropaganda dom senaste åren?</b> Det räcker väl i princip att trycket i planet sjunker? Eller finns det system som ska skicka ut meddelande automatiskt om det händer? Mayday skickar piloten ut. Automatiska systemet som skickar ut varningar har fungerat och skickat iväg varningar om fel i systemen. Faller trycket så varnar systemen direkt + att piloterna känner det direkt. På full höjd har man ca 15 sek på sig att ta på sig syrgasmask innan man faller i medvetslöshet. Inträffar det sänker man planet väldigt snabbt för att återfå tryck i kabinen. Dock om det värsta scenariot inträffar så ska piloten genast gå ut med en mayday innan man börjar den sänkningen ens. Och radioutrustningen påverkas inte av den övriga utrustningen vilket gör att även om det elektriska slås ut så har du radio för ett bra tag framåt. Ok, då verkar det scenariot inte så troligt. Om teorin som finns att planet har brutits i delar pga av dåligt väder (kommer inte ihåg exakt, men antar att det handlar om starka vindar på något sätt), hur skulle det påverka planet? Precis som du säger, oavsett scenario så borde piloterna ha hunnit sända mayday. Det skickas via vanlig radiokontakt. Sen finns det annan utrustning ombord som skickar diverse fel ombord på planet och dessa har fungerat. Börjar planet knäckas av vindarna så kan piloterna inte göra mycket förutom att just skicka mayday och försöka göra sin position känd. Bara ett exempel på hur bra autopiloten kan kompensera för mycket hårda vindar. Detta är ett liknande plan som det störtade och i ett sådant väder så låter man autopiloten göra jobbet tills man nuddar marken. Dock blev kastvindarna för hårda så man får avbryta första försöket.Flygolyckan i Atlanten
Dessa ska man nu försöka hitta på flera tusen meters djup vilket kan bli svårt.
De skickar visserligen ut signaler i en månad.
Kan man inte med dagens teknik skicka all information direkt till mottagarstationer i land eller till närliggande sattelliter (i realtid).
Då finns alltid all information säkrad vad som än händer med flygplanet.
Borde inte detta vara fullt möjligt idag?
Jag menar alltså inte att de svarta lådorna ska ersättas av detta, utan vara ett komplement till dessa.
De svarta lådorna + detta system borde väl med dagens teknik inte bli så dyrt gissar jag.
Hade detta system funnits idag så hade man ju redan nu haft en massa information om planet.
Då hade man också direkt sett den exakta positionen för planet när det försvann.
Någon som vet mer om detta och kan tekniken bättre kanske?
Bara en tanke! bra eller dålig? Sv: Flygolyckan i Atlanten
Borde inte deras position redan idag vara välkänd tack vare radar? När planet försvinner från radarn så har ju något uppenbarligen hänt. Skulle planet sända ut sin position via satellit så kan man anta att även den utsändningen försvinner samtidigt som planet försvinner från radarn, så där ligger antagligen ingen vinst.
/ThomasSv:Flygolyckan i Atlanten
Sen finns det andra problem. Det kommer krävas en rejäl radiosändare som ska drivas av ett så litet batteri som möjligt, och det är ganska mycket information som ska skickas och radioutrustningen ska vara stöt- och vattentålig. Den ska ju kunna skicka information även om all el i flygplanet helt slås ut, den ska spela in allt hela tiden fram till att planet slår i vattnet/marken. Den ska dessutom tåla hettan från brinnande flygbränsle.
Att få fram radiovågor i sig är nog ingen större svårighet, men att få alla funktioner och krav man har för att den ska göra verklig nytta gör det nog lite mer komplicerat än vad man först tänker sig.
<b>Borde inte deras position redan idag vara välkänd tack vare radar?</b>
Radarn är väldigt begränsad och täcker bara en viss radie. Många delar av atlanten och stilla havet täcks inte av radar alls.Sv: Flygolyckan i Atlanten
1: som jag tycker skulle vara självklart.
Det skall flyta upp en boj ur vraket som sänder sina här är jag signaler.
Sådana har Vi haft dom senaste 40 åren inom svenska försvaret.
Med dagens medialagring så kan bojen också innehålla alla data från den senaste timmen.Sv:Flygolyckan i Atlanten
Sv: Flygolyckan i Atlanten
Sedan är det väl så att inte allt i lådan lagras digitalt, om jag minns rätt så sparas vissa saker på en metallremsa på vilken någon/några parametrar ristas in med en nål? Jag har ett svagt minne av att jag sett detta i någon dokumentär. Då blir det ju lite jobbigare att skicka upp denna information till ytan och vidare till någon mottagande antenn...
Tanken med en flytande svart låda, med fallskärm, gillar jag bättre, så mycket resurser och tid som skulle sparas om man slapp göra dyk ned till tusentals meter...fast å andra sidan dyker man nog oftast ned ändå för att ta bilder eller bärga vissa delar som man tror kan ha varit orsaken till kraschen.
Det gör mig så jäkla förbannad att vissa länder prioriterar sina egna intressen (jobb, patent, etc) i stället för folks säkerhet...grrr...btw är det inte Håkan Lantz som uppfann det nya gps-baserade positioneringssystemet för flygplan? Gav han inte bort patentet till FN för att underlätta införandet av denna teknik, hur har det gått med det?Sv:Flygolyckan i Atlanten
Stämmer bra att han också gjort en lösning. Den gjordes ungefär samtidigt som ryssarnas oberoende av varandra men Håkan blev klar först då ryssarna gjorde en större mer komplett lösning. Håkan's lösning har jag för mig byggde på kommunikationen var en farkost befann sig, medan ryssarna utvecklade ett komplett system för att klara marktrafiken på en flygplats.Sv: Flygolyckan i Atlanten
Den låg mycket före sin tid och svårt att acceptera.Svårt att lita på GPS "to the bitter end"
Skulle hjälpa en kompis att köra en större båt från Gävle till Skokloster(Mälaren)
Jag vägrade eftersom han envisades med att det inte behövdes sjökort. Skulle bara köra på GPSSv:Flygolyckan i Atlanten
Borde kunna hämtat hem när dom "stallade"
mmm.... hoppas Vi hittar svaret.Sv: Flygolyckan i Atlanten
Borde kunna hämtat hem när dom "stallade"</b>
Att de flög för sakta är nog att utesluta. Med det planet kan de rädda det ned till 140 knop med flaps. Skulle de mot all förmodan få en tvärnit där uppe räcker det med att de sänker nosen lite, tar ett fall på 1000 fot så har de fart nog att räta ut det.
Antingen är det väl rejäla vindar som krockar med varandra alldeles vid ekvatorn som slitit tag i planet, eller vad jag mer fruktar är ett terrordåd. Annars borde piloterna ha hunnit sända ut en signal. Att man inte skulle hinna det skulle annars bero på så många faktorer att det nästan är helt osannolikt.Sv:Flygolyckan i Atlanten
Finns det verkligen nån som kan tro det? Har vi inte haft tillräckligt med skrämselpropaganda dom senaste åren?
/ThomasSv: Flygolyckan i Atlanten
Jag hoppas jag har väldigt fel där, men om man misslyckas med att skicka ut mayday är det så många saker som går fel samtidigt att det motsvaras av en härdsmälta i ett svenskt kärnkraftverk. Men jag tror inte det är Al-qaida eller liknande, för då hade man hört det.Sv:Flygolyckan i Atlanten
/ThomasSv: Flygolyckan i Atlanten
Sv:Flygolyckan i Atlanten
Om man tänker sig att vigarna plötsligt går av så borde väl piloten ändå ha tid att få iväg ett mayday? Eller hur skickas egentligen mayday, är det en vanlig radiokontakt eller finns det någon "mayday-knapp" man kan trycka på som skickar ut någon signal?
/ThomasSv: Flygolyckan i Atlanten
Det verkar som om vad som än hänt att piloterna har sovit eller inte varit inne i kabinen när problemen börjar. Man får hoppas de får tag i den svarta lådan snart så man får reda på vad so verkligen hänt.Sv:Flygolyckan i Atlanten
http://www.youtube.com/watch?v=OGC96x3KRgo