Edwin "Buzz" Aldrin en svensk härstamning från Värmland. Tyvärr levde jag inte då, men min pappa sa att han satt och tittade på ålar som simmade under en brygga den dagen. <b>min pappa sa att han satt och tittade på ålar </b> Japp, såklart att man tittade på detta. Känner nog ingen som inte såg detta som Ja det kanske är så man ska göra, de lockas väl till ljus? <b>hoppas jag att det händer något lika stort under min livstid :)</b> Där gäller att U = I * R och att ljushastighen är en konstant som inte kan överskridas. Tack den var jätterolig att läsa. Jag får känslan av att många av citaten har tagits ur sitt sammanhang, eller helt enkelt inte är sanna. Det finns så många citat som egentligen inte är annat än urban myths. Men kul läsning även om jag inte tror på vartenda ett av citaten... Om jag fick bestämma så skulle vi vänta länge med att åka till Mars, helst till det nästan blir "trivialt". Problemet är att ett sådant projekt skulle dränera alla resurser till all annan forskning i ett årtionde eller mer. Det skulle mer eller mindre bli tvärstopp för att skjuta upp nya sateliter. Det skulle i princip bli ett årtionde av förlorad forskning inom astronomi,kosmologi e t c. Kommer verkligen en Mars-resa att kunna bli trivial innan vi faktiskt har åkt dit? Det känns som att många saker/tekniker inte kommer fram förrens vi faktiskt försöker ta oss dit. Finns det något ämne där som det finns efterfrågan på här på jorden så kommer man att åka dit ... men inte annars. Det blir obemannat som vanligt.Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Jag satt fastklistrad framför en av de första färgTv apparater.
Jag hade vakten på Berga slott ,
(jag var lärare på Berga Örlogsskolor Ubåtsjakt) och satt absolut ensam denna juli kväll.
Svenk tid landade dom den 21/7
Wooow berätta gärna vad Ni minns om denna dag.Sv: Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Sv:Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Ja det är ju klart eftersom Ni bor på Åland. ;-)
Han måste ha haft en stark lampa eftersom det var på natten 21/7 här.Sv: Jag minns Månlandningen. Idag - 40
hade "åldern inne". Visst jag var bara 10år då, men man var ju intresserad av rymden redan då. :-)Sv: Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Back on topic så hoppas jag att det händer något lika stort under min livstid :)Sv:Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Det blir det säkert. Kolla Mars resan som kommer att ske.
Kolla träningsresorna till Månen. USA har den filosofin att träna några gånger till Månen.
Själv (70) är det tveksamt om jag kommer att vara med.
"Shit the same" jag kollar Er från en annan värld.
Där gäller att U = I * R och att ljushastighen är en konstant som inte kan överskridas.
Tipsrunda fråga:
Vilken planet ligger närmast oss ?
1. Venus
X. Mercurios
2. MarsSv: Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Detta är bara sant med den kunskap vi har nu. Kanske den kan överskridas i framtiden.
Se så fel det kan bli när "stora vetenskapsmän" tror sig veta saker.
http://www.piraten.se/citat.htmSv:Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Dom spelar just nu Thomas Ledin 500 dagar om året,
Sitter som en "fiollåda i ansiktet" Vad är det jag inte begriper ???Sv:Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Sv: Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Att skicka en människa ger inte mycket mervärde i förhållande till att skicka en robot/prob/rover/whatever som kan göra samma vetenskapliga tester till en bråkdel av priset. Tänk på allt kunskap vi fått från ex COBE, WMAP och Hubble, och det vi kommer att få från Keppler, James Webb-teleskopet för att nämna några. Och det antagligen till en bråkdel av vad månlandningen kostade (i dagens valuta).
Och, ja, jag förstår värdet av att människan skall utforska den värld vi lever i, jag är inte emot det. Jag bara säger, vänta tills tekniken är mer mogen, och utnyttja pengarna så att de ger maximal nytta...Sv:Jag minns Månlandningen. Idag - 40
Sen vet jag inte om en Mars-resa är vettigt eller inte. Men det finns å andra sidan annat folk som är mer kapabla att avgöra det (hoppas jag).
/ThomasSv: Jag minns Månlandningen. Idag - 40