Finns det speciella för utomhusbruk och klarar dom en norrländsk vinter? Går det att zooma med dessa kameror och blir det bra? Behöver inte vara zoom ner på pormask-nivå. Vet en del kör med budget version dvs en bra webbkamera i en plastlåda typ. Gissar att du får lägga ut med ganska mycket om du skall ha en kamera med mekanisk zoom som skall tåla kyla... En trådlös variant vore kanske det bästa för det eventuella ändamålet egentligen, får kolla upp det. Har funderat på att det här med glasburk och det skulle kunna fungera, frågan är väl hur väl den håller mot kyla utan någon värmekälla. Zoomen behöver jag bara kunna ställa in för hand, när kameran sätts upp.. det ska inte zoomas fra och tillbaka så då kanske en budget kan fungera? <b>Man har för mycket idéer för sitt eget bästa... </b> Haha, ja jättebra. Ska komma ihåg detta när jag ska börja med spionage. :-) ..men tills dess så gör det inget om kameran syns, även om ett fågelhus inte skulle vara en dum variant alls. Jag har en polare som driver www.webbkameror.se - fråga honom för jag vet han hyr ut paket och likaså säljer, har rekommenderat flera kunder att använda honom och alla är nöjda. Tack för tipset Pelle, ska skicka fråga vid tillfälle. Kan också konstatera efter att ha kikat på sidan att det är rätt dåligt väder över landet och att liftarna går i Åre..Webkamera för utomhusbruk
Antar att man får vad man betalar för men ponera att man inte vill betala så mycket..
Någon som har erfarenhet på detta område?Sv: Webkamera för utomhusbruk
Problemet är att man måste ha en bra plastlåda och en dator kopplad till den.
Finns ju kameror som har bara en TP anslutning, är bättre samt något vattentät hölje runt som en plastlåda eller en trälåda med glas eller sådant.Sv: Webkamera för utomhusbruk
Carstens tips om budgetvarianter är bra. Det finns ju även trådlösa IP-kameror för några tusen...
Större glasburkar kan också vara ett smart tips (håller bättre än plast i kylan). En bekant (som bl.a. fotar mycket djur i naturen om vintern) har en låda för en vanlig DSLR-kamera med "fjärrstyrning" samt 12V glödlampor för värme... kanske vore en bra idé även för video..?Sv:Webkamera för utomhusbruk
Jag tackar för era åsikter!.. får se vad det blir av detta. Man har för mycket idéer för sitt eget bästa...
Edit: och med "den" på rad 2, fjärde ordet från höger, menas kameran.Sv: Webkamera för utomhusbruk
Jo det stämmer, man har alltid en massa idéer, men pengarna sätter för det mesta stopp.:-(
Du kan ju annars göra ett litet hus av trä, som du isolerar innuti.(glasfiber el fligorit) Sedan gör du ett hål för linsen och pluggar hålet med plexiglas. Då håller det ju bättre mot väder och vind plus kylan.:-)
Huset blir förklätt till ett fågelbord, Så dom du filmar tror du matar fåglarna och märker inte att dom blir filmade, bra va.Sv:Webkamera för utomhusbruk
Sv: Webkamera för utomhusbruk
//PelleSv:Webkamera för utomhusbruk