Efter besiktningen av min "pärla" volvo så hade dom skrivit anmärkning, eller bra att veta ? eller fel inte vet jag. Får väl köra ut till dom igen när jag fixat kopplingen. <b>Gick ut ur affären och efter lite trixande fick jag bort den slitna kopplingen.</b> Ohhhhhhhhhhhh *LOL* Jag garvar läppen av mig. Påminner mig om att ! Besiktning: Bilar BRA RICKARD Först:Bilproblem
I allafall så stod där -slirande koppling-
Och det fattar jag inte, för själv har jag aldrig råkat ut för detta, det borde man ju märka, med ett ryck i bilen. Nu vet jag inte om det kan vara väderberoende, så att det möjligvis är värre vid väta eller vid minus grader. Men som sagt, jag har aldrig råkat ut för detta, bilen går så mjukt och bra, fastän den snart är tretton år gammal.
Väl hemma lade jag lite tid på kopplingsproblemet och fann till min fasa att minsann om det inte var ett slitage. Och visst finns det risk för att man slirar ! Det gick att se metallgläns.
Med gott mod så körde jag till de billiga piratdelarnas mekka, Mek..en och förhörde mej om reservdelar till kopplingen. Efter massor av gissande på del, vilka de kan visa på bildskärm, efter att ha mata in mitt bilnummer, så slutade det med att vi och jag inte kunde lokalisera detaljen.
Jag erbjöd mej då att montera bort kopplingen. Gick ut ur affären och efter lite trixande fick jag bort den slitna kopplingen. Väl inne igen, log försäljaren och sa att sådana har de ej i lager.
Nu kör jag utan koppling och funderar, som jag sa till mek..m gubben, jag får väl ersätta den med en bit heltäckningsmatta, då, dåSv:Bilproblem
Nuuuuuuuu har det slagit runt riktigt för Tege.
Håll med idioten tills ambulans kommer.Sv: Bilproblem
Förlåt att jag inte såg hela problemställningen.
Bra Tege du fick oss på steget.
Alltså,Tege har en matta på golvet som strular med kopplingspedalen. *LOL*
Braaaaaaaaaaa Tege , du testar eventeloperna !Sv:Bilproblem
Jag har borrat hål i kylskåpsdörren för att se att det är släckt.Sv: Bilproblem
Jag hade gjort en "fiffig" lösning.
Volvo automatik . man måste trampa på bromsen för att kunna starta.
Dom köpte inte det :-)Sv:Bilproblem
Naturligtvis, gummit på pedalen är slitet.
Och det finns inga nya å få tag i.
Besiktningen åsyftade naturligtvis, kopplingslamellerna...
Sven, Nej, inte mattan på golvet, heltäckningsmattan skulle limmas på pedalen, istället för gummit..Sv: Bilproblem
Du skall ha en tum i glapp på pedalen innan det tar i.
Har du en 740 eller äldre så kolla, minst 5mm på kopplingsarmen i kopplingskåpan.
Alltså den mella motor o vxlåda.
Har du hydralcylinder utan returfjäder så tryck in stången i cyl o kolla att den går att trycka in åtminstone några mm.
Sen:
När du kör i en backe på 3:an eller 4:an, så trampa gasen i botten och så putta till på kopplingen bara ett snabbt nudd, så att motorn varvar upp bara några hundra varv.
Motorn skall rycka till och gå direkt ner till vanliga varv.
Om den segar ner så har du problem med lameller - tryckplatta.
Eller stå stilla lägg i 4:an varav upp till runt 2000r/m släpp kopplingen och motorn ska tvärstanna.
Men håll hårt på bromsen, du har inget vacum.
Men OM den slirar så låt inte motorn stå och göra slut på lamellerna o tryckplattan.
Om den slirar i uppförsbackarna så växla ner o släpp lite på gasen.