Enda vi gjorde var att skriva skriva skriva skriva skriva skriva skriva.. inget praktiskt nästan. Kändes som 3 helt bortkastade år, nån annan som känner likadant? Tvärtom för mig. Var väldigt mycket praktiskt. IT-program med programmeringsinriktning så det kanske inte var så konstigt iof. Det lustiga var att skriva programmeringstentor med papper och penna dock. Jag känner att jag lärde mig en hel del; även i mitt fall kan det ha hängt ihop med programvalet, Teknisk Fysik, med en ganska stor näve programmering.Lärde mig ingenting på högskolan...
Jag läste IT, medier och design på södertörn.
Hur blir man bättre på något av att sitta och skriva meningslösa texter för att få ihop x antal ord som läraren bett om?
Innan högskolan läste jag Media och Kommunikaiton på Ålands Yrkesskola, det var andra grejer det. Där hade vi massor med praktiskt arbete och trots att annat, inte lika relevant klämdes in så som svenska, engelska, matte, fysik, kemi osv så lärde jag mig otroligt mycket mera om yrkesämnena där.Sv: Lärde mig ingenting på högskolan...
"Skriv ett program som gör ditt och datt och si och så". Minns fortfarande frågan med länkade listor i C++.. det var en pärs, utan möjlighet att testa koden efter vägen. Men man blev duktig på att memorera.Sv:Lärde mig ingenting på högskolan...
Jag tror det är så här:
Högskola/universitet/andra skolor kan aldrig lära ut praktisk erfarenhet, inte ens vid "labbar", övningsuppgifter etc., det måste ske under pressen av en lön.
Vad de kan lära ut är istället den teoretiska grunden. Ska man ändå försöka lära sig teori så är det nog bättre att lära sig tyngre grejer (säg, kompilatorkonstruktion eller grunderna till modern kryptoteknik) än man någonsin behöver rent praktiskt, för att få en bättre bas.