Varför är det så att man ska ha mindre vatten i äggkokaren ju fler ägg man kokar? Borde det inte vara tvärtom? Om det får plats flera ägg bredvid varandra i äggkokaren, krävs det mindre vatten att täcka äggen när de är fler. Vattnet täcker EJ äggen utan ligger under dem.. Äggen ligger alltså strax ovan vattnet på en "avsats".. Okej, men vattnet skall kanske uppnå ett visst djup? Samma förklaring i så fall: äggen bidrar till volymen. Om alla ägg ligger på en avsats ovanför vattenytan och det krävs mindre vatten för desto flera ägg man ska koka. Då kan inte äggen bidraga till volymen? Lite mera information skulle hjälpa. Är det här en "gåta" eller något du undrar? ochv ar har du i så fall fått informationen? Den som skrev det kanske menar att mängden vatten per ägg minskar men själva mängden ökar avtagande för varje ägg. Eller så visste den inte att du har en sån "avsats". Kan det ha med volymen ånga i kokaren att göra? Fler ägg gör att det går åt mindre ånga/vatten för att "innesluta" äggen i ånga en viss tid. Jag är ingen fysiker(bara jävligt smart), men är helt inne på Johans linje. Obs !!! mina tankar går åt att koka ägg på Himalya 8000 m och havsnivå. En del av den paradoxen (google är din vän) är ju en sak du missade nämna, det är att till äggkokare får man ett mått som anger mängden vatten man behöver per ägg, det måttet visar mindre ju fler ägg man ska ha i. När sedan vattnet är slut så är äggen klara. Google kompisen min säger: "Varför är det så att man ska ha mindre vatten i äggkokaren ju fler ägg man kokar? " Svaret finns i tidskriften Ny TeknikVeckans problem..!
Sv: Veckans problem..!
Sv:Veckans problem..!
Sv:Veckans problem..!
Dålig förklaring iallafall :/Sv: Veckans problem..!
/JohanSv: Veckans problem..!
Fler ägg medför att volymen luft som ska mättas med vattenånga blir
mindre och därför krävs mindre vatten för ändamålet. Ev. överflödigt med
vatten borde medföra att en del av vattnet aldrig blir förångat då luften
redan är mättad vilket borde betyda sämre prestanda vad gäller elförbrukning
och ev. längre koktid. Sv:Veckans problem..!
DVS Tryck. Du får mer tryck för vatten om du har fler ägg/volym
I en sluten kontainer.
Ungefär så Högt tryck,värme . Jag vet att det är som du säger Hjalmar.
Högt tryck så kokar äggen fortare.Sv:Veckans problem..!
Mängden vatten har ju ingen betydelse för reultatet, men har betydelse för timingen om jag förstår det rätt.
http://www.netego.de/hpc?p=eggs&l=enSv: Veckans problem..!
Ett annat svar på det kan vara;
Varför det går åt mindre vatten att koka fem ägg jämfört med ett, är att vattnet endast är bärare av värmeenergi från värmeplattan till ägget. Om du har fem ägg hinner varje vattenmolekyl kondensera på ägget, droppa tillbaka till plattan och förångas igen i flera vändor innan den försvinner ut genom hålet. Äggens sammanlagda yta är större och sannolikheten blir därför större för vattenmolekylen att fastna på ett ägg."Sv:Veckans problem..!
Sätt som du formulerade "gåtan" på är isåfall felaktigt. "Varför är det så att man kan ha mindre vatten i äggkokaren ju fler ägg man kokar? " är en bättre gåta med det svaret.Sv: Veckans problem..!
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article47157.ece
/Fim