Vad tycker jag ! ? Kanske rätt... men som du vet är vi alla människor och har rätt att klä oss hur vi vill så länge det inte "väcker förargelse hos den svenska allmänheten". Djupanalys ! Jag håller också med Tege & Sven i deras diskusioner. <b>Allt i min tro talar om Guds ansikte och allt i min tro finns i första kontakt med ett ansikte.</b> <b>Vad dom bär på fritiden bryr jag mig egentligen inte om, bara dom gör det av egen vilja.</b>Djup analys !
Ang. flickan som döljer sitt ansikte i burka och jobbar med barn.
Nej ! så får det inte vara.
Allt i min tro talar om Guds ansikte och allt i min tro finns i första kontakt med ett ansikte.
Det får inte vara så , !
att mitt lilla barn skall se ett svart beslöjat ansikte som ett av dom första minne i livet.
Tycker SvenSv: Djup analys !
Lagen säger:
""Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter" (Brottsbalken Kap 16 paragraf 16)."
Men det betyder inte att vi har rätt att döma den personen. Sist jag kollade så var Sverige ett demokratisk land och inte någon nazi- land. Ursäkta språket men jag anser att Sverige är ett fint land.
Efter min analys har jag insett att det här kommentar är ganska nazi-orienterad och att det är inte Sverige jag minns!
Lite mer att läsa om http://naturliga.blogspot.com/2009/10/kladsel-valfritt.html
annars skribent säger också :
" På motsvarande sätt finns risk att bli dömd enl den här paragrafen om man uppträder naken på offentlig plats. Jag menar emellertid att så länge personen ifråga (den med burka resp den utan kläder) beter sig på ett normalt sätt, typ går rakt fram utan särskilda gester, rop eller liknande, så borde det inte kunna anses "ägnat att väcka förargelse" som lagen uttrycker det."Sv:Djup analys !
klipp//
Efter min analys har jag insett att det här kommentar är ganska nazi-orienterad och att det är inte Sverige jag minns!
//
Inte förstår jag vad du menar med denna mening ?
Däremot förstår jag Sven till fullo, och håller med honom..
För att förtrycka det täckta könet med en burka/slöja hör inte till den svenska uppförandekoden.
Så tror jag.
Att männen, religionen och släkt tvingar dessa kvinnor till något de igentligen vill slippa, att bli förtryckta med klädsel. Låt inte den svenska kvinnofrigörelsen falla tillbaka 100 år.Sv: Djup analys !
<b>Låt inte den svenska kvinnofrigörelsen falla tillbaka 100 år. </b>
När det gäller burka/slöja så går vi längre tillbaka än 100 år.
Vi i Sverige har aldrig haft något för ansiktet för att dölja det.
Det enda jag kommer att tänka på är schal (stavfel), men det är ju detsamma som en mössa/keps
som döljer håret inte ansiktet.
Jag har många invandrar kompisar som tycker att bor man till ett land så skall man följa det landets seder. Jag ser ingen svensk sed i att bära burka. Och snart får man ju inte hissa en svensk flagga fören man kallas nazist/rasist. Jag hade bytt dagis/förskola/skola till mina barn om det hade kommit en svartklädd "tomte" som fröken.
Jag har inga fördommar mot invandrare, men någon jävla måtta får det vara i det svenska samhället.Sv: Djup analys !
Att använda din tro som argument mot deras tro är ju fel. Religion är fel oavsett vilken gud man tror på.
Angående klädseln så hålla jag dock med, burka är väl ofta inte passande på ett arbete. Vad dom bär på fritiden bryr jag mig egentligen inte om, bara dom gör det av egen vilja.
/ThomasSv:Djup analys !
Braaaaaaaa
Får mig att tänka på en historia från Kotka Finland.
1970 talet, jag satt i en bastu med finska vänner.
Vi diskuterade dom värnpliktigas långa hår vs Sverige-Finland (Routsi-Soumi)
En Finsk Major uttryckte det så här.
"Dom får vara hur långhåriga dom vill på sin fritid"
"När dom kommer in här skall dom vara kortklippta"
Sven Routsi Laivasto
Skånelainanen ;-)