En klassiker som kan tas om och om igen men vilken kom först, hönan eller eget. Självklart är det ägget. Ett ägg kan komma av någon variant av en höna (som inte är en höna) men en höna måste ju kunna lägga ägg för att räknas som en höna. Ägg lades ju långt innan det fans hönor. Ser man det så så är ju ägget överlägsen vinnare. Det är ungefär samma fråga som "hur många molekyler vatten krävs det för att vara en vattendroppe", eller som i abortfrågan, "när är det bara några celler, när är det en individ". Självklart kom hönan först. Själklart är det hönan! Rätt intressant Niklas, troende säger antagligen hönan medan de som lägger mer tillit i evolutionen skulle säga ägget. Jag skulle nog gissa på varken höna eller ägg, eftersom "hönan" antagligen var en tidig dinosaurie när de utvecklade hårda skal kring fostrena...men det är bara min gissning. Möjligen är då ägget rätt svar eftersom det utvecklades före hönan dök upp som art... // Okej, intressant? ok, ok, ok... tro det eller ej men jag har aldrig någonsin läst Bibeln. Troende är jag och tänker inte övertala någon att bli troende heller. <b>Om ägget kom först vem ruvade då ägget så att det kunde bli en höna?</b> Ni har missat en viktig poäng Om vi bortser från trams och skämt, så är ju fortfarande hela diskussionen vansinnig. Hönan kommer med all säkerhet från http://sv.wikipedia.org/wiki/Pterosaurier Men ägget kom nog innan då reptiler också lägger ägg. Så frågan är, menar man ägget i sig eller "ägget från en höna"?Hönan eller ägget
Jag tror hönan med något slags mutation (eller hur det nu stavas)Sv: Hönan eller ägget
ThomasSv:Hönan eller ägget
Menar man hönsägget beror det lite på hur man difinierar ett hönsägg. Är det ett ägg lagt av en höna eller ett ägg från vilket en höna kommer kläckas? Sen kan man ju också fråga sig om en tupp eller höna kom först?Sv: Hönan eller ägget
Det är en luddig gräns, och måste man dra en hård gräns så får man välja ett hårt kriterium, och då är det alltid någon som tycker att det är fel.Sv:Hönan eller ägget
Hade inte hönan lagt ett ägg,
så hade vi inte haft några ägg idag.
Hönor kunde vi ändå haft, både igår och idag.Sv: Hönan eller ägget
Var kom Adam och Eva ifrån? Gud skapade dem.
Likadant med hönan.Sv:Hönan eller ägget
Ser man på det så så säger ju ens svar på den här frågan rätt mycket om en :)Sv: Hönan eller ägget
Sv: Hönan eller ägget
Rätt intressant Niklas, troende säger antagligen hönan medan de som lägger mer tillit i evolutionen skulle säga ägget.
Ser man på det så så säger ju ens svar på den här frågan rätt mycket om en :)
//
Jag tror hönan, MEN
Troende Moohhaahaa Jag - Ateist
Ateism (grekiska a, icke och ?e??, gud) är positionen att det inte finns någon gud, gudar eller högre makter.
Inte ens Katolik fastän jag är katt olikSv:Hönan eller ägget
Om ägget kom först vem ruvade då ägget så att det kunde bli en höna?
Anteingen eller vad vi tror på t.ex. kristen att gud skapade hönan eller evolutionen med mutationer som utveckling måste någon ruva på ägget.
JanSv: Hönan eller ägget
På frågan "vad kom först: hönan eller ägget"? kan jag svara med en fråga till(du kanske inte förstod påängen) Hur kom människan till världen?
Evolution?
Hur bildades liv på jorden överhuvudtaget?
Sol, vatten, luft och olika bakterier? Visst, men var kom bakterierna ifrån? Hur kunde de bakterier överleva och utvecklas på jorden?
Nååååånstans måste det finnas början...
Du, Jonas, säger att du vet mycket om mig? Berätta gärna! Tror inte att du prickar rätt nånting. :)
Ok, minst en sak prickar du rätt! ;)Sv: Hönan eller ägget
Det finns ju äggkläckningsmaskiner;-)
eller så finns det ju värmelampa (solen)
Klimatet på jorden var varmare på den tiden, då dinosaurier och andra otrevliga djur levde.
Tog dom hand om sin avkomma och vaktade (ruvade) äggen eller lade dom äggen där de stod.
eller gjorde dom som krokodilen, gräver ner dom i en stor jordhög där temperaturen är jämn.
Då kan ju faktiskt ägget komma före hönan, men samtidigt måste ju någon ha klämt fram det och stoppat det i tex. en jordhög.
Intresant fråga, och lika många intresant svar.Sv:Hönan eller ägget
Ägget eller hönan först, Tuppen då.
Att en höna lägger ett ägg lär inte öka på antalet kycklingar, utan Tupp.
Vem kom först ? Ägget, Hönan, eller Tuppen ?
Alltså, Tuppen kom i hönan, Ägget kom ur hönan, Ur ägget kom kycklingen som blev höna.
Därav kom Tuppen först !Sv: Hönan eller ägget
Alla (?) vet hur evolutionen funkar, och vet därmed också att det inte finns en enda punkt i historien då släktet "höns" uppstod, utan en mycket lång period med väldigt många individer.
Att överhuvudtaget prata om en distinkt punkt och en distinkt individ, vilket är det man gör när man ställer frågan, är helt meningslöst. Alltså:
<b>>Intresant fråga, och lika många intresant svar.</b>
Knappast...Sv: Hönan eller ägget