En sak som slog mig en dag var: undra hur det låter i huvudet när döva tänker. Och med döv menar jag nu någon som absolut inte hör, och aldrig har hört. Problemet här är själva begreppet "medvetande", som är mycket svårt att utreda. Jag har haft exakt samma fundering tidigare och tror att jag postade antingen här eller på flashback om det. Har för mig att jag läste om en liknande fråga antingen i illustrerad vetenskap eller allt om vetenskap också. Skönt att höra (eller läsa) att man inte är ensam om dessa funderingar, :-) skulle vart intressant att läsa artikeln i AoV eller IV. Får googla på det. Intressant fråga men jag har inget svar. Samma fundering fast lite annorlunda är ju, hur drömmer blinda? När vi seende drömmer, drömmer vi ju i bilder. Men blinda har ju aldrig sett några bilder. Tankar hos döva
Är döva också utan den inre rösten man har i skallen när man tänker? Om jag ser en röd bil och tänker röd bil så säger ju min inre röst "röd bil" och jag "hör" det. Men hur behandlas tanken hos en döv? Är det ett tyst konstaterande? Eller skapar man som döv sitt egna inre språk? Samma sak bör gälla när man läser en bok tex. Finns säkert fler vinklar på detta men det här var min grundfundering..
Vad tror ni, pellesoftare?
(försöker inte göra mig lustig över döva utan detta är bara en skum fundering som slog mig.)Sv: Tankar hos döva
Alla vet att gräset är grönt, och jag vet hur jag tycker att grönt ser ut. Men tolkar din hjärna den gröna färgen på ett annat sätt, så att dina intryck av grönt motsvarar mina intryck av gult?
Vi skulle inte märka skillnad, för båda vet att gräset är grönt.
Och grunden till detta är att det man tror om medvetandet (om man inte är religiös) är att det är en sk "emergent property" av ett extremt komplext nätverk av neuroner, som samverkar med tre-fyra andra komplexa system.
Eftersom alla djur verkar få olika grader av medvetande så kan man också anta att detta är något som uppstår relativt lätt. Det som ofta anses som avgörande för medvetandet är språket, och det upplever du ju själv rätt bra när du säger att du "hör" att det är en röd bil.
En spontan gissning är ju då att en helt döv också skulle "höra" enligt den personens språk, teckenspråk och text. Alltså, att samtidigt som han faktiskt ser bilen ser han också tecknen för en röd bil, eller ser de skrivna orden "röd bil".Sv: Tankar hos döva
Minns tyvärr inte alls vad jag fick för svar eller vad det stod i tidningen.Sv:Tankar hos döva
Niklas: Verkar logiskt på sitt sätt, så varför inte. Sv: Tankar hos döva
Jag vet däremot att många döva har svårt att lära sig att läsa och skriva eftersom det är så knutet till det talade språket.Sv: Tankar hos döva