Hur fick du till det ? Jag förstår inte heller hur det kan bli 65 trinärt... Palindrom börjar med en kristen presidentkandidat och slutar med ett omvänt brott. Och nästa fråga ? Näää , det var ett feltänk, från början till slut. Funderade ett tag.Kom fram till 20400402 skulle bli nästa gång. Har jag rätt "saippuakivikauppias" den var bra, jag hade hört "saippuakauppias" (tvålförsäljare) förut men din är en variant är längre och betyder tvålstensförsäljare. Hårda (fasta) tvålar antar jag att menas med det. Denna visade farsan mig i unga år: <b>Dessutom har det trinära -1 0 +1 som tal</b> <b>"saippuakivikauppias"</b> Borde jag också ha märkt.Sv:Palindrom !
Binärt förstår jag och trinärt kan jag också omfatta eftersom det är en 2:a med
Men hur fick du det att bli 65 ?Sv: Palindrom !
20100102 (bas 3) = 2*3^7 + 0*3^6 + 1*3^5 + 0*3^4 + 0*3^3 + 1*3^2 + 0*3^1 + 2*3^0 (bas 10)
= 4628 (bas 10)
65 (bas 10) = 2102 (bas 3)Sv: Palindrom !
Sv:Palindrom !
När kommer nästa palindrom baserat på År Datum ?
Det bästa som en finsk flicka lärt mig är och jag kom på är !
"saippuakivikauppias" Tvålhandlare ,köpman som säljer tvättmedel
Sirap i Paris är ju lite ute.Sv: Palindrom !
Dessutom har det trinära -1 0 +1 som tal
Jag lägger ned min räkning och håller mej till Melodikrysset, som jag inte heller behärskar.Sv:Palindrom !
Kommer det verkligen inget före detta ?
Edit:
Ahhhh det var ju lätt 20111102 osvSv: Palindrom !
Sv:Palindrom !
Märk stupid abrakadabra: ur fin ränsel lyfta rappa japaner samma mimosa som i mammas rena pajapparat fylles när ni fruar bada karbad i putskräm.Sv:Palindrom !
Det där är "balanserat trinärt talsystem". Det normala trinära talsystemet har 0, 1, 2 som siffror.
http://en.wikipedia.org/wiki/Positional_notation (sök på "Balanced base 3")Sv: Palindrom !
Orienterade mycket i mitt ungdomsliv Iso Kivi (stor sten)
"Ja onelista uota vota" GOTT NYTT
"Nu börjar det roliga komma" Sa hon efter tre groggar.
Hon kunde en ännu värre på finska. Kommer nu inte ihåg den Men !
På svenska blev det.
"inte ens i sitt oförstånd"
Kommer nog på den vad ett lider.
Hon hade så vackert namn
Salovaara (mjuka höjder och dalar) rätta min finska om jag har fel !