Jag känner lite att jag kört fast eller tänker käpprätt åt *----* när det gäller denna applikation i Excel. Jag anser att uppdelning av skulderna redan från början är fel. Tanken med den här applikationen är att man ska få en sammanställning på samtliga skulder man har. Ja, du har väl inte riktigt beskrivit vad problemet är? Hur skulle ni lösa detta problem?(Långt inlägg)
Grund scenariot är detta:
En person ska sammanställa sina skulder, dessa kan delas upp i A-mål och E-mål.
A-mål = Allmäna mål, dvs skatter, försäkringskassan osv.
E-mål = Enskilda mål. Dvs inkassobolag och företag.
Att sammanställa detta är inga problem, men problemet dyker upp när man ska göra olika uppgörelser och det som händer när man ska göra det.
Scenario nr är detta:
Man kan göra 3 olika uppgörelser.
1: månadsuppgörelse, man betalar en fast summa varje månad. Såvida det inte finns A-mål.
2: Ackordsförslag, man anger en pott pengar som man kan fördela.
3: Procentförslag, man anger hur stor procent av skulden man kan tänka sig att betala.
I Scenario 2 och 3 så kan A-mål ingå men dessa ska alltid ha 100% av skulden.
Har man A-mål i scenario 1 så går man på knäna redan och det finns inte utrymme för att betala mer.
Gör man en uppgörelse så måste man titta på om det finns A-mål och om det finns om summan som finns kvar när man betalat A-målen räcker att fördela på de andra skulderna.
Just nu har jag fyra flikar i Excel, en för varje scenario, att kopiera datan är inga problem, däremot har jag stött på problem när flik 2-4 ska sorteras, markeringen hänger kvar och stör sen när man ska fortsätta lägga in data.
I alla fall så är det så att man aldrig vet hur många poster en person kommer fylla i.
Hur skulle ni tackla det här problemet?
Fråga om det är något som är oklart så ska jag försöka förklara.
//Anna-KarinSv: Hur skulle ni lösa detta problem?(Långt inlägg)
Ordningen ska vara:
1) Skuld till kronofogden som kronofogden inte ännu har utfärdat "utslag" för.
2) Hyran.
3) Skulder som kan komma att hamna hos kronofogden i snar framtid, inom en månad.
4) Skulder som MC-gång försöker kräva in
5) Resten
/Fim W Sv:Hur skulle ni lösa detta problem?(Långt inlägg)
Många skuldsatta vet inte hur stort skuldsaldot är, Man sticker huvudet i sanden eftersom man inte orkar ta tag i eländet.Sv: Hur skulle ni lösa detta problem?(Långt inlägg)
Jag kan inte ens se om det är en programmering/excel/skuldehanteringsfråga?