En fel sladd blev utdragen, nu vill inte XP starta. Kommer upp en sida där får man starta felsäkert + en massa olika sätt. Tyvärr ingen fungerar varje gång kommer samma sida upp. Om jag inte gör en ny val startar det efter några sekunder i normal läge ,men kommer samma rundgång igen. Vad kan man göra?? Tyvärr jag har ingen cd eller boot diskett ty jag köpte begagnad många år sen.Jag trodde att den kan aldrig går sönder. :-( så jag inte gjort själv heller några reserv disketter. Jag hitta lite info på IDG Tyvärr ,den startar just den sidan där jag kan välja " starta med komandotolk " oavsätt vad jag väljer den jag hamnar samma rutan igen. Med vilken funktiontanget gäller till bios? Oftast är det del knappen. Om det inte hjälper med del knappen då skadu prova med F2 Tyvärr hjälper inte! Jag fick en gammal Windows 98 cd . Den stoppade rundgången .Den vill installera 98-an ,jag skulle egentligen inte bry mig om, och jag klickade på JA men då skulle formateras om .Jag vill gärna behålla viktiga programmet vad jag har på HD. Då jag köpte min dator fick jag ringa nånstans där dem validerade windows men jag glömde vart jag ringt. Kanske någon vet ? där borde dem kunna hjälpa mig Strömlös blev Sömnlös Inte så bra att skriva det på ett forum.Någon anna kan använda det. Så se till att ta bort det. Det där med att validera är en svår nöt. Köpte ett par begagnade datorer hos Once Again, där ingick XP-licens, men ingen CD. Hej Om HDn har kapsejsat så kan det vara lite besvärande, och ibland mycket besvärande. Ja , det åtkomligt men hur sen ? Startar dator hjälp av det.? Min lokala dator affär är 4-5 mil .Jag trodde det en enkel sak bara stoppa i en XP cd och sen allt rätta sig efter att jag stänger av rätt sätt. Nu har jag inte läst alla detaljer ovan. Men ! så här skulle jag göra.Strömlös
Sv: Strömlös
boota på xp skiva
välj reparera
för chkdsk men alla prametrar (chkdsk /?)
ev. för fixmbr och fixbootSv:Strömlös
<code>
Systemåterställning kan även startas från dos-prompten, eller kommandotolken som det kallas i Windows XP. Så här gör du det:
1. Starta datorn och tryck på F8-tangenten när Windows ska startas.
2. I listan över startalternativ väljer du Felsäkert läge med kommandotolk.
3. Skriv följande kommando och tryck retur:
%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe
4. Följ sedan instruktionerna på skärmen för att återställa datorn till.
</code>
för hela artikeln kolla in http://www.idg.se/2.1085/1.72719
[Edit]
Om det inte funkar med att köra i "Felsäkert läge med kommandotolk" så leta rätt på en gammal diskett och formatera den via "den här datorn". Där har du ett alternativ som heter formatera System diskett om jag minns rätt ( jag har inte diskettstation på denna dator så jag vet ej ).
Där detta är klart får du ändra i BIOS på den trasiga datorn att starta från diskett.
När du startat kommer du till ett dos-skal skrivet du c:Nu skriver du det som står i punkt 3
Hoppas det hjälper Sv:Strömlös
Men då måste du boota på hårddisken.... att boota från cd blir inga filer "bundna" på hårddisken.
Jag skulle skaffa en cd med Window. Låna en av en kompis?Sv:Strömlös
Sv:Strömlös
Jaaaaaaaaa Men det går att lösa om HD:n inte är helt "ballakaiko"
Släpp 98 köret (fel OS) har själv varit där. Ligg lågt och TÄNK Vi löser det.
<b>Då jag köpte min dator fick jag ringa nånstans där dem validerade windows
men jag glömde vart jag ringt.</b>
Har du ditt licensnummer så löser man det nu via internet.Körde själv detta mot telefon.
Nu funkar det via internet. DVS jag kunde ex. få rättigheter till min licens på en annan dator.
Mvh Sven
Ps
Vill du att jag fixar det så återkom. Om ! problemet är ungefär som jag tror !?
DSSv: Strömlös
Sv:Strömlös
Inga problem trodde jag, eftersom jag hade en XP-cd installation sedan tidigare köp av ny dator.
På de begagnade fanns Licensnummret påklistart på datorn, MEN
Det gick inte att validera dessa nummer ! via internet på Microsofts valideringssida.
Efter telefonsamtal till Support Microsoft så fick jag reda på att Rätt XP-CD måste användas till Licensnummer !! Jag kunde aldrig få mina licensnummer ifrån Once Again validerade.
Jag köper nu aldrig mer datorer utan att orginal-CD för operativsystem medföljer dator.Sv: Strömlös
Jag förstår dig. Mitt fall fungerade smidigt men det var flera år sen ,nu har jag glömt hur det gick till.Dator är gammal, inte värd många kronor men inne hållet vill jag gärna rädda. Sven-Åke och andra med sa att HD kan pajat. Jag vill gärna försöka starta den , innan det vet man ju inte vad är felet.Det sägs att hos Pellesoft finner man Sveriges duktigaste datafolk ,jag undrar bara om inte finns i Växjö eller i omnejd någon som skulle kunna hjälpa med den "enkla" fallen. Sv:Strömlös
Om datorn är gammal kanske den gjort sitt, och lagt upp sulorna på hylla för gott.
Hur som haver, är nu datorn gammal kanske det är en bättre lösning att investera i en nyare dator med fräschare OS. Ex. Windows 7. Sedan är det förmodligen IDE-disk/diskar i den du har nu.
Fixa en extert HD-chassi för IDE-diskar, ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339025
Så kan du förmodligen rädda ex. Digitalbilder (om sådana finns) och andra tänkbara filer som är viktiga för dig, som dokument, videofiler etc. Diverse program kan räddas osv.
Alternativt kontakta den lokala datorfirman och fråga om hjälp! :)Sv:Strömlös
Svara oss hur detta funkar innan Vi går vidare.
Koppla HD:n som slav och sätt in den i en annan dator,alternativt låna en fungerande HD som master.
Hur blir det då ? Ser du "trasiga" HD:n i Utforskaren ?)