Jobbarkompisen ringde en kväll och ville ha en bredbandsrouter inkopplad, då även barn nr-2 skulle ha "egen" dator. Du behöver en router som du kan ansluta 3G modemet till, typ http://www.dustin.se/pd_5010367522.aspx. Kolla bara upp att routern har stöd för just det modemet de har. Johan, jag kollade den ja, det såg lättare ut "förståligt" och där står ju även 3G. Har varit med om detta ett flertal gånger. Problemet är att idag får man oftast endast en ip adress från leverantören och när man vill koppla flera datorer blir det bara strul . Då behöver man en router som ska ta emot ip adressen från leverantören och sedan tilldela lokala ip till alla datorer i nätverket. Det finns en sista variant: använda inbyggad "nätverksdelning" i windows. Ta en titt på det. Om det aktiveras så kommer windows sätta lokal ip på nätverkskortet, samt, har jag för mig, dra igång en dhcp-server där. Klienterna kommer sedan använda den här datorn som gateway. Kräver dock att burken med dongeln är igång hela tiden.. Garvar ! Fattar inte ! Vad är "dongeln " Tack för alla svar. Jag känner mig nöjd med att jag iallafall inte var "korkad" för att jag inte fick i gång det.Glad i hågen utan dongel.
Eftersom jag själv kör internat via två datorer, en med TP-kabel till routern, och den bärbara via trådlöst nätverk, så lovade jag naturligtvis att hjälpa till.
Glad i hågen packade jag upp routern en "Netgear WNR1000-100PES" med N-teknik, vilket låter perfekt.
(brukar vara bra med många tecken , typ iii på bilar)
Däremot blev jag mindre glad över svaret på frågan "var sitter ADSL-modemet"
Ähh Vi har dongel -ridå-
Hur i jissunamn löser jag detta ?
Ersätter routern donglen ?
Behövs då inte donglen mer ?Sv: Glad i hågen utan dongel.
JohanSv:Glad i hågen utan dongel.
Familjen hade köpt paketet på Expertkedjan i butik. Vilket borde borga för att rätt grejjor fanns på plats, men så är det nog inte.
Det finns ingen anslutning fysiskt till någon dongle, så det är nog en enkel wlan router de har fått.
Det hade kanske varit enklare och billigare ? att de införskaffade en tvilling dongle, om det nu finns sådana ?
Sluppit routergrejjornaSv: Glad i hågen utan dongel.
Värst är när man ber kunden ta med datorn och de kommer konkandes på bildskärmen.Sv: Glad i hågen utan dongel.
Det som återstår är tyvärr att lämna tillbaka routern och köpa en som har inbyggd modem eller köpa modemet som skall kopplas mellan väggen och routern.Sv:Glad i hågen utan dongel.
Sv: Glad i hågen utan dongel.
På min tid betydde att jag gav allt på en kvinna kan begära, fick opp henne på nya nivåer.
Man fick alltid komma tillbaka och igen :-)Sv: Glad i hågen utan dongel.
Har talat med Expertbutiken, som tar tillbaka grejjorna. De medgav att de missat att fråga kunden vilken typa av anslutning kunden hade till internet. De utgick ifrån ADSL.
Jag får avvakta och se vad familjen återkommer med för grejjor denna gång, men uppmanade dem att ta med dongeln till butiken.