Hej.Magister uppsats hjälp
Håller på med min magister uppsats vid Växjö Universitet(nu Linnéuniversitet) och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en sak.
I samarbete med Capgemini i Växjö hade vi tänkt att undersöka mognadsgraden av ITIL-implementering bland svenska företag. Hela grejen bakom ITIL är " best practices" . För dem som första gången stöter på uttrycket finns det ganska bra skrivet på Ateas hemsida:
Vad är ITIL?
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) beskriver en praxis för IT Service Management. ITIL erbjuder ett dokumenterat, systematiskt tillvägagångssätt som hjälper organisationer att leverera välskötta IT-tjänster när man står ansikte mot ansikte med kunskapsbrist, komplexa system, snabba förändringar, ökade och oförutsägbara verksamhets- och användarkrav.
Att införa Service Management, baserat på ITIL, ger ordning och reda för IT-avdelningen och utgör en grund för en bra dialog mellan verksamhet och IT. Det handlar om att förändra rutiner, processer och människors sätt att arbeta för att säkerställa att verksamheten får rätt IT-stöd.
I alla fal det jag behöver hjälp med är att hitta flera företag som kan tänka sig lägga undan 10- 15 minuter på att svara på enkäten om ITIL. Enkäten är onlinebaserad enkät och man får invite via mail.
Bifogar också mail som skickas från Capgemini till potentiella mottagare.
Tillsammans med LinnéUniversitet bedriver vi en studie kring hur och till vilken mognadsgrad
används ITIL V3 processer i svenska organisationer.
<b>Bakgrund till detta arbete:</b>
Trenderna visar att de flesta organisationer har omstrukturerat IT verksamhet till
att vara en ren tjänsteleverantör. De jobbar med tjänste strategier, tjänste design,
övergångar till det operativa etc. Å andra sidan är verksamheten oftast inte nöjda med
IT tjänster de beställer från IT och oftast vet de inte hur mycket de betalar för tjänsten i frågan.
I detta fallet är finansiell transparens ett nyckelord.
Mognaden i finansiell transparens bland annat är en av faktorer som vi vill undersöka.
Det finns även andra intressanta aspekter sådana som incident hantering,
hantering av förändringar, hantering av tjänste kataloger, process förbättringar, capacity
management, hantering av kunskap etc.
<b>Vad finns in för mig:</b>
Vi vet att er tid är värdefull.
Som tack för er tid kommer ni att få den slutgiltiga rapporten samt en
presentation om hur ni förhåller sig till ITILV3 rekommendationer.
Alla svar kommer att vara konfidentiella och rapporten kommer att
innehålla generella svar.
Enkäten kommer att ta max 15 min att genomföra.
<b>Antal Deltagare</b>
Rekommendation: 2-3 personer som representerar IT och verksamheten.</i>
Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig.