Jag fick precis följande mail: Svårt att säga, sidan ser seriös ut och kontaktuppgifterna stämmer med det som står där. Har du något som heter diapraxas? Det är fejk och ett sätt att försöka få dig att köpa dessa domäner för överpris. Jag har ett företag som heter diapraxas, och domänen har jag haft sen 6-7 år tillbaka. Om det som Johan stämmer säger så är det just det som är poängen. Jag kan givetvis inte garantera att det är så, men jag har kunder som gått på precis samma upplägg tidigare. Domäner som är på tok för dyra, alternativt att man betalar för en lång tidsperiod (5-10 år), men att registreringen bara är på 1 eller 2 år.Fejk eller ej, domänregistrering
"Dear Sir/Madam
I'm sorry to disturb you so abrupt. We are a domain name registration service company in Asia,
On 20th May. we received a formal application submitted by Mr. X Y who wanted to use the keyword "diapraxas" to register the Internet Brand and with suffix such as .cn /.com.cn /.net.cn/.hk/.asia/ domain names.
After our initial examination, we found that these domain names to be applied for registration are same as your domain name and trademark. We aren't sure whether you have any relation with him. Because these domain names would produce possible dispute, now we have hold down his registration, but if we do not get your company's an reply in the next 5 working days, we will approve his application
As authorized anti-cybersquatting organization we hereby suspect Mr. X Y is a domain investor. so we need you to attach importance to this issue.
In order to handle this issue better, Please contact us by Fax ,Telephone or Email as soon as possible.
Yours sincerely 2010-5-20
Tina
Oversea Marketing Manager
-------------------------------------------
Room 1008,
International Building,
No.38 YueLong road,NanTong City
Tel:+86(513)85330968
Fax:+86(513)80260081
Email:Tina@domainnamesasia.com
Website: www.domainnamesasia.com"
Kan det ligga något i detta, eller är det bara fejk?Sv: Fejk eller ej, domänregistrering
Om jag var du skulle jag maila tillbaka och höra närmare. Men ge självklart inte ut några bankuppgifter eller liknande.Sv: Fejk eller ej, domänregistrering
JohanSv:Fejk eller ej, domänregistrering
Sv: Fejk eller ej, domänregistrering
Du har en domän, de har hittat domänen och kollat upp vem som äger den. De låtsas att någon försöker köpa din adress, fast med en annan toppdomän, och kontaktar dig för att "ge dig chansen" att köpa den före.
Tanken är sen att du blir bekymrad över att "Mr X Y" ska försöka konkurrera ut/smutskasta dig (i det här fallet verkar det som att de misstänker att Mr X Y ska sälja den dyrt till dig), och att du vill köpa den till varje pris.
Problemet är bara att Mr X Y inte finns, ingen har försökt köpa domänerna de pratar om, och att inget händer om du inte köper den.
OM det som Johan säger stämmer.Sv:Fejk eller ej, domänregistrering
Om du ändå skulle vilja registrera dessa domäner så kan du alltid gå till ett annat ombud och registrera dem (till ett troligtvis betydligt bättre pris). Man kan dock gissa att i den stund du kontaktar dem så kommer de registrera domänen eftersom de inser att du är lite intresserad.
Johan