Ligger och funderar. Tyst i huset ! Jag använder kontakter med fjärrkontroll till TVn i vardagsrummet och sovrummet. Efter jag installera detta sjönk el räkningen. Standbye dra ju en del onödig ström. Nja .. standby är väl inget som direkt sys på elräkningen ... Låt säga 10watt ... 0,010x24 = 0,24kWh/dygn .. på en månad ~7kWh .... 7 fucking hit eller dit - drifttiden. OK 7 kwH * 1.32. Men ! Jag blir förbannad på alla dessa el "charlataner som dyker upp på marknaden. Har man vettiga prylar så drar dom långt ifrån 10W dessutom. Många brukar säga att TV-apparater drar väldigt mycket i standby, men det är inget jag har märkt av. Min 52" drar 1W i standby vilket blir 0,72kWh per månad. Och det är om den står avstängd i standby hela tiden. Man får ju faktiskt räkna bort tiden man använder den. Har hört att en batteriladdare som sitter i utan batterier som laddas ändå drar.. stämmer det? Har alltid känt mig tveksam tilld et påståendet men är ju ingen elektriker.. <b>Batteriladdare.</b> De 10Watt jag nämnde var ett exempel. <b>Finns alltid en massa skräppulser som noteras.</b> Kontaktstuds räknas som puls. Bästa sättet att komma runt är en delay direkt efter noterad puls på ca 200ms. <b>Kontaktstuds räknas som puls</b> Och !!! vilket århundra kommer du från. Det är rätt SÅP, ingen risk för fel-pulser.Timer och spara El
Hör djä... bra. Timern går och knastrar.
Tänk om den tar lika mycket ström som jag tror att jag sparar.
Wooops :-(Sv: Timer och spara El
Sv:Timer och spara El
Sv: Timer och spara El
Jag har fått Kwh fobi, jagar varje onödig kWh.
När jag 2 månader i rad fick samma avräkning 384 Kwh blev jag misstänksam.
Finns inte en chans i helvete att jag skulle lyckas dra på siffran när samma två månader i rad.
Min mätare sitter i källaren så efter strid har jag fått nyckel så jag kan kolla den.
Nu har jag satt en fotodiod och 433 mhz sändare på den blinkande LED:en.
Sitter och räknar 1000 pulser(= 1 KwH = 1.32 kr) och runkar vid min dator. Jag har kontroll ;-)Sv: Timer och spara El
ThomasSv:Timer och spara El
Jo den drar klart ström. Primärsidan på transformatorn ligger ju på.
Nya telefoner får man ju meddelande om att man även skall dra ur laddaren när man kopplar ur.
En annan sak som jag funderat på är som hos oss (äldre lägenhet).
Dörrklockan ligger ju på nätet via en transformator.
Hur mycket drar denna transformators primärsida ?Sv:Timer och spara El
Sven-Åke! Att räkna S0-pulser är ganska skoj. Men långt i från korrekt. Finns alltid en massa skräppulser som noteras.Sv: Timer och spara El
"Bullshit" vad skulle det vara för pulser. 1000 pulser 1kwH.
Hur många av dom är skräppulser ? Kan man få en procentsats på detta. ! 10 pulser fel ! eller !Sv:Timer och spara El
Ja det är ju ett känt gammalt fenomen med mekaniska relä.
Men det är väl inte relevant här. Jag har satt en fotodiod över elskåpets blinkande diod.
Sänder sedan med en 433 mhz sändare upp till min dator och räknar där.
Men ok delay på 200 ms är kanske inte helt fel. Sv: Timer och spara El
Självklart om det är spolar med i bilden..
Då sätter Vi på en "Frihjulsdiod" i dubbel bemärkelse.
Sug på den ett tagSv:Timer och spara El
Däremot kan olika fabrikat av mätare vara ett problem, det kan vara svårt att få dioden att känna ljuset. Bland de lättaste mätare att polla av, är de med ir-ljus-diod.
Själv har jag en KAMSTRUP mätare som var svår att polla. Den hade ingen ir-diod.
Fick lösa med gammaldags foto-motstånd och en pic-krets, men det funkar. Viktig var dock att skärma av med svart tejp så inget sidoljus påverkade.
Pic-kretsen sköter dessutom om låsningen av ovanstående inlägg med 200ms, för att undvika dubbelpuls.
En schmittrigger kunde ju istället ha används, men nu plev det en pic