Ok, Ipod är helt ute. iPods största problem är väl den idiotiska låsningen till iTunes. Smidigast är det när enheten dyker upp som en flyttbar enhet och allt man behöver göra är att kopiera in dom filer man vill spela. <b>Ett problem med att enbart ladda via USB är ju att det kräver att enheten har lite ström (antar att något kommando måste skickas från enheten för att aktivera USB-porten?)</b> Ok, kanske bara gäller/gällde iPod då, av nån anledning. Sökte lite i Google och kan faktiskt inte hitta nån sida som bekräftar problemet heller. Tror inte att jag har fantiserat ihop det :-)Ipod?
Men!
Jag köpte en till min fru för något/några år sedan eftersom de ju är så fruktansvärt enkla att ha att göra med.
FEL! Fyfasen vad pissiga de är. Ingen laddare med förutom en koppling till USB porten.
Itunes raderar spellistan så fort man kopplar in den på någon annans dator eller köper en ny eller installerar om den gamla eller...
Itunes sparar dessutom om alla musikfiler jag har på datorn till ett nytt format och ett annat bibliotek så jag har filerna på två ställen.
Vill jag ha filerna på en server som Itunes sedan använder sig av så kan jag göra den kopplingen i programmet men efter ett par dagar slutar det fungera och jag får börja om från början.
Nu när Iphon 4 kommer och den har multitasking verkar det intressant då den har en gratis app till den fjärrstyrning programvara jag använder mig av men... Fan vet om jag vågar. Android verkar fungera bättre och det kommer kanske en app till det så småning om... Plus att jag inte blir inlåst i ett företags mobiltelefon. Fram för frihet!Sv: Ipod?
Ett problem med att enbart ladda via USB är ju att det kräver att enheten har lite ström (antar att något kommando måste skickas från enheten för att aktivera USB-porten?). Låter man iPoden ligga ett tag så att den verkligen är helt slut på ström så går det plötsligt inte att ladda den alls.
ThomasSv:Ipod?
Nähä...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
1 VCC Röd 4,75 - 5,25 V spänningsmatning. Maximalt 500 mA strömmatning.
4 GND Svart Skärm/jord
Och motsvarande på engelska. Ingenstans står det något om "aktivering"...Sv: Ipod?
Thomas