Kan inte hjälpa att jag retar mig på dessa regelskrivare. Men Sven-Åke, du vet väll att man alltid skall blinka ut sig ur rondellen. Oavsett vad du tycker så är den åsikten som du har, alldeles åt skogen och föranleder åtskilliga bilister att börebannade. Hur gör du om du ska till vänster i rondellen? Blinkar du vänster hela tiden och sen svänger ut där du ska? <b> Blinkar du vänster hela tiden och sen svänger ut där du ska</b> Förstod att det skulle komma åsikter. Blinka ut. Ser man någon som blinkar ut så slipper man vänta på att den bilen kanske, eventuellt, ska köra förbi mig. Istället för att stå på tomgång och börja bygga upp en kö bakom mig så kan jag köra in i rondellen. Man kan se det som en miljöåtgärd att blinka korrekt. mmmm.... Förstår din synpunkt. Bra Bo Eriksson nu är det väl inga diskussioner om det. <b>Jag blir själv så heligt förbannad när folk stuntar i att visa att de tänker svänga</b> Logga gärna in någon och berätta hur det funkar i utlandet. Personligen tycker jag att de gamla reglerna var nog så bra, men de är ju Jag vill inte köra bil i Swindon,England. Kollan in denna rondellen eller skall man säga rondellerna. Obsrvera att det är vänstertrafik i England vilket gör det hela mer komplicerat. Rena snurren ju, å inte blir det bättre av Vänstertrafiken som du sa. LOL Ok i hastigheten så gjorde jag en felstavning, kanske inte helt ovanligt när det gäller mig, men kontentan är att en rondell inte skall betraktas som en korsväg, gör man det då är man helt fel ute. Den skall mera betraktas som en flerfilig väg, och man skall ge tecken när man byter körfällt. <b>och man skall ge tecken när man byter körfällt. </b> En rondell räknas som en egen väg. När du lämnar rondellen betyder det att du gör en högersväng och då SKALL du blinka. I Tyskland, Italien och Spanien t.ex funkar det perfekt. Här i Sverige är det uruselt. Kul att få mothugg.Ang Rondell logik
Ang Poliskontroll i Jönköping där man kollade i rondell.
Det gäller att blinka !.;-)
Jag kommer till en rondell här i Sverige. Jag vet att jag skall rakt fram i rondellen.
Jag lägger mig i höger fil tidigt och kör genom utan att blinka. Tycker jag är logiskt.
Näääääääää mitt i rondellen skall jag blinka höger Que !?
Det är ju som om jag kommer till en S kurva och blinkar höger vänster .Bullshit.
SKALL JAG RAKT FRAM SKALL JAG INTE BLINKA.
OBS jag ändrar aldrig körfält.
Där efter packen Ni Er och rättar Er efter
Vägen raktfram är inte alltid spikrak,gäller i livet och på vägen. Men den bär till målet.Sv: Ang Rondell logik
Sv: Ang Rondell logik
Minst en trafikskola här lär dock ut så som Sven kör. Enligt dom så ska man se en rondell som en korsning. Ska man rakt fram så blinkar man inte. Ska man till vänster så blinkar man vänster.
ThomasSv:Ang Rondell logik
Ja det är precis så som man skall agera i en rondel, något annat duger inte.Sv: Ang Rondell logik
Känner mig löjlig när jag mitt inne i rondellen markerar att jag skall rakt fram . Phuuuuu.
Är jag väl inne i högerfil i rondell så gäller håll undan vare sig jag blinkar eller ej.
Sven som skall försöka hinna blinka i varje S kurva jag kör genom.
mmm... skall det vara så djä.... svårt att förstå 1:a 0:a
0:a betyder att jag följer mitt körfält.
För Fae... håll med om att det är löjligt att mitt i rondellen sitta och fibbla med körriktingsvisaren
Ert bullshit om vänster betyder ju klart att jag byter körfäldt.
Och ! betyder att Ni skulle visat tidigare att Ni skall åt vänster ! Dumhuvud.
Så dags när Ni redan är inne i rondellen.
Jag blinkar om jag känner för det och är nykter. Annars HÅLL UNDAN
Edit:
Berätta hur är det i utlandet och rondellkörning. Har ingen erfarenhet ???
För utom Paris och Triumphbåge rondellen.Sv:Ang Rondell logik
En rondell ska inte betraktas som en korsning, en rondell ska betraktas som en flerfilig väg. När du kör upp på en sådan väg med påfartsfält/vad det nu heter, så blinkar du inte in, bara vid filbyte. När du kör av en sådan väg så blinkar du höger då du gör ett filbyte.Sv: Ang Rondell logik
1: Du skall skita i av vad jag har för mål.
2: Jag är kung i rondellen när jag är där.
3: Ni är observarörer och skall läsa/handla efter bästa förstånd.Sv:Ang Rondell logik
Svara
Jag blir själv så heligt förbannad när folk stuntar i att visa att de tänker svänga, i rondell eller på annat ställe. Skärpning skulle jag vilja säga.Sv:Ang Rondell logik
JAG SKALL INTE SVÄNGA, Jag följer mitt körfält högerfil som leder rakt fram.
Bennie ! det stavas <b>Rondell</b> ;-)
(Ja det är precis så som man skall agera i en rondel, något annat duger inte.)
Ahhhhhhhh handen på hjärtat,
hur många hinner blinka till höger i en liten skit-rondell hemma.
Jag har all uppmärksamhet på dom som kommer in från höger
Jag skall rakt fram.
Det är ett tydligt tecken om jag inte blinkar till dom som vill in.
Ok "bautarondeller" typ Place de la Concorde så kan det vara berättigat.Sv: Ang Rondell logik
Tyskland Frankrike Spanien mfl.Sv: Ang Rondell logik
ändrade sedan flera år tillbaka och man ska ju se på det på ett annat sätt nu.
Du "får", men behöver inte, ge tecken när man kör in i en rondell, men man "ska"
ge tecken då man lämnar och kör ut åt höger.
Oavsett att det heter rondell så kan man se en rondell som en vanlig väg
och när man skall svänga av från vägen ger man tecken.Sv:Ang Rondell logik
Magic Roundabout:
http://www.bbc.co.uk/wiltshire/content/images/2007/10/22/msn_magic_roundabout_470x350.jpgSv: Ang Rondell logik
Sv:Ang Rondell logik
Svara
Jag har alltid betraktat dig som en väldigt förnuftig man(!) men nu vet i f-n.Sv:Ang Rondell logik
Med en dåres envishet. Jag Byter Inte Körfält.
Jag följer vägens markeringar i en uformad sträckning precis som vilken kurva som helst.Sv: Ang Rondell logik
Läs lagen!
Mvh GöranSv:Ang Rondell logik
ja Ja ja förstår att jag skall blinka höger när jag kör ut ur rondellen. Phuuuuuuuu
Så var det med denna diskussion. Kolla stavningen :-b