<b>Hur har världen blivit så?</b> Vet inte om detta är tillåtet. Om inte så ta bort det! Nääääääääää fy fae. <citat>Jag kommenterar det mesta, men detta är bara för mycket.</citat>Tänk att man fick Svenne Pon svarslös! Eftersom jag har arbetat med just det, vet jag att säkerheten är relativt låg, åtminstone fram till själva påkörningen. Den främsta kontrollen är personkontrollen; pass, tveksamt uppträdande osv.Sv: Fruktansvärt dåd i Norge
Politiker distanserar sig från väljare och lyssnar inte på vad de säger, föräldrar tar inte hand om barnen och uppfostrar dem, psykologireformer som säger att personer inte ska sitta inne om de inte begått ett brott, extrema religiösa övertygelser som är viktigare för personen än något annat...
Det som är förvånande är inte att det skett, utan att det inte skett innan. Tyvärr kommer det att hända igen. Med tanke på manifestet han har skickat ut så finns det nu en ny rörelse, 1% kommer kanske att läsa den. Av dessa kommer kanske 1% att ta det till sig. Av dessa kommer kanske 1 promille att aktivt göra något för att uppfylla manifestet. Det innebär att i fredags föddes det potentiellt 100st nya Anders i enbart Europa.
Frågan är nu bara: När och vart sker det nästa gång.Sv:Fruktansvärt dåd i Norge
Rent hypotetiskt skulle man med en skåpbil eller kanske en husbil
kunna frakta en liknande bomb som den i Oslo (eller ännu större) ombord på en bil/passagerarfärja.
Vad finns det för kontroller när fordon kör ombord?
Finns färjor som tar några tusen passagerare. Vad skulle då ha hänt?
Min gissning är att det blivit bara vrakspillror kvar av en sådan bomb.
<code> Att tänka fritt är bra, att tänka rätt är bättre</code>Sv: Fruktansvärt dåd i Norge
Jag kommenterar det mesta, men detta är bara för mycket.
Det som stör mig är att han verkar så väl ordnad i skallen.
Tänker logiskt , planerar och genomför.
"Huk Er i bänkar Gubbar och Kärringar för nu laddar han om"
Näää fy faen vad tokiga rasistiska tankar kan framkalla.
Länge leva vårt mångkulturella samhälle.
SvenSv:Fruktansvärt dåd i Norge
<citat>Näää fy faen vad tokiga rasistiska tankar kan framkalla. </citat>Jag kan lägga upp ännu värre saker om så önskas.
Men jag hade en undran också ang. detta!
Någon som vet vad det finns för säkerheter vid ombordkörning på färjor o dyl?
Jag kanske börjar låta som en kommande terrorist nu?
<code> Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. </code>Sv: Fruktansvärt dåd i Norge
Sen antar jag att det finns någon kontroll ombord, med div hundar etc. innan avgång
Men det skiljer ju sig egentligen inte nämnvärt från vilken annan större folksamling som helst. Kan väl spontant komma på en fem ganska olika ideer som är helt omöjliga att värja sig mot om man saknar tips.
Lösningen måste handla om andra saker än kontroll. Kontroll är bara meningsfullt för enskilda, väldigt utsatta personer, som kan vara hotade pga deras åsikter etc. Handlar det om "döda mängder av oskyldiga civila" kan man nog glömma att skydda sig.