Citat AB: Men lilla Sven, om du inte har bromsen, vad ska man då göra om t.ex. en fågel kommer in i motorn innan man uppnått v1? Bromsen finns där och ska finnas där. Dock ska man inte flyga ett plan man inte har ordentlig utbildning på. BullShit klart att man skall kunna bromsa. Men ! inte av misstag. Nu får du göra din hemläxa :). Ja Ja jag är ingen expert på det. Men !!! I princip ligger jag tre steg före dig ! Ditt inlägg ovan Sven får mig osökt att tänkja på denna historia ( Lite ot men..)Flygolycka Ryssland (Stefan Liv)
<b>De tror att Andrej Solomontsev, en av piloterna,
kan ha blandat ihop bromsen med fotstödet
eftersom han och kollegan var mest van med att flyga ett Jak-40-plan.</b>
Så djä... sanslöst att detta kan ske.
Stackars Andrej kommer för alltid bli hånad för detta misstag.
Men !!! för helvete vem har konstruerat ett sådant system
där du kan bromsa under ett normalt startförhållande.
I princip man sträcker sig i stolen och råkar lägga fötterna på fel ställe.
Näää Andrej du och passagerarna råkade ut för idiotiska konstruktörer.Sv: Flygolycka Ryssland (Stefan Liv)
Sv:Flygolycka Ryssland (Stefan Liv)
Det måste finnas ett Nödbromsförfarande som aktiveras från tex styrspaken.
Då får du bromsa före "Rotate"
Ps
<b>Men lilla Sven</b>
*LOL* så djä... liten är jag inte.
1.90 96 kg ;-)
DSSv: Flygolycka Ryssland (Stefan Liv)
Efter v1 är det lyft som gäller, oavsett vad som händer. Rotate är den hastighet du börjar föra yoke'n bakåt för att lyfta.
Det finns ett RTO-läge (Rejected Take Off) i autobreak också vilket gör att du slipper bromsa manuellt, men det ska ske innan V1. Misstaget här är helt enkelt att piloten satte sig i en kärra han inte kunde.
Här har du en p-film för dig där de testar RTO-läget http://www.youtube.com/watch?v=f4LFErD-ylsSv:Flygolycka Ryssland (Stefan Liv)
När jag väl lyfter noshjulet så gäller TakeOff.
DVS du skall inte kunna bromsa även om du råkar ha benen på pedalerna.
Konstruktions-miss. Men visst det var även strul med kompetens/kunskap .
Ser framför mig . Sträcker på benen för att rätta till sig i sitsen.
Sätter benen på fel ställe. Så får det inte funka.
Men OK man kanske vill bromsa även efter lyft noshjul.
Då måste det tillkomma en handling där man åter aktiverar huvdbromssystemet.
Mina eftertankar riktar sig mot konstruktörer som inte kan leva sig in i olika scenario.
<b>Murphys lag. Den säger: "If anything can go wrong, it will." ...</b>
Murphy var ingenjör och insåg sitt ansvar som konstruktör.
Ps
Filmen sa inget om det fall Vi nu tragiskt fått erfara
DSSv: Flygolycka Ryssland (Stefan Liv)
Flygsimulator "tönt"Sv:Flygolycka Ryssland (Stefan Liv)
En kille spelade golf en dag och tappade räkningen.
Han såg en dam strax framför och gick fram till henne och frågade
-Ursäkta, kan du hjälpa mig?
-Jag vet inte vilket hål jag är vid...
Hon svarade honom:
-Du är ett hål bakom mig. Jag är på sjunde, du är på sjätte.
Han tackade henne och fortsatte spela. Några hål senare hade han återigen tappat räkningen. Han såg samma dam och gick fram till henne något generad.
-Ursäkta att jag stör igen, men jag har tappat räkningen igen, kan du vara vänlig och tala om vilket hål jag är vid?
Hon svarade:
-Du är ett hål bakom mig. Jag är på fjortonde, du är på trettonde.
Återigen tackade han henne och fortsatte spela. När han spelat klart såg han henne i klubbhuset. Han gick fram och frågade om han fick bjuda på en drink som tack för hjälpen.
Hon tackade ja.
Medans de drack frågade han vad hon sysslade med när hon inte spelade golf.
-Jag är försäljare.
Han svarade:
-Du skojar! Det är jag med. Vad säljer du...?
-Det är för genant för att tala om!
Men efter att han insisterat på att få veta gav hon med sig.
-Du lovar att inte skratta?
-Jadå, jag lovar.!
-Jag säljer tamponger
Mannen föll omkull på golvet. gapflabbandes..
-Du lovade att du inte skulle skratta!
-Jag är hemskt ledsen men jag rår inte för det. Jag säljer toalettpapper så jag är fortfarande ett hål bakom dig !!!