Hur lägger jag upp en bild med poängen på Tepz ?, Eftersom Du har svårt med Tepz, SÅP, Du som är så logisk kan då tillsammans med dina vänner lösa denna logik. Klart att klockaren klarar lösa problemet, han vet ju t.ex sin egen ålder och antagligen åldern på prästen..? Men det är du som skall svara på hur gammal prästen är. Besökare: 5, 10, 49 mm, snyggt uppställt av Tege, men den frågan ställde du redan där Sven, mmm där ser man 2007. Ha ha <b>SÅP, din frågeställning var så ologiskt ihoparörd att andra skribenter Ha ha ha,, SÅP, du ger mig gratispoäng. Inte värt att svara på ! Ja, det är ju klart !Sv: Tidsfördriv TEPEZ
för att motbevisa SÅP's anklagan att jag LJUGER !!
ELLER titta på denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/t54233-3/Sv: Tidsfördriv TEPEZ
så kan Du väl hålla dej till lotto och Dina primtal,
Där gäller bara tur i spel.
Inte som i Tepz med logiskt byggande och strategi.
Allt i all välmeningSv:Tidsfördriv TEPEZ
I en församling i en kyrka sitter det tre (3) personer.
När Klockaren (som är en djävul på att lösa problem)
står och tittar ut över församlingen så säger han till Prästen
Jag undrar hur gamla dom är. Dvs de Tre som sitter ute i bänkarna.
Jo säger Prästen "jag vet att du gillar att lösa problem
så här blir mitt svar"
"Summan av deras åldrar blir dubbla din Klockare. p1 + p2 + p3
Produkten av deras åldrar blir 2450. p1*p2*p3
Klockaren går in i sin kammare och tänker .
Efter en stund kommer han ut och säger;
"Det här klarar inte jag."
Då svarar Prästen "Men jag är ju äldst"
"Då så" svarar klockaren och löser problemet.
Frågan Till Dig: Hur Gammal Är Prästen. ??.
Jag vill inte ha en gissning utan logiskt svar som gör att Prästen bara kan vara ???Sv: Tidsfördriv TEPEZ
Sv:Tidsfördriv TEPEZ
Frågan Till Dig: Hur Gammal Är Prästen. ??. Sv: Tidsfördriv TEPEZ
Klockare: 32
Präst: 50
Primtalsfaktoriseringen av 2450 är 2·5·5·7·7. Genom att dela upp dessa faktorer i tre grupper på alla möjliga sätt får vi församlingsbornas möjliga åldrar. Om en grupp är tom får den representeras av en etta. Vi får t ex (1)(5·7)(2·5·7) = 1·35·70 och (7)(2·5)(5·7) = 7·10·35. Beräkna därefter summan av faktorerna. T ex 1 + 35 + 70 = 106 och 7 + 10 + 35 = 52. Det visar sig då att summorna 7 + 7 + 50 och 5 + 10 + 49 båda är 64 medan alla övriga summor är sinsemellan olika och skilda från 64. Summan av församlingsbornas åldrar måste vara 64, ty annars hade klockaren kunnat lösa problemet med bara informationen om summan och produkten. Församlingsborna är alltså antingen 7, 7 och 50 år eller 5, 10 och 49 år. Prästen är äldre än de tre församlingsborna, alltså 50 år eller mer. Om han är mer än 50 år får klockaren ingen ytterligare ledning. Alltså är han 50 år och då måste församlingsborna vara 5, 10 och 49 år. Dessutom är klockaren 32 år.Sv: Tidsfördriv TEPEZ
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=252096&forumid=10&sum=0Sv:Tidsfördriv TEPEZ
Tycker att problemet är vacker logik.
Tycker även problemet med gruppen U2 som skulle över bron på 17 min är bra.
Läs gärna Sten-Rune:s länk där skrevs det kloka funderingar.Sv: Tidsfördriv TEPEZ
Som
Tomas Granlunds kloka kommentar
// Klipp
Sv:Mattekunskaper gymnasiet
2007-08-17 10:36:49 - Tomas Granlund
En viktig del inom matematiken såsom jag upplevt den är konsten att uttrycka sig på sätt som är precist, korrekt och inte lämnar utrymme för tolkningar.
Om problemet nu alltså handlar om 3 personer (klockaren, prästen och en till) -- varför pratar i så fall såväl prästen som klockaren om sig själva i tredje person? Att personer som vill verka förnäma refererar till sig själva i andra person har man ju hört talas om men...
// Klipp End
SÅP, din frågeställning var så ologiskt ihoparörd att andra skribenter fick reda ut frågeställan åt dej.. ha ha Sv:Tidsfördriv TEPEZ
fick reda ut frågeställan åt dej.. ha ha </b>
Kvalificerat djä... bullshit.
Min framställning är kristallklar för dom som kan läsa svenska och ! förstår vad dom läser.
<b>Hello Folks
I en församling i en kyrka sitter det tre (3) personer.
När Klockaren (som är en djävul på att lösa problem)
står och tittar ut över församlingen så säger han till Prästen
Jag undrar hur gamla dom är.Dvs de Tre som sitter där ute.
Jo säger Prästen "jag vet att du gillar att lösa problem
så här blir mitt Svar"
Summan av deras åldrar blir dubbla din Klockare.
Produkten av deras åldrar blir 2450.
Klockaren går in i sin kammare och tänker .
Efter en stund kommer han ut och säger;
"Det här klarar inte jag."
Då svarar Prästen "Men jag är ju äldst"
"Då så" svarar klockaren och löser problemet.
Frågan Till Dig: Hur Gammal Är Prästen. ??.
**************************************************</b>Sv: Tidsfördriv TEPEZ
Du inleder med följande fras
"Min framställning är kristallklar för dom som kan läsa svenska och ! förstår vad dom läser. "
Sen fortsätter du med "Hello Folks"
Vaaa f*n är det för svenska ?`?Sv:Tidsfördriv TEPEZ
Din analys och framställning var bra !
Misstänker att den var lånad !Sv: Tidsfördriv TEPEZ
Vad är mer logiskt idag, än att hämta lösningen på nätet. ?
Du hade ju lånat frågan från nätet :-)
Hjulet behöver inte uppfinnas två gånger.
BTW Du hade ju aldrig klarat melodikrysset utan Google, eller hur
om det inte blir ett specialkryss med bara Edward Persson ;-)