Hej. Hej, jag har för mig det handlar om att det är olika för olika enheter som kan koppla upp sig mot routern.ASUS Dark Knight RT-N66U
Nu fattar jag inte en sak med min router som är grym överhuvudtaget.
Det gäller ASUS Dark Knight RT-N66U
Vet någon om man kan välja endast 5Ghz band istället för 2.4Ghz på det trådlösa nätverket?
Måste man ha både och?
Det står nämligen inte ett ord om det i manualer.Sv: ASUS Dark Knight RT-N66U
Klippt från apples supporthemsida
2,4 GHz-radioläge
Ställ in på 802.11b/g/n
Beskrivning Den här inställningen kontrollerar vilka versioner av 802.11a/b/g/n-standarden nätverket använder för trådlös kommunikation på 2,4 GHz-bandet. Nyare standarder (802.11n) har stöd för snabbare överföringshastigheter och äldre standarder ger kompatibilitet med äldre enheter och ytterligare täckning.
Fler detaljer Routrar som har stöd för 802.11n bör konfigureras för 802.11b/g/n för maximal hastighet och kompatibilitet. Routrar som endast har stöd för 802.11g bör försättas i 802.11b/g-läge medan de som endast har stöd för 802.11b kan kvarstå i 802.11b-läge. Olika Wi-Fi-routrar har stöd för olika radiolägen, så den exakta inställningen kommer att variera beroende på vilken Wi-Fi-router som används. Aktivera stöd för alla lägen som standard. Enheter kommer då automatiskt att välja det snabbaste kommunikationsläget som vanligen stöds. Observera att val av en delmängd av de tillgängliga lägena kommer att förhindra en del enheter från att ansluta (exempelvis kommer 802.11b/g-enheter inte att kunna ansluta till en Wi-Fi-router i endast 802.11n-läge). Vidare kan val av en delmängd av de tillgängliga lägena orsaka störningar i närliggande äldre nätverk, och kan dessutom orsaka att närliggande äldre enheter stör ditt nätverk.
5 GHz radioläge
Ställ in på 802.11a/n
Beskrivning Den här inställningen kontrollerar vilka versioner av 802.11a/b/g/n-standarden nätverket använder för trådlös kommunikation på 5 GHz-bandet. Nyare standarder har stöd för snabbare överföringshastigheter och äldre standarder ger kompatibilitet med äldre enheter och ytterligare täckning.
Fler detaljer Routrar som har stöd för 802.11n bör konfigureras för 802.11a/n-läge för att uppnå maximal hastighet och kompatibilitet. Routrar som endast har stöd för 802.11a kan lämnas i 802.11a-läge. Olika Wi-Fi-routrar har stöd för olika radiolägen, så den exakta inställningen kommer att variera beroende på vilken Wi-Fi-router som används. Aktivera stöd för alla lägen som standard. Enheter kommer då automatiskt att välja det snabbaste kommunikationsläget som vanligen stöds. Observera att val av en delmängd av de tillgängliga lägena kommer att förhindra en del enheter från att ansluta (exempelvis kommer 802.11a-enheter inte att kunna ansluta till en Wi-Fi-router i endast 802.11n-läge). Vidare kan val av en delmängd av de tillgängliga lägena orsaka störningar i närliggande äldre nätverk, och kan dessutom orsaka att närliggande äldre enheter stör ditt nätverk.
En annan sida:
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/5-pros-and-cons-to-5-ghz-wi-fi-routers.html