Jaha... nu har jag stött på ett väldigt jobbigt virus! Det kallas "smartsputnik.ru", det installeras som en sökmotor i webläsare och går inte ta bort. Problemet är löst. Skönt det löste sig och stort tack för att du postade din lösning också. smartsputnik.ru
Jag kör Chrome och det går bara inte ta bort denna sökmotor då den är "låst av administratör". Det gäller min dator jag har hemma och det är jag som är administratör!
Har Googlat... det finns många tips om att använda olika slags malware... tyvärr, men ingen av dem hjälpte...
Finns även krångligare alternativ om att skriva .bat fil som ska göra succé. Denna tips har jag skippat då det inte verkar något bra, dessutom är det krångligt.
Har ni någon erfarenhet av skiten och även några tips på hur man tar bort det?Sv: smartsputnik.ru
Hittade två guider som hjälpte mig... fick nämligen göra lite av den ena guiden och lite av den andra.
1. Söka igenom registret och ta bort nycklar som har något med samartsputnik att göra.
2. Ta bort användaren från Chrome och ta verkligen bort den första användaren genom att temporärt skapa en ny användare.
3. Avinstallera Chrome OCH ta bort katalogen manuellt.
4. Anti malware program som heter "UnHackMe" letar efter alla dolda nycklar/program/strängar...
Kör man det och TAR BORT all skadlig programvara.
5. Installera Chrome på nytt så ska den där jävla skiten vara borta.Sv:smartsputnik.ru
Det underlättar för nästa person som råkar drabbas!
Hälsningar
Pelle