Ska börja med att jag inte hittade ett lämpligt forum att posta frågan i. Hej, det går att skriva ett program som kopierar filer i alla mappar och dess underkataloger med hjälp av rekursiv loop. Eftersom du gör det från en dator så gissar jag det går att mappa upp de båda diskarna. Det jag tänkte på som kan vara problem om det är väldigt många filer så har vissa operativsystem en gräns för hur många filer som får ligga i samma katalog. Ta reda på gränsen innan du börjar. Tack.... men jag löste det.... Med hjälp. Vad bra! Du får gärna berätta i tråden hur du gjorde så kan andra lära sig om detta när de söker samma typ av svar på utmaningen Eftersom jag hade sökvägarna till de fysiska filerna i en databas så exporterade jag först tabellen till excell.SCRIPT
Problematiken......
Jag har en databas med sökvägar till filer som jag vill flytta. Filerna ligger på en NAS (NAS 1).
Filerna vill jag flytta till en annan NAS (NAS 2).
Att flytta alla filerna är inga problem.. det är ju bara till att göra en backup från NAS 1 till NAS 2.
Problemet är att filerna ligger utspridda i väldigt många mappar och jag vill samla alla i en enda mapp på NAS 2.
Har sökt & sökt men hittar inget script som är lämpligt för ändamålet.
Databasen kan man ju såklart konvertera till både textfil eller excell ....
men jag hittar inget som kan flytta med dessa filformaten heller
Nu står hoppet till någon här.Sv: SCRIPT
Kör du windows eller mac?
/PellesoftSv:SCRIPT
Ganska enkelt egentligen..... fast det visste jag inte då :)Sv: SCRIPT
Hälsningar
PelleSv:SCRIPT
Att jag exporterade tabellen först var för att jag hade olika kategorier på sökvägarna och ville flytta filerna beroende på kategorierna.
I Excell filtrerade jag rubrikerna och valde att plocka ut de önskade sökvägarna för respektive kategori.
Klipp och klistrade adresserna till ett vanligt TXT dokument som senare konverterades till en bat-fil.
Koden i batfilen:
chcp 1252
xcopy "D:\GAMMALMAPP\FIL1.txt" E:\NYMAPP /-y
xcopy "D:\GAMMALMAPP\FIL2.txt" E:\NYMAPP /-y
xcopy "D:\GAMMALMAPP\FIL3.txt" E:\NYMAPP /-y
xcopy "D:\GAMMALMAPP\FIL4.txt" E:\NYMAPP /-y
xcopy "D:\GAMMALMAPP\FIL5.txt" E:\NYMAPP /-y
xcopy "D:\GAMMALMAPP\FIL6.txt" E:\NYMAPP /-y
----------
chcp 1252 - För att få med svenska tecken
Växeln /-y är för att inte skriva över filen om den redan finns i måldestinationen.
Sen finns det en massa andra växlar att använd (sök på xcopy).
I Mitt fall så skulle jag kopiera 6500 filer (strax över 65gb) som fanns i olika kataloger.....