Grälsjuk finnes... ;)
Halloj.... finns det kvar nåra stofiler här på forumet från back in the days? När det tjafsades och raljerades frekvent? //Lars G
Svara
Sv: Grälsjuk finnes... ;)
Nja, jag finns nog egentligen inte kvar. Första gången på si så där 10 som jag loggar in här? Men jag var i alla fall med back in the days. Och mycket tjafsades nog om pga mig, även om det jag skrev var högst relevant.
För övrigt känns Pelleosft som sidan där tiden har stått still :-)
Jag ser inte att den följer GDPR heller. Pelle, bryter du mot lagen?
Svara
Sv:Grälsjuk finnes... ;)
Hej Roman och Gottfridsson, välkommna tillbaka! Japp, har inte kodat själv eller varit aktiv på 10 år så visst är det så - tiden har stått stilla.
I vilket syfte tänker du på GDPR här? Ser du brister så skall det rättas till , även om jag inte ändrat koden på 10 år.
Pelle
Svara
Sv: Grälsjuk finnes... ;)
Du måste informera vilken data som samlas in om personer, vilket personen också måste godkänna, hur länge datan lagras och sen så har personer rätten att bli bortglömda, dvs att datan tas bort. Det inkluderar även eventuella backuper.
Jag är inte helt säker, men jag tror även att principen "samla in så lite data som möjligt" gäller. Man får alltså inte samla data "för att det kan vara bra att ha i framtiden".
Du får läsa mer på https://www.verksamt.se/driva/gdpr-dataskyddsregler/de-viktigaste-principerna vad måste göra, vad du kan göra och vad du inte får göra.
Vanligast är att man har något form av avtal som man specifikt får godkänna där all relevant information står.
Bryter du mot GDPR så kan böter upp till 20 miljoner euro, eller 4% av den globala omsättningen (det som är högst av dom två) delas ut.
Svara