Hello Folks Dom balsamerar all lik för föruttnelseprocessen sätter igång fort, speciellt på människor och grisar, även i nedkylt tillstånd... Det brukar normalt vara en "marinad" av naftalin (har jag för mig) som stoppar föruttnelsen snabbt och effektivt. Balsamering kan bli aktuell för att bevara kroppen om begravningen dröjer. Det är ett ingrepp som innebär att blodet ersätts med formalin.Balsamering 650 :-
Nu vill jag höra om någon är insatt i detta ämne.
Jag har tidigare skrivit att Fonus är samma rövareföretag som MS
Ingen insyn där inte. Ingen Open Sourse.
Min sambos Far gick bort för en dryg vecka sedan.Han skall brännas.
Han ligger i frysen. Fonus debiterar 650:- för Balsamering , Varför ???
Vad innebär detta. Någon som har insikt ?
Tacksam för insiktsfulla svar
Tecknar
SvenSv: Balsamering 650 :-
Hej
Beklagar bortgången till att börja med.
Enklast är väl att ta kontakt med Fonus och höra vad Balsamering innebär.
Jag kan tänka mig att det är någon typ av förberedelse innan man kan bränna kroppen.
/Anna-KarinSv: Balsamering 650 :-
Det var det svar jag fick när min farfar gick bort....Sv: Balsamering 650 :-
...och jag beklagar sorgen SvenPon. Det är alltid tråkigt och ledsamt när våra nära och kära försvinner ur den tredimensionella världen.
Fonus tar inte alls illa upp om du ifrågasätter deras specifikation av begravningsförberedelserna. Det är bara vi "vanliga" som tycker det känns pinsamt att tala om kostnader när någon ska begravas - MEN av egen erfarenhet så vet jag att dom gärna svarar på alla frågor. Vi ordnade ju med egen begravning av min svärmor i våras.
Man kan till och med själv få vara med när kroppen till den avlidne görs i ordning - hjälpa till eller bara vara närvarande.
Tänkte också på följande:
Somliga vill ju ha så kallad bisättning (att man tar farväl av den döde i öppen kista) och om det är aktuellt så är man nog tvungen att balsamera lite grand.
Stor tröst-kram till dig min Vän!