....det er svårt at alltid stava rett men kan intä PeleSoft redaktionela stab skiva betre svenska ner intevjurer presentäras har på PeleSoft....nu vil jag inte tjata mer om det men... Det finns folk med sjukdomar som gör att stavning och grammatik inte är på den högsta nivå här på PS, dyslexi, ordblindhet, reumatism samt alkoholism är sjukdomar som påverkar stavning och grammatik när orden skrivs på ett tangentbord. Själv tycker jag att man skall acceptera hur folk skriver, det är innehållet inte orden som gör skillnaden. Hoppas ni inte menar att hela Sverige ska börja skriva engelska? Svenska språket är unikt i många avseenden och det är inget vi ska förkasta, sen att det blivit så influerat av engelskan på senaste tiden beror till 99% på lathet, t.ex: Håller med föregående Tack Cougarin! Mycket intressant inlägg. Faktum är att när man kodar så bör man inte använda svenskan, det finns en väldigt primär anledning: Hej! Ytterligare ett dåligt(?) exempel på dålig svenska: Redaktionell text bör vara rättstavad. Jag skriver så tydlig kod att jag inte behöver kommentera så mycket :-D Hehe, nä, inte av lathet iaf, jag återgår ofta till min gamla kod så det är en naturlig instinkt att skriva övertydlig kod. Det är sällan jag fastnar i min gamla kod och när jag gör det är den oftast ihophackad... Hej igen. "Jag skriver så tydlig kod att jag inte behöver kommentera så mycket :-D > Försök dig på att skriva assembler så du inte behöver kommentera koden. Trash Det är VIKTIGT att språket är bra på en hemsida. Felstavningar, särskrivningar o Svengelska..jovisst men nog måtte det ställa till VISSA problem när man inte klarar av att ställa en fråga så att folk kan hjälpa frågeställaren. Jodu Juha, Jösses, skakar på huvudet. Nog för att jag kan slarva och stava fel men oftast tror jag att folk begriper vad jag skriver. Jodå, det är väldigt viktigt för en hemsidas rykte att ha bra stavning på orden. Ta t.ex. sidan itkonsulterna.nu som gjorde reklam för sin sida på forumet en gång. På den sidan var det så många sär skrivningar och dubelstavningsfel så man kunde bli tokig. Det gav inte så väldigt bra intryck, eller hur? Snö kan bli snösörja Jag tycker att om programmet man ska skriva ska vara på svenska för användaren, så ska det vara på svenska i koden också. T.ex. istället för att byta ut Faktura till Bill eller Invoice, så använder man kort och gott ordet Faktura. Jag har varit med om många gånger när jag envisats med att skriva koden på engelska, och behövt slå upp en hel massor av ord. Stava rett - Spelling right?
it's so much easier to write in plain vanilla english, especially when we reading helpfiles and do all the coding in english. It´s lovely that the softwares correct our spelling by checking up the syntax. Perhaps that´s the reason why we have difficulties to write swedish, i e the lack of an automatically syntax-checker. Duh!
Q: Why I´m writing in english?
A: All my softwares requiry to have all the instructions in their naitive language...
Cheers,
MWSv: Stava rett - Spelling right?
Rackarns, den redaktionella staben får ta sig i kragen och köra lite rättstavning.
Men ofta är det så här som det ser ut när man gör intervjuer, läser inlägg etc.
Stavning och grammatik är inte alltid rätt, sen finns det värre saker att irritera sig över, svält och krig etc...
Bummer, I think we have to check the spelling, but spelling and readning english can be as hard as swedish if youre not familiar with the language, Not to mention every young kid that dooesnt understand english that well.
Q: Why do I write in English?
A, Well, He started it ;-)
Cheers, Howdy, Hej, tjena, etc....
/Anna-KarinSv: Stava rett - Spelling right?
Sv: Stava rett - Spelling right?
"fastfood", "take-away food"
Det går ju snabbare att säga på svenska:
"snabbmat", "tamedmat"
Ofta ser man särstavning och jag mår lika illa varje gång, jag förstår verkligen inte hur folk tänker! På ett annat forum som jag är ganska aktiv på skrev en kille ett inlägg: "Tonårskris. (skall det vara särskrivet?)"
Självklart inte!! Varför i hela friden _skulle_ det vara det? Där spelar det ingen roll om man har dyslexi eller nåt annat (jag har inget emot dyslektiker, men de flesta jag har träffat på har inte alls särskilt stora problem med det. Och man ska inte fundera på om nåt ska vara särskrivet, hellre åt andra hållet: "ska det här verkligen vara särskrivet?")
www.skrivihop.nu
För att anknyta till intervjun som ämnet handlade om först:
Fel - rätt
kännde - kände
han - honom
väll - väl
utvecklingskonference - utvecklingskonferens
vart - varit
förrut - förut
faktist - faktiskt
programera - programmera
Själv lärd - självlärd
utvecklings kunskaperna - utvecklings kunskaperna
It- Branshen - IT-branschen
destå - desto
data - datorer (data är ju information)
flickvänn - flickvän
e - är
Nu kommer säkert nån gnällspik (sist jag anmärkte på nåt i den här stilen var det SvenPon ;) ) och säger att det inte spelar nån roll, men det gör det väl visst! Särskilt i en intervju på en seriös svensk hemsida!
Mvh
MolleSv: Stava rett - Spelling right?
"Svenska språket är unikt i många avseenden och det är inget vi ska förkasta"
Så använd därför svenska när ni programerar och där det så är lämpligt.
text
variabler
konstaner
funktioner
Moderna programspråk och databser klara av detta om inte, skippa dem som inte klarar.
tex idotiskt med fältnamn i en databas med "svengelsk" stavning, hur tror ni användare uppfattar detta då de går in och ställer spontana frågor mot databsen ?
I Frankrike anses det mycket viktigt att bevara sitt eget språk, men vi svenskar är för flata och accepterar direkt massa ord som inte hör till svenska språket.
Gjorde på mitten av 90 talet en ordfrekvensundersökning liknande den Sture Allen gjorde på 70 talet (vilken troligen hjälp in honom i Svenska Akademin).
Indata till min undersökning då var liknande Sture Allens, en massa tidningsartiklar. Jag använde även texter från skönlitteratur samt hjälptexter från datorsystem.
De ord jag fick från hjälptexter var massor med ord som inte kan återfinnas i någon svensk ordlista utan uppbyggnader av ord där delar av orden kommer från andra språk och ibland påhittade. Med en sådan utveckling förstörs snabbt ett lands språk.
Därför bör vi värna om vårt eget modersmål. Om inte bör vi troligen välja något som talas av störst antal människor på jorden och blir då troligen inte engelska utan snarare någon asiatisk variant.
mvh RolandSv: Stava rett - Spelling right?
Hej.
Visst är det så att svenska språket är viktigt.
Men jag tycker inte det hör hemma i programmering.
Eventuellt till kommentrer då.
Det blir svengelska hur man än gör:
Textbox minTextRuta = new TextBox();
:-)
/fredda Sv: Stava rett - Spelling right?
"Nu kommer säkert nån gnällspik (sist jag anmärkte på nåt i den här stilen var det SvenPon ;) ) och säger att det inte spelar nån roll, men det gör det väl visst! Särskilt i en intervju på en seriös svensk hemsida!"
*applåderar*
Förslag:
Klistra in texten i Word (via kommandot Edit / Paste) och kör sedan rättstavning (i e spellchecking).
För övrigt:
Skrivproblem relaterat till sjukdom är inte ämnet för diskussionen från min sida.
Cheers,
//MWSv: Stava rett - Spelling right?
Jag försöker propagera mot särskrivningar bland mina kompisar och klasskompisar.
Roligast blir det när man tillrättavisar en lärare.
/HjortenSv: Stava rett - Spelling right?
Rätt skriven kod kan oavsett ursprungssyfte användas även hos utlänningar och då är det ganska dumt att ha skrivit kommentarer och kod anpassat för lilla landet sverige, även om "ditt" företag expanderar utanför landets gränser så kan problem uppstå om man måste hyra in konsulter för kodanpassning i det främmande landet.
Det är anledningen till att jag personligen skriver all kod och även kommentarer på engelska.Sv: Stava rett - Spelling right?
För att vara ärlig så är rättstavningen i Word det dummaste påfundet i datorns historia!!!
Många "unga" som skriver helt och hållet på sin dator och kör rättstavningen i Word förlitar sig helt och hållet på att programmet skall rätta dem. Ser de ingen röd understrykning så antar de att det är OK... Word har ingen (bra) funktion för att se om man har rätt meningsbyggnad och har noll koll ifall ordet verkligen hör hemma i meningen. Många gånger har jag skrivit fel i Word och vid korrekturläsning märkt att vissa ord är helt fel men att de slunkit igenom eftersom de är giltliga ord (skrev en gång en uppsats med ordet betäckning istället för beteckning och det var pinsamt ;-) )! Sedan så klarar word inte av alla sammansatt ord utan klagar på (t ex) huvudvärk och om man då skriver huvud värk så klarar det sig...
Fram med papper och penna! Det är det enda (ända) sättet att bekmpa dåligt språkbruk i svenskan!!!!
Vid pennan
/Fredrik "Budda" Molnar
(med tv-out så jag reserverar mg för stavfel då jag har svårt att läsa vad jag skriver...)Sv: Stava rett - Spelling right?
"well ere nb pg lr finns det adv. stuff i dt oxå?"
IRC dödar svenskan, i alla fall lite.
/HjorteSv: Stava rett - Spelling right?
Kodning är standardiserad till engelsk variabeldeklaration.
Kommenterarer (Trash -skriver du alltid detta?) varierar mellan engelska o svenska.
Engelska är dock att rekommendera utifrån det argument Trash lyfter fram.
Stavningskotrollen i MS Word reducerar antal felstavningar men korrigerar inte för
felaktig meningsuppbyggnad eller grammatiska fel (däremot för ålderstigen och
byråkratisk terminologi.). Den är "dum" i det att verktyget är begränsat.
De snabba medierna, IRC mfl, uppmuntrar till ett mindre korrekt språkbruk men berikar det svenska språket med nya begrepp (med stark influens från engelskan - Ha dock i åtanke att vårt språk tidigare har influerats av holländska, franska och tyska).
Professionella lingvister ser positivt på utvecklingen av nya medier då det svenska språket utvecklas och tillförs nya ord, däremot värdesätts inte felstavningar e d.
Ett anarkistiskt språkbruk behöver inte nödvändigtvis indikera på ett begränsat ordförråd hos användarna utan kan betecknas som en revolt mot gällande standard och som en del i den rådande ungdomskulturen.
Cheers,
MW Sv: Stava rett - Spelling right?
Trash:
Jag behöver heller inte kommentarerna när jag tittar tillbaka på mina gamla projekt.
Det behöver däremot mina kollegor. Varför kan man ju diskutera.
Men jag håller med om att kommentarerna ibland tar lite för mycket plats i ett kodstycke...
Om språket:
Språket SKALL ju vara dynamiskt. Det SKALL influeras av de som brukar det. Av gamla, unga, tekniker och mjukisar.
Tycker jag ;-)
//freddaSv: Stava rett - Spelling right?
Försök dig på att skriva assembler så du inte behöver kommentera koden.
Även c, c++ (troligtvis c#) behöver massor med kommentarer om både programeraren och de som skall ärva koden skall förstå vad som är syftet.
Grundregel för all programering, förklara syftet med programmets algoritm, krav på in och utdata mm.
Enligt en undersökning (amerikansk tror jag) så finns inga program större än 75 rader som är felfria.
Utan kommentarer blir risken större att koden missupfattas av andra och vid justeringar helt "omöjliga" att få felfria.
En programmerare som inte kommenterar sin kod kan inte ägna sig åt kommersiell programutveckling där koden skall förvaltas av andra utan kan endast använda den för hobby.
Nu var ju dock inte ämnet dokumentering av kod men kände mig tvungen att ge lite bränsle till debatten.
/RolandSv: Stava rett - Spelling right?
Jag har programmerat assembler (även yrkesmässigt) på ett flertal plattformar sedan 1984, däribland 65xx, 68000 och x86. Genom att använda macron och funktioner kan man även i assembler minimera behovet av kommentarer men det är svårare än i andra språk!
> Även c, c++ (troligtvis c#) behöver massor med kommentarer om både programeraren och de som skall ärva koden skall förstå vad som är syftet.
> Grundregel för all programering, förklara syftet med programmets algoritm, krav på in och utdata mm.
Även här har du rätt, men bara till en viss grad, skriver man sin kod otydligt så behövs kommentarer för att beskriva innehållet i funktionerna, men är man tydlig i koden och följer gängse standard (företagets kodmodell) så är kommentarerna av sekundär betydelse. Funktionshuvuden behöver iofs kommenteras i större utsträckning än vad som idag sker, både av mig och andra.
> Enligt en undersökning (amerikansk tror jag) så finns inga program större än 75 rader som är felfria.
Tycker att det verkar vara en lite konstig undersökning, räknar dom den kod som utnyttjas från OS då?
> Utan kommentarer blir risken större att koden missupfattas av andra och vid justeringar helt "omöjliga" att få felfria.
> En programmerare som inte kommenterar sin kod kan inte ägna sig åt kommersiell programutveckling där koden skall förvaltas av andra utan kan endast använda den för hobby.
Där håller jag inte med dig, välskriven kod är självförklarande precis på samma sätt som psuedokod bör vara. Däremot bör syftet med funktionerna finnas med i funktionshuvudena precis som jag sagt tidigare.
> Nu var ju dock inte ämnet dokumentering av kod men kände mig tvungen att ge lite bränsle till debatten.
Det är en roligare debatt än huruvida vi stavar liksom med eller utan x.Sv: Stava rett - Spelling right?
"Det är en roligare debatt än huruvida vi stavar liksom med eller utan x."
...starta en egen tråd om det då...eller varför inte skriva en artikel om standarden och även plocka in extreme programming (XP) med avseende på kommentarer mm så blir det en dynamisk artikel att läsa (och för den delen också skriva - hehe) ...
...så kan vi andra oja oss över hur redaktionen på PelleSoft skriver....
...tycker jag...
Cheers,
MWABSOLUT
OM man känner att man inte har riktig koll på det så får man vända sig till någon som kan korrekturläsa. Eller som föreslagits: klipp & klistra till Word och tillbaka efter rättstavningsfunktionen.
Jag kan ju tex inte skriva en SQL-sträng hur som helst... då funkar den ju inte.
Tänk om inte SQL-språket (syntaxen) var rätt i böckerna - hur skulle jag då lära mig????
Många ungdomar surfar och det är VIKTIGT att de bemöts av RÄTT språk så att de inte lär in fel saker.
Vi som vuxna måste ta ansvar för Internet tycker jag!
Tack för mig (gnällspiken????=det står jag för)Sv: ABSOLUT
Klippt ur forumet på www.nordichardware.com:
"..hej jag var inne på den på länge sedan man ska kunna hämta papper för att öppna lan somt jag vet inte om dem har ändrad bara sidan men jag vet ej var inte där inne på as länge så jag har glömmt men man ska kunna hämta pappaer för att öpnna lan fast jag tog en massa papper. före ut men dem har bara legat på ett ställe hela tiden och har glömmt vart dem ligger med.. legat flera år.."
Vad ville den här killen egentligen ha hjälp med ??
/JuhaSv: ABSOLUT
Han vill hitta en sida som han varit på någon gång förut (han minns ej vilken).
Där fanns något papper att hämta hem (kanske en fil att ladda hem?)
Detta papper beskriver nog hur man öppnar LAN.
...hmmm...
Stackars Påg!
Ethár-tanten suckar medlidsamt.Sv: ABSOLUT
Till den pågen. Läs en miljon böcker och sov inte på svenska lektionerna.
/Anna-KarinSv: ABSOLUT
Jag är sådan av naturen att jag ofta irriterar mig på felstavningar, när de upprepas av flera personer. Men ibland dock utan orsak. T.ex. ordet streckkod: Jag blev så irriterad på alla som stavade fel, nåja en och annan som stavade rätt hittade jag väl. Jag tänkte att det stavades sträckkod. Många "felstavningar" senare kom jag på att det stavas ju inte sträckkod utan streckkod - skillnad på sträck och streck.
Jaja, så kan det va'
Håller med om IRC-språket.
Det är väl där ifrån alla förkortningar kommer ifrån: IRL, LOL, SKF(hmm)
Idag har det förresten snöat massor - nästan 1 dm. Efter alla positiva inlägg om snö så måste jag säga: Snö är BEDRÖVLIGT - ibland :D
/JörgenSv: ABSOLUT
Svenska kan bli svenskasörja
om vi inte vårdar vårt språk.
Alltså kräv av leverantörer till programspråk att vi ska kunna använda vårt språk vid programmering mm inkl. åäö.
tex variabel i program eller fältnamnet i en databas
Årsbehov = Arsbehov
Ändringsmeddelande = Andringsmeddelande
Färg = Farg
Sök = Sok
o.s.v.
Med vanlig halsning, RolandSv: ABSOLUT
Ibland är det närapå omöjligt att hitta motsvarigheter.
Tumregel: Kodspråk = Gränsnittsspråk
Sen är det ju en annan sak ifall gränsnittet finns på flera språk. Men: Undantaget bekräftar regeln.
/Jörgen