Hej Det kränker deras grundlag, USA har på senare tid blivit ett mäktigt politiskt missfoster utan känsla för rätt och fel. De borde genast få en motpol i form av en stark allians från den övriga västvärlden, annars kommer de att köra över oss för att slutligen våldföra sig på oss både politiskt och militärt. Om ett förenat europa är lösningen vill jag dock låta vara osagt då jag är emot centralisering av politisk makt i den formen. Hej Igen Sven, förklara lite mer, skaffa sitt eget alias pnr? Hej Hej. En provokation till civil olydnad i protest mot landets lama anti-usa aktioner ser jag det som... Hej. Hej Läs Gunnar Fredikssons kolumn i Aftonbladet idag, angående tillståndet i Amerikansk politik. Mycket intressant tycker jag... Yepp, USA har gett oss mycket Ja USA har gett oss mycket: >>Tyvärr kan jag inte räkna upp de målare eller filosofer du önskar, vilket beror på att Hej >Yepp, USA har gett oss mycket Hej igen > Om du frågar normalamerikanen vem som lämnar mest bistånd till andra länder Hej 0 :-) Visst har vi svenska tänkare, inga direkt erkända men det finns finns ju folk som Nils Ferlin och Bellman man kan ta fram. Tyvärr är svenskar lite för verklighetsnära och strikta för den typen av verksamhet så vi får nöja oss med att ha amatörfilosofer i stil med dig Sven. Uhmmmmmmmmmm. det sista i ditt inlägg platsar. Tänkare och filosof faller enligt min mening inte riktigt under samma definition och både Bellman och Ferlin var stora tänkare med djupt rotade ideer om hur livet borde sett ut och hur det tedde sig i deras ögon. Någon som kanske skulle kunna platsa som filosof är Cornelius Wreesvik (även om många inte håller med mig)... Njaaaaaaaaaaaaaaaa , det håller inte som definition. >Har Ni tänkt på det, det finns inte en enda känd kvinnlig filosof.USA kräver access till bokningslistor
"Organisationer som FBI och CIA vill kunna gå direkt in i flygbolagens
egna bokningsdatorer och se alla uppgifter bolagen har om passagerarna."
Dom är sanslösa.
Men Ok retursvaret blir att Vi skall ha samma information
om deras passagerare som fraktas på USA bolag till Europa.
Fullständig information !. Undrar vad deras grundlag säger om detta.
Den store pajasen Bush och hans administration väcker löje
/SvenSv: USA kräver access till bokningslistor
Sv: USA kräver access till bokningslistor
Just det Trash , om SAS bara kommer på tanken att bifalla
denna begäran,skall det bli ett regeringsingripande,snudd på
att driva kampanj för folkomröstning.
I det här sammanhanget ser Vi hur sårbara Vi är med våra
personnummer.Det är ganska skrämmande att se,vid lite
eftertanke hur personnummerna leder till otillbördig insyn
i varje människas privarta görande och låtande.
Tänk på all skit som sammlas hos UPC , fattar inte hur detta kan fortgå.
Då kommer någon "nisse" att svara, har man inget att dölja har man inget
att förlora.Intregitet Intregitet Intregitet är heliga ord.
tycker Sven som tänker efter före.
Därför skall Ni göra civilt motstånd när någon i skrift frågar efter personnummer.
Ta hem mitt prog . Programarkivet:KontrollSiffra PersonNummer mfl. och tillverka Ert eget alias pnr , att användas
när Ni otillbehörigt blir utfrågade om pnr.Användesn med omdömme på egen risk.
Läs Programarkivet:KontrollSiffra PersonNummer mfl. och använd din fantasi.
Sven:
Nä, jag tänker aldrig ange fel födelsedata till myndigheter eller företag.
Not fair.
Finns det verkligen inga andra sätt?
Uppmanar inte du till urkundsförfalskning??
//freddaSv: USA kräver access till bokningslistor
Usa är bra till mycket, för ärligt talat så skulle mycket av det vi tar för givet idag inte finnas utan att Usa's framgångar inom flera områden varit så stora, men det ger dom ingen rätt att bete sig som dom vill. Sv: USA kräver access till bokningslistor
Mmm, jag håller med... Det är vi, folket, som skall säga vad vi tycker. Inget snack om det.
Men det måste väl finnas andra sätt än civil olydnad...
//freddaSv: USA kräver access till bokningslistor
>Uppmanar inte du till urkundsförfalskning??
"Användes med omdömme på egen risk."
Skrev jag.Det finns hur många sidor man går in på som
skriver att dom vill ha personnummer , ge dom ett så dom blir glada.
Till myndigheter blir det en annan sak.Sen är det knappast straffbart att
skriva fel.Jag skriver ofta fel när någon ber om mitt personnummer.
/Per HultqvistSv: USA kräver access till bokningslistor
- Knark
- Maffia
- Dokusåpor
- Krig Korea, Vietnam mfl
- Skräpmat
- Råkapitalism
...listan kan göras hur lång som helst på dåliga saker...
Nämn minst 2 stora tänkare /filosofer
Nämn minst 2 stora målare
...som kommer från USA....
När några tusen dör i terrorattentat i USA ska vi i västvärlden visa vår sympati på olika sätt - Hur många har dött under de senaste 40 åren världen runt av USA "terror"-politik. Vilka sörjer alla människor som har dött av amerikanska vapen runt om i världen och vilka sörjer alla de barn som dagligen dödas i USA av andra barn....
Nu är de världspoliser och har fått "security in absurity" på hjärnan samt en "excuse" för att styra världen...
Amen
MWSv: USA kräver access till bokningslistor
- Mitt operativsystem (teknik/IT hade inte varit där den är idag utan USA)
- Kapitalism (vad är fel på det?)
- Många av våra tids bästa filmer kommer från USA (detsamma med böcker, de har/har haft sina stora författare...)
- Knark = knappast typiskt amerikanskt, visst använder en del amerikaner droger, men de var knappast först eller värst
- Maffia = Maffian som du säkert vet härstammar inte heller från USA
- Krig = Har inte visat tillräckligt hur de ångrat Vietnam? Tror de tänker sig för lite innan de uttalar sig om saker de inte är helt säkra på idag...
- Dokusåpor = Finns i många länder runt om i världen och folk har visat stort intresse för dessa "skräp"-program, men det beror ju på att folk tittar på sådant de tycker är bra, något fel med det?
Tycker nog att det är dags att lyssna lite mer på vad USA har att säga, de kan ju inte ha helt fel i allt. Nordkorea HAR ju faktiskt kärnvapen som USA berättade för ett antal månader sedan, och de förvarnade ju faktiskt för Bali-bomben...
Tyvärr verkar du vara ännu en i raden som har förutfattade meningar om det stora landet i väst, har du ens varit där, eller grundar du dina åsikter på medias vinkling och program som Ricky Lake och Jenny Jones?
Ska vi vara kritiska kanske vi inte ska lämna vårt eget land utanför? :) Vad Sverige gett oss:
- Skyhöga skatter (hjälper det? :P)
- Usel vård
- En invandringspolitik som till och med invandrarna skrattar åt
- Usel kriminalvård (tre år för dödsmisshandel av litet barn, vart är VI på väg?)
- Skolpolitik (vi har många skolor i Sverige som har usla lokaler, bristfälliga lärare och ordningen i skolorna är inte alltid den bästa...)
- Kriminalitet (ökat oerhört mycket de senaste åren...)
- Låga löner (vet du vad en sjuksköterska(kvinnlig) tjänar i månaden?)
- Sjukskrivningar till överdrift
- Överfyllda dagis (minns inte väntetiden i Malmö för att få sitt barn på dagis, men den var lååång)
Vill du ha mer så säg till.
Kanske dags att utvandra?
Tyvärr kan jag inte räkna upp de målare eller filosofer du önskar, vilket beror på att mitt intresse för dessa båda ämnena är minimala...
/MichaelSv: USA kräver access till bokningslistor
>>mitt intresse för dessa båda ämnena är minimala...
För böveln - Ansträng dig!
Kultur berikar vår tillvaro och då är det inte patetiska actionrullar eller kiosklitteratur än mindre klotter som avses.
//MWSv: USA kräver access till bokningslistor
Fair Play : >Nämn minst 2 stora tänkare /filosofer
Kan du nämna någon svensk ? (Det finns ingen erkänd).
Konstigt Vi har många bra författare men ingen Filosof.
USA kör med sina 200 år gamla guldplattor (Mormoner) , patetiskt
USA står för United State of Bluff
/Sven
>- Knark
>- Dokusåpor
>- Skräpmat
Sånt som gör livet lite roligare, helt enkelt ;-)
>Nämn minst 2 stora tänkare /filosofer
John Dewey? Ralph Waldo Emerson? William James? Noam Chomsky?
>Nämn minst 2 stora målare
Gilbert Stuart? John Singleton Copley? Mary Cassatt? John Singer Sargent?
MSSv: USA kräver access till bokningslistor
Som amatörfilosof så är jag helt övertygad om att man
i historieböcker om 500 år kommer att analysera , varför gick USA under.
Precis som rommariket en gång i tiden.
Dom saknar kultur
Dom saknar utbildning, "helt enkelt dumma i huvudet"
Dom tror att världen cirklar kring deras land.
Dom har överhuvudtaget inte kvalificationer att klara enkla kriser inom deras eget land..
Tjocka och feta är dom ,kärringar som är blåa i håret och alla andra som har ett annat
språk och kultur är "foreigner, alien" .Kvinnosyn /Mamma ---hypocrite
När dom kommer hit till mig och gästar kallar dom mig för "foreigner"
Dom har normalt ingen aning hur man använder kniv o gaffel
Sitter och "slabbar" i sig med gaffel eller sked, kultur kan dom inte stava till.
Om du frågar normalamerikanen vem som lämnar mest bistånd till andra länder
per kapita , så svarar han att det är USA. Sanningen är att dom ligger sist
bland 24 av de sk. utvecklingsländerna,Sverige inräknat.
Med hopp att detta inlägg kommer översatt in som en insändare i Washington Post
/Ohoooooooo så skönt SvenSv: USA kräver access till bokningslistor
> per kapita , så svarar han att det är USA. Sanningen är att dom ligger sist
> bland 24 av de sk. utvecklingsländerna,Sverige inräknat.
Det spelar ingen roll vad du frågar genomsnittsamerikanen, USA är bäst på allt, men om du däremot talar med dom som har en högre utbildning och jobbar internationellt så är medvetandet om att Usa's storslagenhet är en illusion som enbart amerikaner och deras närmsta granne Mexico tror på...
Precis som i alla stora länder folk det folk av alla sorter....
Appropå tänkare och filosofer så tycker jag personligen att folk som Benjamin Franklin, Bell samt Abraham Lincoln borde passa in på den beskrivningen trots att de inte gjort sig kända för sina filosofiska tankar.Sv: USA kräver access till bokningslistor
>Appropå tänkare och filosofer .
Har Vi någon svensk ? förutom jag
Appropå filosofi så läste jag dett utdrag (saxat från en tidning så det _kan_ vara en myt):
Ett filosofiprov skulle genomföras och enda frågan var:
Är detta en fråga?
En av de kvickare elevernas svar var:
Ja, men enbart om detta är ett svar.
Tänkvärt?Sv: USA kräver access till bokningslistor
Ingen av de nämnda är filosofer,nu får Vi definiera filosof.
Vi kan börja med Aristoteles.Gallilei var nog en filosof,Kopernicus var inte filosof.
Filosofin lever i betraktarens öga som jag ser det...Sv: USA kräver access till bokningslistor
Skall skapa en Filosoftråd så får Vi se var Vi hamnar.
Har Ni tänkt på det, det finns inte en enda känd kvinnlig filosof.
Inte? Det finns väl flera stycken. Forntida exempel är t.ex. Hypatia, Hipparchia och Sapfo. Bland de mer nutida kan nämnas Ayn Rand, Simone de Beauvoir, Iris Murdoch och Mary Wollstonecraft (mor till Frankensteinförfattarinnan Mary Shelley).
MS