Jag har sett ett samband mellan musik-intresse och programmering som jag förundras över. Vi är 6 st programmerare på mitt jobb och alla spelar antingen ett instrument eller t.o.m. i en orkester. Jag har lirat "fyrsträngat" i dansband på 70-talet Kul...Själv lirar jag helst Gitarr (akustisk) och gärna då åt Jazz-Fusion-hållet. Å jag spelar också gitarr - både 6 och 12 strängad. Kan till å med dra några låtar på dragspel (knapp-spel) - men det är nog en slump. Däremot tror jag mer att måla/teckna/design stämmer mer in på programmering än musik. Själv älskade jag Lego när jag var liten, jag hatade modeller för de var så begränsade... I övrigt så spelar jag inga instrument och målar / ritar inget... >I övrigt så spelar jag inga instrument och målar / ritar inget... > <b>Undrar bara om fler har tänkt på detta samband eller rentav är i samma sits ?</b> Hej. här är en länk relaterad till ämnet: Att det ännu inte har kommit något inlägg med andemeningen: "att programmera är att skapa" förvånar mig faktiskt en hel del. spelar gitarr - helst rock! "Programmera är att skapa" Jag har spelat piano sen 1961 och brukar säga att där grundlades min tangentbordsvana. Förutom programmering och musik är jag en inbiten cineast med ca 850 titlar i videohyllorna. De tre intressena har det gemensamt att det kräver hela ens uppmärksamhet. Filmtitteriet kräver dock inte särskilt mycket medverkan, som data och musik men man kan ju alltid (som jag) skapa en egen databas bara för att hålla reda på det hela och utveckla VBA-kod för att publicera filmdatabasen som hemsida. Hmmmm.... HejMusik & Programmering !..
Undrar bara om fler har tänkt på detta samband eller rentav är i samma sits ?
/JuhaSv: Musik & Programmering !..
å är dessutom ägare av en "moraklocka", bl a.
(...basist, m a o)
/ChristerGbgSv: Musik & Programmering !..
Har spelat både trumpet,tvärflöjt,bas,trummor och ibland idiot på fester....men sånt får man ta :-)
Håller mig till gitarren nu o önskar bara man hade nån o spela med ( spelade i ett rockband på 80-talet ). skulle vara kul o se vad man har kvar.
/JuhaSv: Musik & Programmering !..
Men som jag brukar säga "Programmering är att leka med Lego, fast som vuxen".Sv: Musik & Programmering !..
Jag är nog undantaget som bekräftar regeln...Sv: Musik & Programmering !..
Jag är en djä... på att spela på kamm.
Och gör tavlor lite då och då
/SvenSv: Musik & Programmering !..
Jag är nog ett bevis på samma samband, fast motsatt! :-)
Jag spelar inga instrument och jobbar inte heller med programering, utan som tekniker!Sv: Musik & Programmering !..
Jag har spelat trummor och gitarr, innan jag började med programmering.
Gör det inte längre. (Ibland för barna!)
Däremot samlar jag fortfarande på gitarrer :-)
//freddaSv: Musik & Programmering !..
http://www.donkboy.com/pages/hacker-howto.html
läs under rubriken "Points For Style"
//TobiasSv: Musik & Programmering !..
Oavsett vad man gillar för musik, så verkar det som man antingen själv är intresserad av att skapa musik, eller av "skapande i allmänhet". Själv har jag varit intresserad av att göra musik i varje sorts musikstil jag varit involverad i, och i varje enskilt fall har jag känt att det inte varit stor skillnad mellan det jag tänkt om musik och programmering.
Nåväl... jag e väl inte helt nykter, men det jag tycker e bara att det definitivt inte är ovanligt att intresse av musik följs av et programmeringsintesse...
/NiklasJ anssonSv: Musik & Programmering !..
extraknäckte som gitarrlärare när jag gick på gymnasiet...
började nyligen spela i band igen - http://listen.to/tremorsSv: Musik & Programmering !..
Poängen är väl ändå: Att skapa kod är konst!
För lite riktig konst kan ni besöka:
www.scene.org
Ladda t.ex. hem:
http://www.scene.org/file.php?file=/parties/2000/mekkasymposium00/in64/h7-final.zip&fileinfoSv: Musik & Programmering !..
Sv: Musik & Programmering !..
Det gäller även mig.
F.d. elbas-spelare i olika jazz/rock fusionband.
(är helsåld på denna musikstil)
Ägde då en mindre 8-kanalsstudio som man nästan
bodde i. Numera är studon såld och min Fender JazzBass
från 1962 ganska orörd.
Kan faktiskt inte låta bli att programmera
ljudorienterade program.
/WSv: Musik & Programmering !..
>Räknas skinnbanjo? *LOL*
Klart att det är bra då kan man koncentrera sig på sånt
som är intellektuelt,naturen har fått sitt. 0:-)
Programmeringsflickorna kan kanske lära sig spela cittra
för att få upp koncentrationen.
/Sven