Bah...så fan heller..=) Problem med att sova?? För min del vill jag inte slita mig från datorn och gå och lägga mig. Man ska vara försiktig med att uttala sig i frågor där källan är en dagstidning men i det här fallet är frågan så intressant att jag gör ett undantag. Jag undrar om inte de japanska forskarna missat orsak och verkan, att de uppfattar rastlöshet och sömnsvårigheter som ett resultat av dataarbete när det i själva verket i många fall är tvärtom, nämligen att dataarbete, gärna nattligt sådant, lämpar sig alldeles utmärkt för dem som har sömnproblem, dvs att sova när "sociallimpan" anser det lämpligt och att människor med dessa s.k. problem gärna väljer dataarbete, ofta på nätterna därför att det inte är störande, det är relativt billigt som hobby, man blir stimulerad av sin egen utveckling och man slipper vaka nätterna igenom med sura TV-serier på Kanal 5 eller med en till bok förklädd nödlösning. Sen blir man duktig på data men de personliga faktorerna blir kvar, tex sömnsvårigheter. Tycker allihopa här verkar ha missat att det i sådana här fall handlar om en "ökad risk" och inte ett absolut samband. ALLA som jobbar med datorer kommer inte drabbas av sömnproblem m m, men det kan finnas en ökad risk att man gör det. Sv: Nyhet? Nyhet.
Jag sitter minst 6-7timmar varje dag, och känner mig inte deppig eller har sömnproblem.
Pappa kom in med den där texten igår på mitt rum och jag läste, sen kastade jag pappret och sa: så fan heller!!
givitvis säger pappa att det är jag(deppig och har problem att sova)..och bläää orkar inte tjafsa med honom
/bjSv: Nyhet? Nyhet.
Sv: Nyhet? Nyhet.
Sv: Nyhet? Nyhet.
Samma sak med kaffe, potatischips och allt annat som "är cancerframkallande"...vi får inte cancer av en påse chips, men risken ökar en aning...
Det största problemet är dock att massmedia, speciellt då kvällstidningarna, inte kan hantera forskningsresultat. Om de förstod vad de läste så skulle de inte slösat bort löpsedlar och mittupslag på chipspåsar...
/Per Hultqvist