3 upphöjt till 2. 2'an i H2O anger ju bara att det är två väte atomer i varje vatten molekyl. Är ju ett skrivsätt ingen matematisk operation. Känns in vheller vid någon matematisk operation som är utformad så. Precis, det är ett kemiskt begrepp, hör inte till matematiken. Det VERKAR ändå som om det inom matematiken skrivs sådär... >"då är basen 3 och 2:an kallas exponent." <b>Jag har framför mig ett papper där det talas om aritmetiska operationer och så kommer en lång harang med NU förstår jag. och plötsligt så blir texten jag läser BEGRIPLIG (för det finns massor av såna där nedsänkta siffror).Bas och exponent.... men ?
då är basen 3 och 2:an kallas exponent.
...men om man ser ett tal där "exponenten" är placerad nedanför basen (som i tex H2O)
vad kallas då den för?
hmmmm... Om man bara visste vad det kallades för kunde man ju börja söka information för att lära sig räkna ut sådana tal.Sv: Bas och exponent.... men ?
Men då har jag bara läst tom C matte på Gymnasiet. ;o)Sv: Bas och exponent.... men ?
H2O (Kan med html skrivas H<sub>2</sub>O) räknar antalet H-atomer.
H2O+2 (Alltså H<sub>2</sub>O<sup>+2</sup>) avser den molekylära laddningen.
Wow, vad mycket jag kan, trots IG i kemi A (om det nu var rätt) ;)Till Molle och Andreas
Jag har framför mig ett papper där det talas om aritmetiska operationer och så kommer en lång harang med
A2(N) A3(N)
...eftersom det inte går att skriva siffrorna härovan nedsänkta så hoppas jag ändå ni förstår hur jag menar.
Om ni tänker er att det stod A upphöjt till 2 (N) - men att 2:an istället är nedsänkt.Sv: Bas och exponent.... men ?
bas? mantissa heter det väl?Sv: Till Molle och Andreas
A2(N) A3(N)</b>
Den nedsänkta siffran här talar vilket tal det är i ordningen, ett index helt enkelt, det är ingen matematisk operation.
/JohnaTACK till Johan D --- du har löst mitt problem + lite till haha
Då fattar jag plötsligt och en hel värld öppnar sig nu för mig....
Jag förstår alltså nu att den engelska texten talar om en stack (en array av något slag) och att de nedsänkta siffrorna nu hänvisar till olika "celler" inom stacken. Att olika saker flyttas om med hjälp av diverse kommandon som skrivs.
NU kan jag gå vidare och tackar för att du fick mig att se detta klart.
Programmering och matematik är ju språk, precis som tyska, svenska, engelska osv.
OM man inte kan alla bokstäverna, grammatiken osv så kan man lätt bli avskärmad från helhetskunskapen. Det blir som om man är analfabet eller dyslektiker - man uppfattar endast brottstycken och får ingen helhetsbild.
Jag FÖRSTÅR nu om t.ex dyslektiker känner sig "dumma" och inte vågar fråga om saker. Man är ju rädd att uppfattas som "dum" eller ointelligent (för vissa människor HAR en sådan attityd här i livet - det stöter vi på lite då och då).