En del av er har säkert märkt att jag har tjatat om Criomera ett tag, Tråkigt om de är taskiga , men jag vet inte om jag tycker att det är så rätt att straffa företaget (genom sidan) för att någon av de anställda gjort något. Om din hämnd var att göra en tråkig site utan vilja och lust. Om du ville att din hämd skulle vara att jag nästan somnade framför den. OM du ville att hämnden skulle bli att jag inte snabbt kunde få reda på vad företaget gjorde. Vill du att din hämnd skulle vara att andra webbdesigners inte skulle bli imponerade. Skulle du dessutom vilja att din hämnd skulle vara att företaget nite kan ge djupare information.... Hämnden var sidan som låg uppe fram tills imorse nångång. Skulle du inte kunna polisanmäla den som skurit bort märket och munnen på din Batman-gubbe? Dyp vandalism eller liknade. >Kanske lite dumt att sabotera deras sida för det. Det äre väl olagligt? <b> >Varför förstör du för hela företaget isf? För det gör du väl när du lägger ut en sådan sida? Jag blev hotad med polisanmälan för att jag ändrade Två saker har skett: någon har förstört din egendom och du har mixtrat med företagets hemsida. Från juridiskt synpunkt är den första handlingen klart olaglig och straffbar. Bevisfrågan och polisens bristande resurser ändrar inte detta faktum. Din handling torde också vara olaglig och förenat med risk för skadeståndsskyldighet. Så långt juridiken. De handledare vi har hade inte sagt att sidan var skolans egendom. VA!!!!!!!!! Måste nog klargöra hur det ligger till med företaget. men är det ett juridiskt riktigt företag? hb eller ab? Det är nog inget juridiskt riktigt företag. Men dom äger inte det du gör... som sagt , om det är skolarbete så äger de ju inte det du gör , det är ju ditt och bara ditt. Då är det dax att klargöra litegranna: men att göra hemsidor ingår väll inte i skolans verksamhet? > <b>och eftersom han inte STULIT sidan , den fanns väll kvar på disken eftersom de fickupp den igen , så är det väll knappast stöld?</b> Visst har du rätt i dina två sista påståenden, men som rickardd säger, skadegörelse..."Bara en plojgrej"
men det är slut på det nu. Anledning är...
En kompis besökte mig på kontoret på tisdagen, efter ett tag skulle han ner och röka,
jag följde med. Vi var borta kanske fem-tio minuter och när vi kom tillbaka så hade någon
skurit bort märket och munnen på min Batman-gubbe som jag hade tejpat fast på skärmen.
Ingen, som var där, ville känna till något och dom hade självklart inte gjort något.
Efter att ha frågat tre, av nio, personer så bestämde jag mig för att helt enkelt strunta
i att vara kvar. Jag plockade ihop mina saker och gick till stället där handledarna och tre
av dom andra på Criomera satt.
"Jag kommer inte att komma hit nån mer gång"
"Va?"
"Jag gillar inte att bli behandlad så respektlöst"
"Va?"
Jag berättade då om vad som hade hänt
VD:n, Andreas sa då, "Det var bara en plojgrej"
Jag svarade inget på det utan blev mest ännu mer förbannad
så jag önskade dom bara lycka till och sen gick jag min väg.
Jag bryr mig inte så värst om hur "missbildad" Batman ser ut nu utan
det var att jag inte kunde lämna min dator utan att någon skulle fram
och sabotera. "Plojgrej" my ass.
Om ni kollar på www.criomera.com nu så ser min "plojgrej" till dom.
(om sidan mot förmodan inte skulle ha en skrikig bakgrund så har dom
upptäckt min "plojgrej" och ändrat tillbaka.)Sv: "Bara en plojgrej"
Synd att de inte har vett att uppskatta dig för det jobb som du gjort åt dem.
En skämt skrattar man åt, om man själv inte skrattar åt det så är det inget skämt.
/Anna-KarinSv: "Bara en plojgrej"
(förutsatt att det inte var vd'n själv då eller på hans order)
det tycker jag är lite som om en ica anställd skulle smeta kusar på äpplena i affären för att en annan anställd varit taskig..
bara en tanke...
//RogerSv: "Bara en plojgrej"
DÅ HAR DU LYCKATS!!! ;-)
Personligen brukar jag spåra upp den berörda motpartens barn och snömula dem till dem gråter om man inte respekterar mitt arbete :-)
Allvarligt skojat: Man kan bara inte anta att du skulle tycka att det var en "plojgrej".
För övrigt tycker jag bättre om BatGirl (I form av Ms. Silverstone).
Kick then ass of the mass!
//Mikael.NETSv: "Bara en plojgrej"
Nu har dom lagt upp den riktiga sida, varav jag har gjort 90% på.
Det roliga är att om jag fortfarande skulle ha varit kvar där så skulle
texterna varit annorlunda.
Jag tänker, trots att jag har login och lösenord till servern, inte göra något
mer. Jag straffar inte alla för det en eller flera gjorde. Tvivlar starkt på att
alla på Criomera var med på att göra "plojgrejen".Sv: "Bara en plojgrej"
Inte för att jag tror Polisen skulle ta det så seriöst.
Men vem vet. Det kanske är en blivnde psychopat som vanaliserat din arbetsplats.
Brukar inte det skära ut bilder och sånt?
Jag tycker du gjorde rätt i att sluta.
Om man accepterar sånt beteende kommer man bara bli överkörd.
Helst om VB inte ser alvaret i det.
Att förstöra är inte kreativt.
Kanske lite dumt att sabotera deras sida för det. Det äre väl olagligt?
Starta istället en Hata Criomera sajt.
Registrera sidan på alla populära sökmotorer så den är det första som kommer upp när man söker på Criomera. Får vara försiktig vad du skriver. Var ärlig och berätta vad du tycker. För sina åsikter får man ju publicera utan at var olaglig
Det kan det ju inte göra något åt heller.Sv: "Bara en plojgrej"
Jag tar mig ju inte in på servern på ett obehörigt sätt så det är nog bara
"moraliskt fel". Jag har inga flera planer på att ändra eller lägga till nåt på sidan.
Att göra en Hata Criomera-sida känns lite onödigt och slöseri med tid.
Jag har bara saker emot personen som skar sönder Batman, ingen annan.
Vid elva ska jag prata med min klassföreståndare/mentor om vad jag ska
göra på min praktikperiod, förmodligen kommer jag sitta hemma och arbete
med en sida och mitt projektarbete. Kanske blir det så att jag seriöst försöker
lära mig ASP.Sv: "Bara en plojgrej"
Att göra en Hata Criomera-sida känns lite onödigt och slöseri med tid.
Jag har bara saker emot personen som skar sönder Batman, ingen annan.
</b>
Varför förstör du för hela företaget isf? För det gör du väl när du lägger ut en sådan sida?
Peter.Sv: "Bara en plojgrej"
Jag skrev att jag _inte_ skulle göra en sån sida.
Men nu är jag ändå tillbaka på Criomera, endast för att slippa att bli polisanmäld
och utslängd från skolan.Sv: "Bara en plojgrej"
på sidan. Det skolan inte hade sagt när vi började var
att allt som skapades här var deras, fast vårat ändå.Sv: "Bara en plojgrej"
Moraliskt sett, att hämnas, hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Det är i de flesta fall också olagligt. Det kallas att ta lagen i egna händer och kan i förlängningen bara leda till diktatur eller gangstervälde och där kommer det också att finnas lagar som förbjuder att ta lagen i egna händer. Vanliga människor har inget att tjäna på dikatur. Det är ett samhällssystem som är förtryckande och inte särskilt kreativt och som därför inte kan producera välstånd åt sina medborgare.
Känslomässigt kan jag förstå dig. Hur förnedrande är det inte när någon kommer åt en och folk skrattar år en bakom ryggen? Hur kan man då handskas med sådant utan att hämnas? Det undrar jag egentligen också. Klargörande va? Man måste jobba med sina känslor och göra sig mindre beroende av dem som jävlas med en. Undvik dem om möjligt. Tala om problemet med dina vänner och på Pellesoft. Som saken nu ligger till har du hamnat på pottan och dom som skar sönder din Batman kan skratta en gång till. Det var väl inte vad du ville när du mixtrade med hemsidan?Sv: "Bara en plojgrej"
Något jag har svårt att förstå att det är.
Tydligen är det så att allt vi skapar där är skolans.
Hade jag vetat om detta hade jag inte ändrat på sidan.
Man skulle kunna kalla det för hämnd, men jag kallar det
för att svara med samma mynt, en plojgrej helt enkelt.
En sådan jag blev utsatt för.
Nu verkar det iofs som att det har lagt sig.
Jag måste jobba där annars åker jag ut från skolan
och får en polisanmälan på halsen.Sv: "Bara en plojgrej"
Du är inte anställd av skolan
Du kan inte krävas göra arbete åt skolan som görs åt ett annat företag.
jag skulle anmäla skolan direkt till någon myndighet.
Ska dom tjäna pengar på det du gör?Sv: "Bara en plojgrej"
Det är så att jag har praktik nu, och dessvärre fick jag inte nån plats
på nåt företag. Därför "skickades" jag och nio till ett kontor för att få
reda på vad vi skulle göra på praktiken. Det visade sig att vi skulle
starta ett företag, som inte fick tjäna pengar, och där skulle vi serva
datorer som lärare skickade, göra hemsidor åt mindre företag/föreningar, etc.
Vi valde sen att starta ett UF-företag av det hela så att vi fick tjäna pengar.Sv: "Bara en plojgrej"
om det inte är det så kan du ju inte bil polisanmäld , då finns det ju inget företag som varken äger sidorna eller kan göra anmälan...Sv: "Bara en plojgrej"
Men tydligen så "kan" skolan polisanmäla mig för det är skolans
egendom, skolan tycker tydligen inte att det hör till saken att vi på
Criomera själva betalade för domänen och serverplatsen.
Till er i Uppsala med barn som funderar på att gå på Boland,
avråd dom. Välj Fyris istället.Sv: "Bara en plojgrej"
Det du gör i skolan är bara ditt och ingen annans...
Gränsfall till "olagligt utnyttjande av arbetskraft" eller liknande
Skulle kontakta skolverket och be om deras åsiktSv: "Bara en plojgrej"
det enda de kan klämma åt dig för är väll att du publicerat något på skolans server utan lov ... Sv: "Bara en plojgrej"
1. Allt producerat material som går att upphovsrättskydda och produceras under:
a) skoltid
b) inom ramarna för en arbetsmarknadsutbildning (eller motsvarande)
c) inom alla former för kommunalt styrd sysselsättning
d) arbetstid
utan speciella avtal såsom praktikant-avtal t.ex. är material som företaget, kommunen, skolan eller arbetsförmedlingen (i vissa fall kurssamordnaren) har äganderätt till under förutsättning att de inte är så kallade A-uppfinningar.
En A-uppfinning definieras så som att den inte ligger inom ramarna för verksamheten även om konstruktionen ligger inom ramarna, dvs om du jobbar på saab och skapar en motor med en ny insprutning och kommer på hur du kan få motorn att gå på vatten i stället för bensin är det (i allmänhet) din uppfinning.
Vidare finns AB-uppfinningar, dessa är sådan som marginellt kryper utanför ovan nämnda ramar, t.ex. du jobbar med en prestanda motor men kommer på hur du kan få den att gå 10 mil per liter bensin, då råder en delad äganderätt.
Slutligen B-uppfinningar, dessa är sådan som man är anställd för att skapa.
Detta har jag fått omtalat för mig i en liknande fråga när vi fick material stulet av en utbildningssamordnare som vi vid ett senare tillfälle valde att stämma.Sv: "Bara en plojgrej"
och därmed borde väll det isåfall vara en a-uppfinning???
och eftersom han inte STULIT sidan , den fanns väll kvar på disken eftersom de fickupp den igen , så är det väll knappast stöld?
och vad de publicerar på SIN domän har väll knappast skolan med att göra?Sv: "Bara en plojgrej"
Jag tror snarare man kan rubrisera det som skadegörelse!Sv: "Bara en plojgrej"
Dock så kan att skapa hemsidor ingå i skolans aktiviteter (= ge en elev utbildning inom området html).