Jag har just upptäckt stöld av (minst) en sida jag har gjort. Den är inte officiellt publicerad ännu, men det är klart min sida. Jag har tagit en skärmdump av den ikväll som bevis och den visar klart och tydlige att den är en kopia av den sida jag ursprungligen har gjort. Detta skulle vara intressant att få reda på även för mig, jag har nämligen råkat ut för exakt samma sak då det var några som stal min och min polares sida, dom tog allt rakt av och suddade ut copyright texterna. Ett (lite argt) mail till dom gjorde att dom tog ner sidan och gjorde en egen men skulle vara intressant att veta vad som gäller när sånt här händer. Jag råkade ut för stöld av hemsida för ett tag sedan. Jag gjorde som du gjort dvs jag kontaktade de som stulit sidan. Jag tog i med ganska hårda tag direkt och helt enklet hotade med att kontakta deras ISP för att få dem nedstängda om de inte plockade bort materialet. Resultatet....2 timmar senare fanns inte någon stulen site kvar. jag är tyvärr rädd att behöva säga att du kommer nog inte kunna få någon ersättning för det material som kopierats. Anledningen är att bevisföringen ligger på dig att ingen annan skall ha kunnat göra en exakt likadan layout, text osv. Tack för era synpunkter! http://www.svanstrom.nu/main.php?id=2&domain=domän.se Finns en väldigt bra sida där man kan kolla upp det mesta om en domän. Kolla: network-tools.com. Delrapport: till TeammjlStöld
Förra året gjorde jag en webb för en årlig konferens, som flyttar från ort till ort i Sverige. Den sida jag har sett idag är en prislista, från vilken man anmäler sig/beställer artiklar (utställning, matkuponger, deltagande i program m m) till konferensen. I bakgrunden ligger en databas som sedan används för fakturering.
På varje sida finns en copyright-text.
I saken ingår att vid förra årets konferens erbjöds årets arrangörer att ha en dialog både med mig och förra årets arrangör, vilket de inte utnyttjat. I erbjudandet ingick givetvis inte att de skulle få ta mina sidor.
Steg 1 är givetvis att kontakta ansvarig på plats och även det riksförbund vilket ytterst ute är ansvariga, vilket jag har gjort.
Steg 2 är förstås att invänta svar.
Finns det någon med liknande erfarenheter här? Jag förstår att jag kanske behöver juridisk hjälp, men frågan är vad kan jag göra själv innan dess?
Det lär inte vara svårt att bevisa att sidorna är mina från början. Kan jag kräva skadestånd? Hur ska jag i så fall sätta ett sådant belopp?
Vore tacksam för alla råd och tips...Sv: Stöld
Sv: Stöld
En annan gång fick jag bilder "stulna" trotts att de var tydligt märkta med copyright osv. Den gången brydde jag mig inte ens om att kontakta personen som hade hemsidan utan jag kontaktade ISP:n direkt och ISP plockade bort och stängde av killen.
Däremot så har jag gjort ett par sidor till en kommuns hemsida men pga att jag då inte angav vem som gjort sidorna så har jag inte kunnat komma åt dem när de har ändrat på innehåll samt använt bilder till andra sidor.
/JSv: Stöld
Om vi drar en parallell till programkod så är det ju faktiskt så att om vi skulle samla ihop 100 programmerare som skulle skriva ett program och vi visade hur resultatet skulle vara rent principiellt (grafiskt i ditt fall) så skulle säkert 20-30% göra samma lösning. Det är därför det är så väldigt svårt att kunna vinna sådana fall.
Som de övriga säger här - om dom vet med sig att de varit olydiga så kommer dom ta bort det material de kopierat till dig väldigt fort. Mycket mer än förbannad kan du inte bli tyvärr. Att rubricera ett mål med kopiering, stöld och skadestånd blir som sagt svårt.Sv: Stöld
Det är för bedrövligt att behöva konstatera att de gör så här! Och framförallt när de erbjudits hjälp, de vet vem jag är, de vet att jag vet vem de är - detta kommer ju att internt i organisationen bli en fläck som alla kommer att känna till.
Jag förstår nog att jag inte kan få någon ersättning, men jag skulle kunna vilja hota...
Förresten - hur kan jag se vem som är deras ISP? De har en egen domän.... Sv: Stöld
Byt ut domän.se tilld en domän du vill kolla...Sv: Stöld
Sv: Stöld
Har just fått e-post från deras webbmaster, som efterträtt en tidigare. Verkar vilja göra rätt eftersom hon ska stänga webben omedelbart i avvaktan på vidare undersökning!
Känns lite gott just nu i alla fall, fast här har jag ladda hela dagen för att ha bevis och argument redo!
:-)Sv: Stöld
Ush hoppas det inte var en seriös isp som stängde av han som hade tagit dina bilder.
Låter lite fult och konstigt att göra så.
/jonber