Det har varit en hel del inlägg i olika trådar om USA och det förestående kriget mot Irak på sistone. Om ni är intresserade så läs Liza Marklunds kolumn i Aftonbladet. En del, för mig, nya "fakta" om USA:s utrikespolitik nämns där. Fnuttarna runt ordet fakta finns där eftersom det är Liza Marklund som får stå för sanningen i påståendena, inte jag, även om jag inte ser något skäl att inte tro på det. Det är alltid rätt att vara källkritisk, personligen ogillar jag det sätt som Bush visar av sig själv som individ, det känns som om hans integritet står på spel...Mer om USA:s utrikespolitik
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,266632,00.html
Det är sånt här skit som gör det så svårt att acceptera USA:s krigsplaner oavsett hur illa man tycker om Saddam Hussein och hur gärna man vill ha bort honom. Det går helt enkelt inte lita på USA enligt min mening. Från att ha motiverat kriget med att Irak har massförstörelsevapen till att sakta men säkert, allteftersom bevisen inte kunnat hittas, ha gjort det till en humanistisk åtgärd gentemot det irakiska folket.
Finns det någon som tror att det finns ett uns av humanism i USA:s planer? Mig veterligen finns det inga av USA offentliggjorda planer på hur Iraks folk ska tas omhand (sjukvård, mediciner, mat, whatever) om efter att kanske i värsta fall hundratusentals blivit dödade och skadade i kriget. Oljan har man säkert en plan för!
Ett krig som är godkänt av FN med ett uttalat syfte att hjälpa det irakiska folket som har en rejäl och långvarig plan för hur man ska hjälpa det irakiska folket efter kriget skull jag gärna stödja. Men något sådant har jag inte sett ännu...Sv: Mer om USA:s utrikespolitik
Talade för ett par år sedan med en amerikan om Gulf-kriget och hans kommentar var "when the president needs another term the most reliable thing to do is to start a war without losses, take Grenada for example...". Om det var ett representativt uttalande tänker jag inte ta ställning till men det var utan tvekan otäckt!
Personligen är jag inte för ett krig i någon form, däremot skulle jag ställa mig bakom en fn-styrd kirugisk insats mot både Saddam och Bush (givetvis mot det Il Yung Sum II eller vad fn han heter). Man får inte beskylla Usa för att vara världspolis för det är helt fel, om de gör något utan uppbackning så är väl termen världsmedborgargarde närmare sanningen och såna bör kväsas. Lås ut Usa från de europeiska marknaderna (bojkotter, strafftullar), utöva påtryckningar mot andra av deras marknader så att de gör samma sak, vi klarar oss med stor sannolikhet utan deras medverkan även om det kostar på. Vidare bör samma medel användas mot alla korrupta förtryckarstater i stil med Israel, Nordkorea, Kina, Taiwan, Colombia samt alla ni kan komma på själva.
En sanning att fundera på:
"Jag är tacksam för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt."