Idag på chatten sa en person åt mig att byta språk från delphi till ett språk som skulle hålla sig i några år framåt och som folk söker kompotens i. Hej Jag tycker också att du skall fortsätta programmera i Delphi så länge du tycker det är roligt och det ger dig något. Visst finns det jobb för Delphi programmerare jag har jobbat med Delphi(hmm 6-7 år tror jag) sedan version 1. Första Delphi jobbet fick jag genom en kontakt mitt nuvarande fick jag genom en vanlig platsannons i en dagstidning.Känner till ganska många företag som använder Delphi. Det finns språk som är vanligare men det finns ochså fler programmerar som kan dessa.delphi, Inget att satsa på?
Är delphi verkligen inget att satsa på?
vilket ska man satsa på istället?
Jag kommer ialla fall fortsätta med delphi, då det är det roligaste språket som jag tycker.
Men självklart vill jag även satsa på ett språk som jag kan få jobb i, eftersom jag vill jobba som programmerare i framtiden.
Och delphi7 är ju också .net vad jag förstår av denna länk: http://delphi.about.com/library/weekly/aa100102a.htm
/bjSv: delphi, Inget att satsa på?
Fortsätt du med Delphi, sådana ryckte kommer från MS köpta nissar
som börjar bli oroliga, tål helt enkelt inte konkurens.
Länken du hänvisar till belyser väldigt bra vad det handlar om.
.Net blir bra ingen tvekan om det,men det kommer Delphi att fixa lika bra.
Skall man byta inriktning så är det Borlands C++ som gäller.
Men kan man och trivs med Delphi så finns det egentligen ingen anledning
om inte arbetsgivarna kräver C++.
Tycker och tror
SvenSv: delphi, Inget att satsa på?
Det jag däremot manar till är att den dag du bestämmer dig för att antingen bli ambulansförare eller programmerare - då är det faktiskt flera års erfarenhet du tappar om du skulle välja ett gångbart programspråk. Med gångbart programspråk menar jag något utvecklingsspråk som kommer vara användbart om några år på marknaden.
Jag är neutral vad gäller vilket programspråk du väljer, men jag har flera vänner som hobbyprogrammerar i Delphi men alla har tvingats att gå över i andra språk eftersom de inte efterfrågas längre på marknaden. Det enda jag hört under 5 års tid är en kollega som hade skrivit ett videouthyrningssytem i tidigare delphi och blev anställd för att fortsätta utveckla det systemet. I övrigt har jag inte hört en enda person.
Så vad jag vill förmedla är inte att du skall byta programspråk, däremot tycker jag att om vi tar som exempel att du börjar med c, cobol, vb eller något annat så kommer du har flera års erfarenheter i ryggen den dagen du bestämmer dig om du skall börja arbeta med det du älskar, nämligen programmering och samtidigt få en bra start på marknaden.
All kunskap är dock bra kunskap..Sv: delphi, Inget att satsa på?
Tror du är ganska ung så jag tror inte du behöver oroa dig, använd det du tycker är roligt och pröva på lite olika språk.