Hej alla, jag har en matematisk fråga och söker någon som kan hjälpa mig med ett ev svar om det nu går. annars blir det jobbigt om du ska få ut 6 av att bara använde 300 och 10... jag antar att det krävs en formel med nått värde i som man använder... Jag skall bygga en datoriserad räknare (typ calculatorn fast med egna funktioner) om jag vet hur jag ska räkna Inte för att vara otrevlig, men du e fan inte bra på att förklara... =) jag tror funktionen är såhär : Tjena, jo, jag har lite svårt att förklara detta:) Men du kan väl skriva ut lite fler värden? Hmm, jag hänger inte riktigt med. Det jag kan tänka mig att du vill ha är att du matar in A?B=C och du vill veta vad som döljer sig bakom frågetecknet. Men dina förklaringar visar på nåt annat. tjena Det som står mellan "-tecknen är det som motsvarar ?-teckent i tidigare exempel. 300 / ( 5 x 10 ) = 6, du kan ju skriva om det som 300 / 50 = 6 eftersom (5 x 10) = 50. Observera att du måste ha parantes runt 5 x 10 för 300 / 5 x 10 = 600. Att ni bara orkar lägga ner tid, energi occh tankeversamhet på sådant dravel. "Bo Eriksson" Anonym lirare som inte verkar kunna nått alls enligt hans visitkort... Det är verkligen svårt det här. Datorn ska räkna ut en formel utifrån 3 tal, och visa vilket samband de 3 talen har. Det är jättesvårt. Jag har en idé. Skicka frågan till mathforum.org/dr.math/. De är professorer i matte och kan inte dom så är det nog svårt att få något svar. Du måste skriva på engelska och förklara dig bra, missförstånd är vanligt och leder till en massa onödiga mail. Jag kommer inte längre nu, lämnar detta och hoppas det dyker in nån som vet hur man kan göra:) >Hoppas jag ser ditt namn i en frågeställning...e så jävla less på allt SKITSNACK i detta forum... Ett förslag: a*k+b/10 Hmmmm.. ser att Niklas och jag löst den lika (fast med lite olika "detaljeringsgrad") :-) Det va som fan:)) Tack så hemskt mycket killar:)) NU kan jag börja med lite programmering:) Hmm, jag skulle kunna få fram väldigt många ekvationer som använder 300 och 10 med svaret 6. Det är nog inte så lätt att bara hitta på nåt. Rätta mig om jag inte verkar förstå, men det kan inte lösa nåt om man inte direkt vet vad det handlar om. Benny berättade i chatten vad han skulle använda räknaren till. Jag kommer inte ihåg vad det var men hur som helst kan man inte bara hitta på en formel, om värdena A och B är något annat blir troligtvis svaret fel, även om det stämmer när A=300 och B=10. Eftersom Berra har gett 9 olika värden kan man nog troligtvis anta att både a- och b-beroendet är det som jag och vem det nu va (sorry) har angivit där uppe. Nicklas: Du har rätt, på alla värden jag hittils räknat så stämmer det. Ahh, jag missade inlägget som Benny skrev tidigare, så jag trodde ni bara utgick ifrån de första värdena. Förlåt mitt misstag, isåfall verkar det ju stämma.matteproblem
Jag har redan svaret (6) och jag har summa A (300) & B (10). Jag vill veta hur formeln ser ut.
går det o lösa?Sv: matteproblem
"Ibland är förklaringen långt borta" // R-musSv: matteproblem
Nåja, jag får fundera, blir nog svårt.Sv: matteproblem
som jag vill mata in 2 värden i, från 0 och uppåt, dvs att värde 1 kan vara 300 o värde 2 kan vara 0, sen efter uträkningen så skall summan bli den jag tänkt.
som jag skrev innan så har ni siffrorna där och svaret skall bli 6 (i det här fallet)
jag har en fysisk sådan räknare, som är en form av miniräknare men denna funktion är inbyggd, jag vill nu göra denna datoriserad så då måste jag veta hur fasen dom räknar:)Sv: matteproblem
Du vill ha fram en funktion av något slag, och du har en miniräknare som kan ge detta svar. Funktionen beror av två variabler. Är det rätt uppfattat?
>som jag vill mata in 2 värden i, från 0 och uppåt, dvs att värde 1 kan vara 300 o värde 2 kan vara 0,
De två värdena måste båda vara =>0?
>sen efter uträkningen så skall summan bli den jag tänkt.
Summan är nog ett felaktigt uttryck i detta fallet. En summa är alltid a+b, rätt uttryck är resultatet. (liten detalj bara)
>som jag skrev innan så har ni siffrorna där och svaret skall bli 6 (i det här fallet)
f(300, 10)=6 ?
>denna funktion är inbyggd, jag vill nu göra denna datoriserad så då måste jag veta hur fasen dom räknar:)
Vad heter funktionen då?
Annars får du nog ge lite fler värden... det finns liksom oändligt många funktioner som följer de förutsättningar du anger...Sv: matteproblem
public double f(double a,double b)
{
return a-b-284;
}
den är 100% korrekt på dina värden...
:)
-------------
som värdelöst vetande så kan jag tillägga att jag gjorde en "genetisk" formel generator en gång :)
mycket bra program (noot)
men iaf , man matade den med olika invärden och önskat utvärde ,
tex:
a=300 , b=10 , res=6
a=600 , b= 4 , res=9
a=555 , b=255,res=87
så skapade den formler som försökte få inputvärdena att generera rätt resultat,
använde genetisk algoritm för detta ...
fruktat meningslöst , men kul var det att se när den byggde formler helt själv :)
så nu vet ni det :P
//RogerSv: matteproblem
Inte för att vara otrevlig, men du e fan inte bra på att förklara... =)
>>Du vill ha fram en funktion av något slag, och du har en miniräknare som kan ge detta svar. Funktionen beror av två variabler. Är det rätt uppfattat?>>
Detta är rätt uppfattat!!
>>som jag vill mata in 2 värden i, från 0 och uppåt, dvs att värde 1 kan vara 300 o värde 2 kan vara 0,
De två värdena måste båda vara =>0?>>
Nej, dom två variablerna kan innehålla vilken summa som helst, även "0"
om bara den ena summan har ett värde över 0 så genererar funktionen ändå ett RESULTAT(*s*)
>>sen efter uträkningen så skall summan bli den jag tänkt.
Summan är nog ett felaktigt uttryck i detta fallet. En summa är alltid a+b, rätt uttryck är resultatet. (liten detalj bara)>>
:-)
>>som jag skrev innan så har ni siffrorna där och svaret skall bli 6 (i det här fallet)
f(300, 10)=6 ?>>
just det, 300 "och_något" 10 =6
detta "och_något" skall vara en konstant, dvs inte ändras.
>>denna funktion är inbyggd, jag vill nu göra denna datoriserad så då måste jag veta hur fasen dom räknar:)
Vad heter funktionen då?>>
Den heter inget, det är bara några knappar som man trycker på som sköter denna formel, jag matar bara in A (åtföljt av en knapp) och B (åtföljt av en knapp) och sedan "=", vad dessa knappar har för formel vill jag veta.
>>Annars får du nog ge lite fler värden... det finns liksom oändligt många funktioner som följer de förutsättningar du anger...>>
Jo, jag misstänker att detta inte kommer funka, jag kan nog inte ge mer än så här.
Hoppas på att få ut vad "och_något" är för nått:-) så roggans exempel kanske funkar?
MVH / BEnnySv: matteproblem
Testa till exempel med A=100, 200, 300 och B=10, 20, 30, i olika kombinationer. Om det enda du vet är 300, 10 - så visst, använd funktionen, men den är troligtvis inte rätt?Sv: matteproblem
300?10=6
300 "/ (5 x" 10)=6
/JörgenSv: matteproblem
>>Hmm, jag hänger inte riktigt med. Det jag kan tänka mig att du vill ha är att du matar in A?B=C och du vill veta vad som döljer sig bakom frågetecknet. Men dina förklaringar visar på nåt annat.
300?10=6
300 "/ (5 x" 10)=6>>>
Fattar att du/ni inte hänger med, Jörgen du har rätt, det är vad som döljer sig bakom frågetecknet jag vill ha.
menar du att denna formel ger mitt resultat?
300 "/ (5 x" 10)=6
vad står "-tecknet för?
/BSv: matteproblem
300 / ( 5 x 10 ) = 6, du kan ju skriva om det som 300 / 50 = 6 eftersom (5 x 10) = 50. Observera att du måste ha parantes runt 5 x 10 för 300 / 5 x 10 = 600.
Om du däremot verkligen efterfrågar summan av talen så ser ju ditt problem egentligen ut så här, 300 + ? + 10 = 6 och då är ? = 6 - 300 -10 => ? = -304.
//
Janne.Sv: matteproblem
summan ovan blir ju rätt men om jag matar in detta då:
300 / ( 5 x 0 )
då blir det 0 men skall bli 5
Några fler exempel med värden & resultat:
300 ? 0 = 5,0
300 ? 5 =5,5
300 ? 10 =6,0
150 ? 0 = 2,5 (rimligen, har ej denna nu)
150 ? 5 =3,0
150 ? 10=3,5
600 ? 0=10,0 (rimligen, har ej denna nu)
600 ? 5=10,5
600 ? 10=11,0
Nått snille som kan NU då?:-)
Sv: matteproblem
Det namnet ska jag lägga på minnet, hur FAN kan det finnas sådana människor som du? Jag råkar ha en anledning till detta "DRAVEL".
Hoppas jag ser ditt namn i en frågeställning...e så jävla less på allt SKITSNACK i detta forum...Sv: matteproblem
Jag skulle ha skrivit så här:
Hi Dr Math.
I have a little problem that I need to solve. I need to make a computer program (I'm a programmer) perform this:
The user inputs three values: A, B and C. The computer will calculate the relation between the three values.
E.g:
A=300
B=10
C=6
C should always be the result.
Program returns: 300 / (5x10) = 6
Do you have any idea how I should solve this.
Hoppas det kan hjälpa dig.
tjing.Sv: matteproblem
Bry dig inte om det - om Bo Eriksson inte tycker det är intressant kan han hålla sig utanför diskussionen, och gör han det inte kan vi ignorera honom.
Om formlerna är de du har angivit så är formeln rimligtvis:
svar = a/60 + b/10Sv: matteproblem
k är en konstant som är definierad till k = 1/60.
a och b är de värden du sätter in t.ex.
a = 300, b = 5, k = 1/60 -> 300*(1/60) + (5/10) = 5.5
a = 600, b = 10, k = 1/60 -> 600*(1/60) + (10/10) = 11
osv........
/HåkanSv: matteproblem
Ja ja det är sån't som händer. En ska inte plocke isär mer än nödvändigt!
Läsa innan och se att ingen har gett en lösning, innan man ger sig in i leken.
Niklas har en "kompaktare" och "enklare" (överskådligare) formel, kör på den.
;-)) HåkanSv: matteproblem
Niklas Jansson: Jag ska verkligen ignorera, det är ju det bästa.
/Benny, som genast ska sätta tråden som löst:)Sv: matteproblem
Ett exempel:
a/5b=c 300/(5*10)=6
a/60+b/10 300/60+10/10=6
Här blir svaret samma
Nu sätter vi A till 200 och B till 12
a/5b=c 200/(5*12)=3.33333
a/60+b/10 200/60+12/10=4.53333
Va?? Nu får vi olika svar. Vilken formel är den rätta??
Jag vill inte vara glädjedödare, men jag tror inte problemet är löst.
Rätta mig om jag har fel.
Naturligtvis kan man inte få fram en tvådimensionell funktion ur en punkt, men en linjär endimensionell funktion går att få fram med två punkter och verifiera med en tredje. Totalt fem olika punkter hade räckt för en mycket trolig uppskattning, och nu ger han nio. Jag skulle därför visst vilja påstå att problemet är löst.Sv: matteproblem
Tack iaf för att ni driver detta vidare om ni inte tycker det verkar rätt:)
/Jörgen