Som nära vän till en föredetta spelberoende så såg jag ju givetvis Uppdrag granskning idag, och nu är jag fly förbannad! >Som nära vän till en föredetta spelberoende så såg jag ju givetvis Uppdrag granskning idag, och nu är jag fly förbannad! "Hellre det än att de förbjuder det i alla fall. Föredrar en kontrollerad marknad som ger skatteintäkter som, om de används rätt, kan gå till hjälp för missbrukare." För att byta ämne för en sekund (bilstöld). Jag har den stora lyckan att från att ha en helårs mc-försäkring förra året på 6.900, så har försäkringsbolaget ökat premien till 24.000 i år - Jag ringde runt till andra bolag och bara skrattade och sa att jag skulle vara glad. På deras bolag ville de ha 50-60.000 kr/år. Jag undrar samma sak, köpte en cykel för tre år sedan och i somras när jag var på Hönö på en konferens och firade vårat bands ettårs-jubileum så är helt plötsligt cykeln borta. Vad är det som fattas i deras huvuden? Jag är inte kär i att betala en ny cykel själv, sååå rik är jag inte..Spelberoende!
Statens argument för att driva spel i stil med Jack Vegas:
"Vi hade en illegal spelmarknad som vi ville få bukt med..."
Betyder det att staten ska börja med narkotika försäljning och prostitution med? Båda områdena har stora illegala marknader i Sverige idag, båda marknaderna omsätter MYCKET pengar, båda marknaderna skadar folk, båda marknaderna är dessutom så svåra att stoppa jämfört med hur svårt det skulle vara att gå runt på klubbar och beslagta illegala spelmaskiner!
Enligt resonemanget kring spelautomaterna så betyder det att vi står inför en situation där staten kommer att bli eran lokala drogförsäljare (kanske något för systembolaget, då det exemplet följer den linje staten följt där) och hallick (kanske lite nerlagda sjukhus kan komma till pass för bordellerna). I linje med detta så borde staten kanske även ge sig på indrivarverksamhet (kronofogdens yrkesområde), bilstöld (tänk vad lätt det skulle vara att göra ägarbyten för länsstyrelsen) och beställningsmord (vår militär kan ju behöva lite träning)...Sv: Spelberoende!
Missade det, men såg nyss Hetluft på TV4 med VD för Svenska Spel i studion.
>Betyder det att staten ska börja med narkotika försäljning och prostitution med?
Hellre det än att de förbjuder det i alla fall. Föredrar en kontrollerad marknad som ger skatteintäkter som, om de används rätt, kan gå till hjälp för missbrukare.
MSSv: Spelberoende!
Ja det gör jag med men då ska man ställa upp på de som är beroende:
Enligt siffrorna som delgavs de personer som såg UG så hade staten en inkomst på 4 miljarder kronor på spelandet (enbart Jack Vegas maskiner) förra året, varav 4 miljoner (4 promille) gick tillbaka till folkhälsoinstitutet varav femtontusen (0,00375 promille av ursprungsbeloppet) gick tillbaka till en av de klubbar (lite som AA) för spelberoende där t.ex. folk som spelat bort hus och hem har sitt enda stöd!
Så om staten ska skapa en kontrollerad marknad ska den i första hand ta om de som blir offer av denna marknad, inte fylla sina egna fickor för att i förlängningen låta folk slås ut på grund av sjukdomar.Sv: Spelberoende!
Undrar om det är kategorin "beroende" som gör att alla hojar i stockholm åker iväg på lastbilar till andra länder. Varför kan man inte få ha sina saker i fred?Sv: Spelberoende!