Har en stor önskan . Jag tror det är för bortskämda för att överleva ett halvår. Men tanken är god. Eller kanske lite elak. ;o) Jag är faktiskt förvånad över att Sven kan klämma ur sig sådana här vettiga saker när det är utanför programmeringsområdet ;) och så kan vi ju låta dig klura på om fredsaktivisterna demonstrerar för att de gillar Saddam eller om de demonstrerar för att USA börjat bomba ett land sönder och samman... Resten av världen agerade tidigare men ingen tog i med storsläggan! <b>Visst är krig en trist väg att gå men många ser nog britterna och amerikanerna som befriare efter att ha levt i mer än 20 års terror under Saddam-regimen! Tänk på det ni som är emot kriget, en vacker dag kanske vi sitter i en diktatur och önskar oss ett befrielsekrig!</b> > precis lika gärna som vi kan bo i ett land som usa anklagar för att vara en terrorist Har inget som helst emot att saddam störtas. En s k quiz och den som får alla rätt blir medlem i SvenPons icke fredliga aktivist-rörelse: Förlåt min sarkasm: Trash - du får inte bli medlem i SvenPons klubb... men alltså, det dom flesta kritiserar (då menar jag politiker/analytiker/journalister mm, inte några 18-åriga kommunister och hippies) men inte säger så högt, är att Bush använder sig av kriget för att komma åt oljan. Själva kriget har de flesta inte så mkt emot - utan det är motiven. > Trash - du får inte bli medlem i SvenPons klubb... Med lite variationer så följer nästan alla diskussioner i ämnet denna mall. Vi ska vara glada att USA, Storbrittanien, Australien och Danmark ställer upp för det Irakiska folket. Har oxå fått upp ögonen för kriget. Dessa sk fredsaktivister !
Skulle vilja plocka ut ett 10 tal av dom mest aktiva,sätta dom i Saddams
fängelse ett halvår, inte röra dom , bara låta dem lyssna.
/SvenSv: Dessa sk fredsaktivister !
Sv: Dessa sk fredsaktivister !
Sv: Dessa sk fredsaktivister !
när saddam dödar någon så är han elak , när usa råkar bomba lite civila så är de snälla , för det är ju för en god sak som de gör det... eller?Sv: Dessa sk fredsaktivister !
Det USA gör just nu är en mycket god sak. Sorgligt att se att resten av världen inte agerade tidigare.Sv: Dessa sk fredsaktivister !
Lite trist att kriget ska vara så kritiserat som det är istället för att kritisera usas ställning i palestina-frågan! FN förösker lägga fram resolutioner mot Israel sedan mer än tio år och usa har lagt in veto varenda gång! FN borde ändra stadgarna så att det inte räcker med att ett land lägger in sitt veto, minst två veton borde krävas för att avblåsa ett beslut.
Visst är krig en trist väg att gå men många ser nog britterna och amerikanerna som befriare efter att ha levt i mer än 20 års terror under Saddam-regimen! Tänk på det ni som är emot kriget, en vacker dag kanske vi sitter i en diktatur och önskar oss ett befrielsekrig!Sv: Dessa sk fredsaktivister !
precis lika gärna som vi kan bo i ett land som usa anklagar för att vara en terrorist stat , som de sedan anfaller utan att lägga fram några bevis för resten av världen.
jag säger inte att det är fel att de vill ta bort saddam , men det är inte usa's jobb att leka världspolis..
det är FN som ska sköta det om det nu ska göras.
det är ju samma sak som om jag skulle säga att , <b>"jo men nisse här i grannkåken , han är ju kriminell , så jag tar och skjuter den jäkeln..."</b>
det är varken mitt jobb att bedömma om han är kriminell eller om han ska skjutas , det finns det andra som ska sköta ... Sv: Dessa sk fredsaktivister !
> stat , som de sedan anfaller utan att lägga fram några bevis för resten av världen.
Ja, visst är det otäckt men i det enskilda fall som är på tapeten nu så är väl ingen av en annan åsikt än att Saddam ska bort och folket ska börja behandlas som människor igen.
> jag säger inte att det är fel att de vill ta bort saddam , men det är inte usa's jobb att
> leka världspolis..
> det är FN som ska sköta det om det nu ska göras.
Kan inte göra mer än att hålla med, tyvärr är inte teori och praktik samma sak..
> det är ju samma sak som om jag skulle säga att , <b>"jo men nisse här i
> grannkåken , han är ju kriminell , så jag tar och skjuter den jäkeln..."</b>
> det är varken mitt jobb att bedömma om han är kriminell eller om han ska skjutas ,
> det finns det andra som ska sköta ...
Nä det är det inte!Sv: Dessa sk fredsaktivister !
Det jag därimot har nåt emot är att UassA gör som dom gör, och framförallt i ledning av världens pucko.
"Teori är när man vet allt men inget fungerar" // R-mus
P.s det är förövrigt skratt retande skämit att alla som hittils dött hos de alierade, har dött p.g.a sina egna D.sSv: Dessa sk fredsaktivister !
Vem såg till att Saddam Hussein kom till makten?
Är det USA-vänliga arabstaten Jordanien ett demokratiskt samhälle?
Är det USA-vänliga arabstaten Saudi-Arabien ett demokratiskt samhället?
Vilken person har stora ekonomiska intressen i de amerikanska oljebolagen?
Vilken person fick större delen av sin president-kampanjkassa finanseriad av
vapenindustrin och oljebolagen?
Vilket land svek kurderna i norra Irak och shia-muslimerna i södra Irak 1991?
I villket land fick Saddam Hussein sin militärutbildning?
------------------------------------------------------------------------------------------
"Det första som faller är sanningen och medierna förnuft i alla krig"
------------------------------------------------------------------------------------------Sv: Dessa sk fredsaktivister !
> Vem såg till att Saddam Hussein kom till makten?
Jimmy Carter eller / och Ronald Reagan...
> Är det USA-vänliga arabstaten Jordanien ett demokratiskt samhälle?
Nej.
> Är det USA-vänliga arabstaten Saudi-Arabien ett demokratiskt samhället?
Nej.
> Vilken person har stora ekonomiska intressen i de amerikanska oljebolagen?
Bush.
> Vilken person fick större delen av sin president-kampanjkassa finanseriad av
> vapenindustrin och oljebolagen?
Bush.
> Vilket land svek kurderna i norra Irak och shia-muslimerna i södra Irak 1991?
Kuggfråga? Alla medlemsländer i FN svek de Irakiska innevånarna!
> I villket land fick Saddam Hussein sin militärutbildning?
Irak.
Frågorna som saknas är:
Hur många irakier har dött under Saddams styre?
Hur många FN-resolutioner har antagits av säkerhetsrådet mot Irak?
Hur mycket har Saddam jobbat för att efterleva de resolutionerna?
Vem tror att Usa inte hade avsatt honom -91 om dom hade kunnat?
Varför kritisera Usa i denna fråga, varför inte lägga krutet på att klaga på Usa's beteende i Palestinafrågan där resolutioner mot Israel antagits medan Usa lagt in veto mot dessa och under tiden har Israel utövat en utstuderad stadsterrorism mot Palestinierna!
Varför inte attackera England som fortfarande besitter Irland och slår tillbaka motstånd med militärt våld?
Varför inte attackera England som gjort exakt likadant som i Falklandskriget?
Personligen anser jag att det går att lösa saker på ett fredligt sätt, men nu är det krig, acceptera det och ge ert stöd åt de som drabbas, inte de som befrias!Sv: Dessa sk fredsaktivister !
För att citera en känd TV3-programledare: Nu diskuterar vi Irak...
[...men nu är det krig, acceptera det...]
öh? Vadan denna defatistiska inställning?
Vi är några personer runtom i världen som inte delar din uppfattning...
Solidaritet ska vi också visa mot de familjer som får hem sina söner i likpåsar.
Förresten, glöm inte av en folkgrupp om drygt 40 miljoner människor, nämligen kurderna.
USA har förbrukad all empati och sympati efter den 11:e september.
--------------------------------
Make love not war
--------------------------------Sv: Dessa sk fredsaktivister !
Det var USA som hjälpte Irak med militär rådgivning och stöd för många år sedan - precis som i Afghanistan. Men då är det väl inte mer än rätt att USA nu får försöka städa upp. För det skall ingen annan behöva göra, och det är inte heller någon annan som har resurserna till det.Sv: Dessa sk fredsaktivister !
Hehe, jag hatar ändå att vara med i klubbar, dock så anser jag att jag har rätt svar på samtliga frågor men det är enligt min verklighetsuppfattning...
> För att citera en känd TV3-programledare: Nu diskuterar vi Irak...
Ok, låt oss fortsätta med det...
> [...men nu är det krig, acceptera det...]
> öh? Vadan denna defatistiska inställning?
Jag gillar som sagt var inte krig, men som individ är jag för svag för att hindra det och som nation är vi för små för att påverka det dock så tycker jag inte att de som försöker gör fel. Som individ har jag accepterat att kriget har kommit, då vill jag stödja de som offrar sina liv och de som lider av fasorna det innebär. Vidare vill jag också lämna stöd till de som genomför kriget så att de kan få ett slut på hela konflikten genom att ge Irak ett demokratiskt styre som den självständiga nation Irak trots allt är och har rätt att vara.
> Vi är några personer runtom i världen som inte delar din uppfattning...
Jag tror ni delar min uppfattning i mångt och mycket men inte allt, krigshetsarna förstår jag mig dock inte på.
> Solidaritet ska vi också visa mot de familjer som får hem sina söner i likpåsar.
Ja, och även mot de familjer som flytt landets regim och önskade att kriget skulle komma!
> Förresten, glöm inte av en folkgrupp om drygt 40 miljoner människor, nämligen kurderna.
Sorry, missade denna folkgrupp men är tyvärr inte alltför insatt i deras situation.
> USA har förbrukad all empati och sympati efter den 11:e september.
11 september är enbart en ursäkt för USA att få göra som de vill... De skiter i om världen känner empati gentemot dom, de kommer att använda den händelsen som en språngbräda i varje krig.
Det som är värst nuförtiden är att INGET krig riktat mot USA eller deras alllierade kommer någonsin att erkännas som ettt legalt krig i FN's säkerhetsråd då USA kommer att lägga in sitt veto mot det. För att dra en enkel parallell kan nämnas att USA's officiella inställning ang. vad som är militära mål i händelse av krig inte omfattar vita huset, pentagon och baser utlokaliserade ruunt om i världen, ALLA eventuella attacker mot dessa mål kommer av USA att ses som terrorism. Konstigt va?Sv: Dessa sk fredsaktivister !
http://www.livejournal.com/talkread.bml?journal=jwz&itemid=176218Sv: Dessa sk fredsaktivister !
Vi har USA, Storbrittanien och Ryssland att tacka för att vi inte bor i en stor naziststat! Vad gjorde Sverige? Ingenting sägs det men vi sålde järnmalm och lät tyska soldater åka genom Sverige. Nu gör vi det igen, är s.k. neutrala. Hela världen borde ställa upp och bekämpa massmördaren Saddam Hussein. Det som pågått i Irak kallas inte mord, det kallas folkmord. Miljoner människor har blivit dödade av den irakiska regimen.
Dessa s.k. fredsaktivister demonstrerar för en fred som ej existerar, det har inte varit fred i Irak på 30 år, det var väl ungefär så länge sedan som Saddam dödade den irakiske kejsaren och hängde upp honom naken för allmän beskådning.
Kurderna, sunni- och Shiamuslimerna är väldigt glada att nån försöker få bort diktatorn Saddam. Såg ett tv-program igår på tv där en irakkurd sa: "Det spelar ingen roll även om halva iraks befolkning skulle dö, bara Saddam försvinner." Det visar ju ändå vilken bitterhet och hopplöshet de lever i. Saddam och den politiska eliten lever i lyx medan folket svälter.
Göran Persson sa att USAs handlande var fel och att det pågick andra processer för att störta Saddam. Hallå? Vilka processer? Vapeninspektionerna störtar knappast regimen i Irak, den var snarare till för att få bort Saddams massförstörelsevapen...
Vore kul att veta hur många fredsdemonstranter som förstod konflikten och verkligen visste Iraks historia och hur det irakiska folket lever.
Hade detta med Saddam hänt i Europa så hade hela världen gått emot den diktatorn och störtat den, men nu händer det i mellanöstern och då är det ett brott mot folkrätten. Vad var det då när man störtade Milosevic? Saddam är 10 ggr värre än Milosevic, äntligen så försöker nån att stoppa dem. Tycker istället att fredsdemonstranterna borde hedra de bortgångna irakierna, britterna och amerikanerna istället för att protestera FÖR en diktator och FÖR folkmord.
/Jimmie pettersson, http://www.marknadsplats.com - gratis radannonseringSv: Dessa sk fredsaktivister !
Min första reaktion var mot ett krig.
Detta eftersom USA inte gått genom FN. Man får väl skylla lite på Frankrike som hotat att använda sit veto oavsett vad för att rösta ned eventuell resulution.
Då valde ju USA att inte lämna in någon resulution utan att agera utan FN's stöd. Jag skulle hellre sett att det lagt en resulution . Spelar inte så stor roll om någon röstar ned det med veto så länge majoriteten skulle stödja den.
Då skulle jag ha lättare att acceptera USA's krig.
Jag tycker USA borde bedrivit kriget direkt efter Kuwait kriget. I andra världskriget nöjde ju sig inte USA med att frige eropa. Utan det fick ju även bort Adolf Hitler.
Had det avsatt Saddam då hade förhoppningsvis det Kurder och Irakiska folket fått slippa mycket lidande.
USA har startat ett krig nu. Vad ger det om det nu inte slutför det kommer lidandet kriget orsakat inte varit till någon nytta.
JAg tycker USA skall fullfölja sitt åtagande denna gång. Dessutom kräver jag att USA efter kriget överlämnar landet till det Irakiska folket. Att det inte gör Irak till en satellitstat som Kuwait.