Hej, Om det blir avgiftsbelagt så stannar inte jag kvar. Att betala för att få dela med sig av sin kunskap här känns inte så aktuellt. Hej DQ Att belägga ett forum med avgift i någon form kommer nog leda tills dess död. Hej, Det är förmodligen som Andeas skriver. Inför man avgift så lär inte pellesoft utvecklas utan enbart somna bort eftersom andra kommer skapa ny liknande webbplatser. Jag skulle uppdatera mina uppgifter eftersom dessa var inaktuella men hade inte tillräcklig med ro för att göra detta så jag flaggade mig som anonym istället. Hej, Betalar med glädje för att få vara bonusmedlem. Jag säger samma sak, det enda jag har utnyttjat är väl en e-post adress! :) Folk reagerar faktiskt lite när de får svar på om vad pellesoft är... Och för övrigt så säger jag ordet PelleSoft ganska ofta annars också, lite här & där... (spel på tv4 hade lite "problem" med mig ett tag! ;D) Jag kan bara hålla med. Jag valde inte att bli BM p g a förmånerna (skrota inte dessa nu, säkert någon som utnyttjar dem) utan för att jag uppskattar det jobb som läggs ned på siten. Vid några tillfällen har jag själv ställt frågor i forumet och fått bra svar men mest uppskattar jag när jag själv kan hjälpa till. Hej,Ang veckans fråga
Pelle, om du vill avgiftsbelägga forumet kan det vara bra med ett gästkonto som
tillåter nya förmågor att gå in och titta på vad som finns (kanske tom ett begränsat
urval?). Annars kan det bli tufft att få in nya medlemmar - inte många som köper
grisen i säcken via nätet, inte ens för 100:- (vilket jag tycker är en fullt rimlig avgift).
MVH EmmaSv: Ang veckans fråga
Sv: Ang veckans fråga
Jag har funderat mycket och länge på hur man skall göra eftersom idag 320 av 11.000 medlemmar under 2 års tid sponsrat med denna symboliska summa. Om det blir obligatoriskt vilket jag observera inte bestämt så kommer det att vara precis som när man loggar in som gäst, man kan läsa allt men inte skriva i forum och chatt exempelvis. Vi talar alltså inte någon total utestängning utan bara funktionsstopp.
Det jag ytterligare funderat på för att främja vädligt många som är duktiga, är att man även kan tjäna in dessa pengar genom att vara aktiv och på så sätt vara en tillgång och slippa denna symboliska avgift. Låt säga att om man har har några hundra poäng samlade så slipper man helt enkelt detta.
Det kan kanske tyckas egoistiskt men jag lägger ner många tusen timmars arbete på pellesoft varje år och behöver uppmuntran precis som ni. Kommer bilden att förändras med tiden så blir det nog som vanligt. De tre senaste veckorna har 300 kronor kommit in och det är då jag funderar på varför - är inte pellesoft en bättre källa för er?
HälsningarSv: Ang veckans fråga
Människan är en egoist. Det svåraste du kan göra ärr att försöka få den att betala för något. Detta gäller i alla fall på nätet.
Om man jämför pellesoft med DevX.Com vilket är betydligt större. Har det lagt upp så att man måste betala för att läsa vissa artiklar. Fast då tycker inte jag deras forum är något att skryta med.
Tror deras största intäkter är från försäljning av deras tidningar. Men det får nog även en del reklamintäckter från sajten.
De har fördelan att den är internationell. Den är ju på engelska.
Om man vill tjäna pengar skapa man nog satsa på att sälja tjänster till företag.
Starta någon form av supportföretag för utvecklare. Där det premunerar på din tjänst/tjänster. Fast du kommer ju då konkurera med MSDN. Fast du kan ju nog tjäna pengar om det köper upp dig.Sv: Ang veckans fråga
Hmm... jag är själv lite slarvig - har avsett att betala in till bonusmedlemskap ett bra
tag nu, men inte blivit av...
Även om jag fullständigt förstår varför du vill (eller framför allt, har behov) av att
avgiftslägga siten har jag en misstankte (precis som Andreas) om att du kommer bli
av med de mindre aktiva medlemmarna, och de som inte redan sponsrar sidan.
Tror det kunde vara bra att kanske inte låsa frågeforumet, men alla kurser m.m.
och att du skickar påminnelsemail när ens bonusmedlemskap går ut - hade jag haft
ett sådant i lådan en månad innan det går ut (eller senare) hade jag förhoppningsvis
fått tummarna loss lite tidigare.
/EmmaSv: Ang veckans fråga
Jag sponsrade med en 1000-lapp men efter jag hade svara ja på detta kom det ut att det bara gällde ett år, vidare fick jag inte dom förmåner som du erbjöd sponsorer pga Ballou inte gick med på detta. Texten runt detta erbjudande ändrades efter detta.
Det jag tror du missar är den otroliga reklamen du får runt dig själv tack vare pellesoft. Du borde få många erbjudan om jobb av olika slag utan att behöva marknadsföra dig särskilt mycket. Din timpenning var "800-1100 kr" förra året vilket i vissa fall säkert är högre än vissa andra programmerare kan ta. Du skrev också tidgare att "De hemsidorna jag utvecklat ligger i storleksordning 2-40 miljoner " vilket garanterat är mer än vad andra programmerare jobbar med. (Visserligen är du säker inte själv på dessa jobb men dock.)
Är arbetsbördan för stor är mitt förslag att du istället söker hjälpa av alla duktiga programmerare som besöker pellesoft.
Att ta betalt för att få skriva i forumet gör att användarna istället enbart kommer att läsa och när det inte kommer nya frågor att lära sig av så dra dom vidare till andra platser på nätet.
Pellesoft är unikt bla tack vare ett stort sökbart forum. Forumet är uppbyggt av dina besökare. Ska nu dessa besökare som har skrivit i forumet och satt pellesoft på webbkartan straffas med en avgift?
Mina enkla åsikter. Eventuella svar på detta ser jag först när jag besöker pellesoft nästa gång eftersom jag inte längre får e-post när någon svarar.
/JanneSv: Ang veckans fråga
Jag nås på jan@borsholm.se
/JanneSv: Ang veckans fråga
Rörande att du sponsrat med 1000 kronor så har jag sagt till de som frågat att jag givetvis förlänger avtalet för er som vill det. Jag är inte ute efter att ett fåtal skall driva hela pellesoft - hellre fler personer men en låg och symbolisk summa.
Rörande reklamen så "rätta mig om jag har fel" rörde det sig om att teckna upp domäner och sedan erbjuda detta vidare till andra kunder.
Ps. Janne, tack för datorerna. Tyvärr var de inte i körbart skick så de fick gå till skroten - men det är tanken som räknas. Återkom gärna till mig om du vill att jag förlänger ditt avtal.Sv: Ang veckans fråga
Det känns extra angeläget för mig som gör
sökningar i forumet varje kväll. Och dessutom har
fått bra och fungerande svar på mina frågor, men
själv inte har nått upp i en nivå där jag nämnvärt
kan hjälpa andra.
När man har kommit igenom
nybörjarböckerna har man som regel inte mycket
att hämta på det lokala biblioteket längre. Men
desto mer på PelleSoft.
Jag är inte ute för att säga: "Upp
med plånboken". Framför allt inte åt er
som håller det hela uppe genom svar, artiklar m.m.
Men jag skulle ha full förståelse om någon regel
infördes för hur mycket man får/kan göra sökningar,
eller ställa frågor utan att bli bonusmedlem. Särskilt
om man är ren "knsument" ,som jag.Sv: Ang veckans fråga
Jag tror inte på att avgiftsbelägga Pellesoft, kanske som nu att vissa delar är låsta, men inte mer, då försvinner man till andra ställen istället.
Anledningen till att jag betalt BM är att jag tycker att Pelle gör ett jättejobb med siten, rabatter etc bryr jag mig inte så mycket om.
Jag försöker att dra mitt lilla strå till stacken och hjälpa till där jag kan.
//Anna-Karin.Sv: Ang veckans fråga
Fast Pelle fick visst betala frakten på en bok till mig fast jag erbjöd mig att skicka på postgirot... ;)
Men lite åsikter också:
+ Man måste betala när man inser att det är en bra sida och vill utnyttja sidan mer
+ Du får uppmuntran
+ Dina sponsorer anser väl att sidan är bättre och sponsrar ännu mer
- Sagts förut: Om man inte vet vad det är så struntar man hellre i det
- Risken finns att PelleSoft blir stämplat
En variant är att om man betalar en pytteliten summa (10 - 20 kr) eller inget alls för att få tillträde till ALLT utom det som du nu måste vara bonusmedlem för i 1 månad. Efter det MÅSTE du betala om du vill ha mer funktion än att chatta samt läsa i forumet.Sv: Ang veckans fråga
Sv: Ang veckans fråga
Det finns idag strukturella problem med internet som givetvis påverkar oss alla.
Alla är villiga att betala för att kunna ansluta sig till internet via bredband och modem.
Här finns en priselasticitet i det att vi är många som är villiga att betala för uppkopplingsjtänsten trots löpande höjningar av avgifter.
När det kommer till innehållsleverantörerna, dvs vi som ger internet, ett innehåll så anförs genast flertal kraftfulla argument emot att vi diskuterar och eventuellt inför att avgiftsfinansiera webbplatserna.
Varför denna skillnad mellan aktörerna?
Successivt kommer internet och de större mer intressanta platserna att bli mer restriktiva med avseende på access. Tidningsbranschen mfl andra innehållsleverantörer har infört olika system för att få bättre ekonomi och därmed kunna driva sina webbplatser vidare.
Hotet om att medlemmar försvinner och att andra webbplatser dyker upp är i realiteten ganska vaga och inte intressanta i detta sammanhang.
För en etablerad webbplats handlar det inte om att öka medlemsvolymen. Det är kritiskt i en uppbyggnadsskede men är ett mindre känslig aspekt när platsen är väl etablerad.
Vad ska man ha medlemmar till som inte ger något utan bara tar?
Att bygga upp en webbplats idag liknande PelleSoft kräver stora personella uppoffringar och en vilja av stål under en lång tid.
Hur många orkar med detta uppbyggnadsarbeta under 3-5 år?
Idag föreligger ett flertal etableringshinder till följd av det redan stora utbudet och att det redan finns etablerader webbplatser. Reklamfinansineringen är begränsad då denna metod i sig ger liten effekt. Därmed krymper ägarnas möjligheter att externfinansiera webbplatser.
Konkurrents är dessutom nyttig och för med sig att kvalitén bibehålls och ökar på de etablerade webbplatserna.
De medlemmar som är frekventa bidragslämnare ska självklart ersättas på ett eller annat sätt. De tillsammans med ansvarig utgivare representerar innhållet på publika webbplatser såsom PelleSoft.
Dennis